Senaste nytt

Vad händer med SAS byte av Allians förutom Eurobonus

Det var betydligt fler SAS-flyg till Lufthansa-hubbarna innan relationen brakade ihop, då hade SAS och Lufthansa codeshare på varandras flyg och det gick flera SAS-plan per dag till Frankfurt. Sedan hände något och det skar sig, kanske för att Lufthansa inte ville släppa in SAS i JV:t över atlanten? I alla fall upphörde samarbetet nästan helt. Jag har gott hopp om att samarbete med AF/KLM och att då ingå i deras JV över Atlanten tillsammans med DL och VS kommer att bli mycket bra!
SAS har ju fortfarande codeshare med Lufthansa på alla LH-flyg mellan Skandinavien och Tyskland och det finns LH-codeshare på SAS-flyg också (inte till Tyskland men inrikeslinjer samt vissa internationella linjer såsom till Finland), så att samarbetet "nästan upphört helt" tycker jag väl inte stämmer riktigt, men visst har det minskat.

Jag är så gammal att jag minns tiden före Austrian gick med i Star Alliance, de var ju inte med från början utan kom med nånstans kring år 2000. Då flög SAS 2-3 ggr dagligen till Wien men efter att Austrian gick med blev det mindre och mindre trafik till Wien för SAS och nu flyger de inte alls dit och har istället bara codeshare med Austrian. D.v.s. det ger stöd till tesen att medlemskap i en allians inte nödvändigtvis innebär ökad trafik för SAS till en allianshub utan tvärtom en minskning för SAS egen trafik dit. När SAS lämnar Star Alliance tror jag att Wien kommer tillbaka i SAS linjenät och att SAS börjar flyga igen till Frankfurt från Arlanda och kanske också Oslo men minskar sin trafik till Amsterdam och Paris. Vi får väl se om något år hur det utvecklar sig.

Last edited:
Det beror på vad du flyger. Flyger du med Delta eller Virgin kommer du in i Clubhouse om du har högsta status (eventuellt krävs C-biljett också). AF KLM skickar sina resenärer till Premium Plaza tror jag för Virgin tyckte det blev för mycket kreti och pleti.

Därför att LH har inte velat spela schysst.

Med SAS får man helt plötsligt en ny hubb i Köpenhamn (och minibussar i ArN och OSL) som AF/KLM kan använda sig av, det kan ju lika väl bli så att man försöker skicka resenärer via CPH likväl som via AMS eller CDG, framförallt när antalet flyg ska bli färre på AMS.

Men det återstår att se vilken strategi man kommer ha och om man tänker stort med SAS i nätverk eller om man ska fortsätta köra SAS som ett regionalbolag med några långflyg.
AF/KLM-resenärer kommer väl inte in i T3 då deras flighter går från T4, sedan är det bara Delta Gold Medallion av Skyteam Elite Plus som är undantagna access med status till Virgin Clubhouse LHR.

AF/KLM-resenärer kommer väl inte in i T3 då deras flighter går från T4, sedan är det bara Delta Gold Medallion av Skyteam Elite Plus som är undantagna access med status till Virgin Clubhouse LHR.
Ja, det är väl bara vissa SkyTeam longhaul som går från T3, resten (all short haul och en del long haul) går från T4? Så frågan är väl om det finns någon möjlighet att få in alla SkyTeam-bolag på en terminal? SAS är ju trots allt en medelstor aktör på Heathrow, nummer 7 i storlek mätt i antal slottar efter BA, VS, LH, EI, UA och AA. Eller annorlunda uttryckt: den största bolag på Heathrow som inte har en egen lounge. :rolleyes:

Ja, det är väl bara vissa SkyTeam longhaul som går från T3, resten (all short haul och en del long haul) går från T4? Så frågan är väl om det finns någon möjlighet att få in alla SkyTeam-bolag på en terminal? SAS är ju trots allt en medelstor aktör på Heathrow, nummer 7 i storlek mätt i antal slottar efter BA, VS, LH, EI, UA och AA. Eller annorlunda uttryckt: den största bolag på Heathrow som inte har en egen lounge. :rolleyes:
Frågan är ju vilken terminal man kommer att föredra.

Blir det ett framtida TATL-JV som är det viktigaste, då tror jag att det blir T3 där vi har följande Skyteam-bolag:

Aeromexico till Mexico City
China Airlines till Taipei
Delta till USA
MEA till Beirut
Virgin Atlantic till:

Karibien, flera destinationer
USA, flera destinationer
Cape Town
New Delhi
Dubai
Hong Kong
Islamabad
Johannesburg
Lagos
Lahore
Shanghai
Tel Aviv

Ser man framför sig byten på T4 till:

Air France till Paris, Nice
China Eastern till Shanghai
ITA till Milano och Rom
Kenya Airways till Nairobi
KLM till Amsterdam
Korean till Seoul
Saudia till Jeddah och Riyadh
TAROM till Bukarest
Vietnam Airlines till Hanoi och Ho Chi Minh City

Så kanske man vill dit.

Jag tror dock volymerna kommer att byta till "T3-bolag"

Bästa vore väl om alla kunde samlas på exempelvis T3!

Jag är nyfiken på vad som kommer hända med ruten till Istanbuls huvudflygplats, Den flygs ju uteslutet av TK idag, men säljs även av SAS som codeshare. Avsaknad av konkurrens (samt att TK vill hellre sälja transit) har lett till orimligt höga priser point-to-point, och man kan inte boka EB bonusresor (bara *A awards). Vore najs med några egna SAS flyg dit framöver.

Toppen