Senaste nytt

Vad händer med SAS och Eurobonus när Air France/KLM köpt in sig?

Hur länge tror ni huvudkontoret kommer vara kvar i Sverige för SAS eller tror ni man börjar monterar ner steg för steg och flyttar in i koncernen för AirFrance och KLM?
Hur fungerar det i dag för KLM och AirFrance? Hur mycket har det i respektive land, någon som vet

Eurobonus är ett starkt varumärke i Skandinvaien och starkt förknippat med SAS som ju också är ett starkt varumärke här. Det tror jag dessvärre Air France struntar fullkomligt i för det är lättare att ha samma lojalitetsprogram inom koncernen. Om Lufthansa hade köpt SAS istället hade Eurobonus säkerligen ersatts av Miles and More. Trist då Eurobonus har fördelar såsom zonen Nordic+ och FlyPremium med Mastercard som Flying Blue inte lär ha kvar. Blir nog dyrare också då den fasta poängtabellen med samma priser för alla interkontinentala resmål inte blir kvar med Flying Blue.

Last edited:
SAS har lagt stor beställning på Embraer, vilket utgör typ 35% av KLM's flygflotta. Cityhopper kanske inte är långt borta

Det var ju det jag sa. Cityhopper CPH.

Flying Blue har historiskt hanterat förändringar bra, så jag tror inte att du behöver oroa dig!

Chefen för programmet är dessutom gammal poängjägare...

Vi får väl se vad som händer. Jag hade inte satsat några pengar på att något förs över öht. Men jag blir klart glad om de gör det. Tänk att få föra över sina år som Diamant till Platinum.

Det som talar emot är ju att EB har många partners som skapar värde bara för oss nordbor och dessa kan inte flyttas över till FB, och då tappar man mycke värde. Jämför med LH M&M som inte alls har några partners för oss skandinaver, inte ens ett kreditkort. Gör det ointressant. Detta vet SAS och AFKLM. Men ska man skapa synergier så är en övergång till FB en sak att spara pengar på.

Jag ser det precis tvärt om. :) Det borde inte vara några problem att flytta över de flesta existerande partnerskapen till FB. Man har nog investerat en hel del i sälj/marknadsföring för att få till alla partnerskap så det är inget man slänger i sopen utan analys. Är partnerskapen lönsamma kanske man t.o.m. väljer att börja bygga partners i Frankrike, Nederländerna m.m.

Tror inte man kan jämföra EB/FB med M&M. Utan att ha några som helst belägg skulle det inte förvåna mig om det är 5-10x fler aktiva EB-medlemmar än M&M-medlemmar i skandinavien.

Jag ser det precis tvärt om. :) Det borde inte vara några problem att flytta över de flesta existerande partnerskapen till FB. Man har nog investerat en hel del i sälj/marknadsföring för att få till alla partnerskap så det är inget man slänger i sopen utan analys. Är partnerskapen lönsamma kanske man t.o.m. väljer att börja bygga partners i Frankrike, Nederländerna m.m.

Tror inte man kan jämföra EB/FB med M&M. Utan att ha några som helst belägg skulle det inte förvåna mig om det är 5-10x fler aktiva EB-medlemmar än M&M-medlemmar i skandinavien.
Jag säger inte emot. Eurobonus är stort här i Norden men litet i jämförelse med Flying Blue.

Vi kan jämföra med LHs övetagande av ITA där man låter deras bonusprogram Volare vara kvar i alla fall nu, men erbjuder samtidigt väldigt förmånligt kunderna att gå över till M&M.

Toppen