Senaste nytt

Vad göra en weekend i Bratislava?

palmen

Moderator
Verkar bli en weekend i Bratislava i Augusti, kan villigt erkänna att jag har noll koll på staden och landet.

Var bör man bo? Ska man satsa på så centralt som möjligt och bo nere vid floden, eller är det ok att typ välja Double Tree Hilton lite utanför city center?
Några restauranger/barer/öl/vin ställen som man bör besöka, tänk inte upscale utan mer lokal mat och dryck till bra priser.

Utflykter man kan göra från staden i några timmar eller en dag?

Var där förra året. Bodde på Hotel Tatra (läge och frukost var bra).
Stadskärnan är relativt liten så går utmärkt att promenera men blev några Uber också.

IMG_6150.jpeg

Slottet sett från södra stranden av Donau.

IMG_6154.jpeg

Utsikt från UFO-tower.

IMG_6140.jpeg

Parlamentet.

IMG_6130.jpeg

Gatukonst.

IMG_6161.jpeg

Grymt god öl, verkar tyvärr inte finnas i Systembolagets sortiment.

IMG_6165.jpeg

Traditionell middag på Modrá Hviezda. Trevlig pub fanns på samma gata, U ĉerta.

IMG_6141.jpeg

Lunch på georgisk restaurang, gott (och satte sig direkt på artärerna….)

IMG_6142.jpeg

Multium. Kul ställe, värt ett besök.

Jag var där två nätter sommaren 2019. Bodde på Marrol’s Boutique Hotel och det var bra. Bubbel vid sittande incheckning satte standarden.

Lokal mat intas med fördel på Slovak Pub. Halusky är rätten man måste testa. Ölhallen Bratislava Flagship var också trevlig minns jag. För öldrickande i trädgårdsmiljö kan jag tipsa om Bratislavsky Mestiansky Pivovar.

Att göra i stan? Inte så mycket. Blå kyrkan och någon staty i gamla stan avverkar man snabbt. Vi tog lokalbussen till Devin och besökte slottet med fin utsikt över Donau och Österrike. Kan rekommendera det.

Last edited:
Jag har spenderat 2 dagar där för några veckor sen.
För mig var det rätt val att vara mitt i allt. Vi bode på Radisson Blu som verkar vara hotellet som kändisar bor när de besöker Bratislava. Fick bra rabatt med status från Amex.

Vi hade en god middag på FACH. Kan även rekommendera Bratislava Flagship som är en ganska turistiskt restaurang men med bra slovakisk mat.

Vi gjort en båt tur till Devin som har ruiner av ett slott. Om man har tur med vädret kan man ha en bra utsikt därifrån.

Det finns inte så mycket mer intressant annars, men ganska trevlig att promenera på Gamla stan där ändå!

Toppen