Matts Lindmark
Medlem
Just det där med dörrar som inte är ordentligt stängda är ett konstigt fenomen. Det finns väl inte en enda bil idag som inte har en varningslampa för det... Men flygplanstillverkarna kanske inte tänkte så långt?
Man kan också vända på det och säga att bilar inte har tryckkabin.
På moderna maskiner får man t.o.m upp en fin schematisk bild med tillhörande dörrindikeringar på MFD när man går igenom checklistan.
På området falsklarm fick man ett sådant 1985 ombord på Japan Airlines 123 när tryckskottet brast. Piloterna fick en varning om att R5-dörren öppnats och rapporterade även detta i radion: "The R5 door is broken, ah, we are descending now". Dörren var dock stängd korrekt men skadorna i kabinen gjorde att systemet gav falsklarm. Den initiala teorin var sedan att dörren slitits loss och träffat stabilisatorn.
Som väl är finns det inget flyget kan lära av bilindustrin. Antalet haverier vore oerhört om flygplan opererades på samma vis som folk kör bil. Man hade dock kanske kunnat se ganska komiska scener ibland, exempelvis närkontakt mellan två maskiner på väg in till gaten när piloterna försöker preja varandra, vilt skrikandes: "Jag skall in till min gate först!"