Senaste nytt

Vad händer med SAS och Eurobonus när Air France/KLM köpt in sig?

Jag kommer flyga long-haul med SAS den 1a september, det ska bli spännande att se allt ifrån skyltning till hälsning till lounge. Den 7e sep ska jag flyga med China Eastern inrikes i Kina, just nu går det inte att lägga in SAS EB-nr. Får se om det accepteras i sept eller om det kräver manuell handpåläggning av personal på flygplatsen. Det kommer bli intressant att uppleva hur väl förberedda både SAS och deras nya allianspartners är.

Jag kommer flyga long-haul med SAS den 1a september, det ska bli spännande att se allt ifrån skyltning till hälsning till lounge. Den 7e sep ska jag flyga med China Eastern inrikes i Kina, just nu går det inte att lägga in SAS EB-nr. Får se om det accepteras i sept eller om det kräver manuell handpåläggning av personal på flygplatsen. Det kommer bli intressant att uppleva hur väl förberedda både SAS och deras nya allianspartners är.

Kom ihåg att tyvärr ger Skyteam inte lounge-access om du "bara" flyger inrikes, dvs om du inte ska vidare internationellt så kommer du åtminstone inte få loungeaccess på China Eastern. Andra förmåner funkar förhoppningsvis.

Kom ihåg att tyvärr ger Skyteam inte lounge-access om du "bara" flyger inrikes, dvs om du inte ska vidare internationellt så kommer du åtminstone inte få loungeaccess på China Eastern. Andra förmåner funkar förhoppningsvis.
tack för infon, så hade jag förstått också efter att ha läst om förmånerna. Lite trist, jag hade hoppats på att China Eastern skulle kunna vara lite snällare på sin hemmabas. Jag får helt enkelt testa deras lounge på SAS-flyget hem istället.

tack för infon, så hade jag förstått också efter att ha läst om förmånerna. Lite trist, jag hade hoppats på att China Eastern skulle kunna vara lite snällare på sin hemmabas. Jag får helt enkelt testa deras lounge på SAS-flyget hem istället.

De kan mycket väl vara snälla.

Som SAS kommer vara mot sina inrikeslinjer. Väl??

Flög Lufthansa igår från GOT. På skylten utanför SAS loungen stod det Skyteam. Hade bokat Teams möte och tog bara vänster som Senator….

De kan mycket väl vara snälla.

Jo, de kan ju i teorin vara snälla, men min (ganska gamla) erfarenhet säger att så inte är fallet. Flög med dem PVG-PEK det året då AlItalia erbjöd statusmatch till MilleMiglia, vilket är enda gången jag haft SkyTeamstatus tidigare. Kände inte till denna policy så jag gick glatt till loungen, där jag nekades.
Detta var väl närmare 10 år sen dock.

Det ligger info ute på SAS Sales att från och med 1:a september flyger SAS från Terminal 1 i München. Är det samma som AF/KLM flyger från?

SAS har väl inte sagt hur der blir för skyteam elites där. Däremot lär det finnas kvar för deras egna EBG+.

Ja, jag ställde frågan om AF tillåter tillgång på sina inrikesflighter för Skyteammedlemmar som bara flyger inrikes och de sa ja.

Nu är de ju inte så många eftersom de flesta tar snabbtåget inrikes och flyger bara om de har anslutning.

Toppen