Senaste nytt

Vad gör SAS på Changi?

agehall

Medlem
Det måste väl gå som en chartered flight. Det är ju inte direkt reguljärtrafik, så jag tror inte lagar och förordningar blir ett stort problem.
 

Totopez

Medlem
Hur gör man rent operationellt när man kör service (om vi antar att det är så) i Singapore?

Med dagens bränsleprisee känns det orimligt att flyga tom från ARN eller CPH till SIN för service och få ekonomi i det.

Jag kan tänka mig att man ställer in en returflight från BKK och skickar ner sin A340 därifrån till SIN för service, och när den är klar går den in i trafik igen, kanske matchande en inställd flight till BKK.
Men hur gör man med A330? Flyger man ner den från PEK? Det är "bara" 4500 km, så det måste väl vara bättre att gå tom den vägen än att flyga hela vägen från hemmabasen? Eller?

Har vi någon expertis i ärendet?
 

Dr. Miles

Expert
Hur gör man rent operationellt när man kör service (om vi antar att det är så) i Singapore?

Med dagens bränsleprisee känns det orimligt att flyga tom från ARN eller CPH till SIN för service och få ekonomi i det.
Om underhållskostnaden i Singapore + ferry cost är lägre än underhållskostnaden i Skandinavien blir det ändå bra affär.
 

Traveller

Medlem
Frågade piloterna om detta i går då jag åkte CP. Svaret är att det är D-service, 25000 timmar samt målning som görs. 2maskiner klara, en där nu, tre till skall.
 

Dr. Miles

Expert
Hur lång tid tar en D-check, i kalendertid räknat?
Enligt denna webbsida, kan det ta 15-30 dagar.
SKYbrary - Airworthiness - The System

SKYbrary skrev:
The D Check is both costly and time consuming. Many operators sub contract this work to avoid utilising their hangar space which is always needed for smaller work programmes. Equally, some operators use the onset of a D Check programme to change their fleet to new aircraft thus providing a new owner with a lower cost aircraft after the necessary D check is carried out. A typical D check takes between 15,000 and 35,000 man-hours of labour, and can put an aircraft out of service for 15 to 30 days, or more. The total cost averages between $1 million and $2 million.” A typical D check cost is 70% labour and 30% materiel”,
 
Toppen