Senaste nytt

Vad ger bästa USA-upplevelsen på en vecka

San Antonio är en väldigt fin stad, det är lite småstadskänsla i en lite större stad. Är man där får man inte missa The Alamo, mer historia än så blir det nog inte i USA =}

Om man utgår från New York så är det även möjligt att åka till Harrisburg, men det blir lite mer västerut. Åker ni mer rakt söderut mot D.C. så går det ypperligt att svänga in i Philadelphia, där som jag skrev det finns mycket historia att förkovra sig i.

Juni är väl ändå högsommar over there så jag skulle nog satsa på att upptäcka New England i behagligt klimat. @ACervin hade en ypperlig rutt i ett tidigare inlägg!

Har en kollega vars högsta dröm var (som han nu också genomfört!) att gifta sig i Las Vegas med ett riktigt kitschigt Elwis-bröllop och sedan bränna ut i full fart rakt ut i öknen i en hårt trimmad Ford Mustang cabriolet, 60-någonting, till någon jysst resort långt där ute någonstans. :)

Själv skulle jag göra något annat... t.ex. skulle gärna uppleva Big Sur och bor här: Big Sur Hotels | Post Ranch Inn | Carmel Luxury Resort
... och en del andra saker & ställen.

Kuststräckan kring Big Sur är otroligt vacker, jag hade begränsat med tid när jag åkte där och sträckan Monterey - Oxnard skulle avverkas på en dag, tyvärr inget stopp där men det är gärna något jag gör i framtiden om tillfälle ges!

Jag skulle satsa på att hålla mig på östkusten då det finns otroligt mycket fina pärlor både norr om NYC och söder. Alla pratar bara om Cali, och SF etc. Visst vädret är bra men om man gillar historia och komma bort från turister så är en bilresa ner till tex Washington DC via Philly en kanonrutt. Sedan kan man åka tillbaka via Delaware beaches och upp kuststräckan. Fantastiska stränder och folktomt. Finns för övrigt ett grymt Six Flags i Jackson NJ som kräver 2 dagar.

En avsitckare också upstate New York till tex Ithaca och finger lakes där det finns massa vingårdar av väldigt varierande kvalite och sen vidare till Niagara Fallen. Hemvägen kan man ta via Albany och Lake Placid.

Tänk lite off beaten track om du vill vara lite unik. NYC är häftigt och alla har typ varit där och det är roligt i några dagar men det är fortfarande en stortstad jag lovar att du får en helt annan vy av USA när du lämnar de klassiska "svenska" turismåstena.

...

En avsitckare också upstate New York till tex Ithaca och finger lakes där det finns massa vingårdar av väldigt varierande kvalite och sen vidare till Niagara Fallen. Hemvägen kan man ta via Albany och Lake Placid.

Tänk lite off beaten track om du vill vara lite unik. NYC är häftigt och alla har typ varit där och det är roligt i några dagar men det är fortfarande en stortstad jag lovar att du får en helt annan vy av USA när du lämnar de klassiska "svenska" turismåstena.

Kan rekommendera upstate New York ... längs Hudson.

Även jag har fattat tycke för New England och Upstate New York. Boston är visserligen mer "europeisk" än andra kända städer i USA, men de större och mindre orterna runtomkring är ofta så amerikanskt det kan bli (utanför Södern). Connecticuts New Haven med Yale, Rhode Islands Providence med Brown eller Newport med sin Million Dollar Mile, är alla trevliga, sprängfyllda av anekdoter och en del spännande arkitektur.

Martha's Vineyard, Nantucket och Cape Cod bjuder på fantastiska boenden, utflykter och matställen. Juni räknas som sen vår/försommar och är säsong för såväl valskådning som hummerfiske. Det är den period jag själv allra helst vill återkomma hit.

I Boston finns, förutom ytterligare Ivy League-universitetet Harvard samt MITs campus, många historiska platser tätt bundna till den Amerikanska revolutionen och Frihetskriget. Dessutom kommer MLB-säsongen vara igång på Fenway Park.

Ytterligare längre norrut finns östkustens bästa donuts (Kane's Donuts | World Famous! den häxtokiga staden Salem och vackra Route 133. Maines hummerfiske och Vermonts glassimperium väntar också över delstatsgränserna.

Jag har gott om mer specifika tips ifall ni bestämmer er för New England. Bara att pinga så delar jag Maps.

Jag är ju partisk för SEA, så själv hade jag stannat där. Men ditt förslag på bilfärd är väl det som hamnar närmast. Kanske en dag i Seattle, en dag i Portland (3h sönderut), Sedan förbi Salem och ned till Medford (4.5h), och slutligen Medford till San Francisco (6h). En dag i SF och sedan via Las Vegas till NYC.

Kör på @ACervin-spåret och modifiera efter era intressen :) Att åka till Kalifornien för att man har en vecka över i New York låter lite bakvänt om man inte verkligen vill dit eller vill flyga.

Vi får komma ihåg att det är lika långt från New York till San Francisco som från New York till Dublin eller Reykjavik...

Jag är ju partisk för SEA, så själv hade jag stannat där. Men ditt förslag på bilfärd är väl det som hamnar närmast. Kanske en dag i Seattle, en dag i Portland (3h sönderut), Sedan förbi Salem och ned till Medford (4.5h), och slutligen Medford till San Francisco (6h). En dag i SF och sedan via Las Vegas till NYC.
Ingen dålig ide alls, skulle skippa Las Vegas och ta lite mer tid på vägen till eller i SF. Förordar dock Texas som jag(sjukt partisk) anser är det riktiga USA som det var tänkt från början, på gott och ont naturligtvis. Går dreglande in på BA:s MMB var och varannan dag inför min julsemester i San Antonio ;)

Kan nog hålla med om att jag nog själv skulle stannat på östkusten och tagit long island-mystic-newport-cape cod-boston alternativt upstate new york.

Vill man ha en oförglömlig biltur skulle jag föreslå Denver och I-70 västerut, svänga av mot Moab samt köra vidare Grand Canyon-Hoover Damn-Las Vegas-LA-San Diego.

Toppen