Senaste nytt

Vad gör ni på fritiden under tjänsteresor?

Tyvärr så får jag väl vara lika tråkig som de flesta andra som svarat i tråden. Det blir oftast inte mycket tid över för turistande.
Oftast så reser jag i tjänsten av tre olika anledningar:
1) Interna möten, då reser jag vanligtvis ensam och träffar lokala kollegor på dagarna. Det betyder att de är på hemmaplan med sina familjer och sin vardag, vilket innebär att jag efter arbetsdagens slut tillbringar tiden för mig själv. Vanligtvis blir det då middag och sedan fortsatt arbete på hotellet för att komma ikapp med mailen.
2) Leverantörsbesök, då spenderas dagen hos leverantören och på kvällen så brukar det bli middag tillsammans med dem. Sedan tillbaka till hotellet och lite jobb igen, beroende på hur sent det blivit.
3) Konferenser/Utbildningar/Teammöten, då brukar vi vara flera som reser tillsammans, totalt mellan 3-10 personer. Förutom de gemensamma middagarna så brukar vi, framför allt när det är teammöten, också klämma in lite gemensamt turistande. Dessa resor brukar vara de trevligaste, men också de minst frekventa.

Det som jag försökt göra de sista åren, framför allt vid långa resor till Asien, är att försöka effektivisera dem genom att istället för att resa iväg en vecka och sedan en månad senare resa en vecka till så stannar jag nästan två veckor i sträck. Då får jag ibland tillfälle att turista lite på helgen, men även det intresset har avtagit lite. Främst pga att mina resmål vanligtvis är desamma. :(
 

HerrBot

Medlem
Förr brukade jag försöka fylla i så mycket jag kunde på Citystrides. Men numera hamnar jag i samma städer och blir likt JacobGBG sittandes med ett Steam Deck och QC45orna över öronen.

Ett hett tips för det här forumet är Kairosofts Airport Story. Fungerar på iOS/Android också.
 

FFlash

Medlem
Jobbresa och checkar in och noterar det är matchkväll och Ullevi-virgin som jag är, men nej, slutsåld. Gör ändå efforten och letar efter biljetter, scalpers går på 1000sek så nej tack jag får nöja mig med tråkiga pubstämning då jag inte hittar på annat denna gång men köpte denna iaf
IMG_8845.jpeg
 

trp_flyer

Medlem
Om jag ska ge ett råd eller en tanke (baserat på att jag rest någorlunda frekvent i jobbet de senaste 10-15 åren) så är det kanske att göra det du tycker är kul, och att vad du gör kanske ändrar sig över tid. Passa på att utforska och uppleva i början när du är nyfiken.

Jag har alltid försökt välja att äta (och dricka) någorlunda ordentligt dvs inte snåla på mat bara för att jag är ensam. Men det betyder också att det blir olika vid olika resor, på senare tid har jag oftare valt att prioritera enklare mat för att kunna ta det lugnt på ett hotellrum. Kanske för att se en hockeymatch, nån serie eller så som jag aldrig prioriterar hemma.

Men jag tycker också att det har varit roligt att när tillfälle bjuds gå ut med kollegor eller de jag besöker i jobbet.

Har du ett jobb och familj som tillåter att du stannar en extra helg eller dag emellanåt, passa på. Jag har till exempel hyrt bil en dag för att komma till Ferrari och det var värt varenda krona och minut just då (2008 kanske).

En genomgående sak är ändå att jag försöker välja att promenera mycket. Löpning och träning "på riktigt" blir sällan av men att vandra runt i städerna tycker jag både är avkopplande och får mig att må bättre fysiskt.
 
Tänkte det är dags för en liten uppdatering kring mina egna vanor under tjänsteresor nu när jag blivit varm i kläderna både med resande och i min roll som resande installatör. Jag tackar ödmjukast för alla olika svar om vad ni gör och jag känner igen mig i massor av dom.

Jag är såklart färgad av att vara såpass ung samt ny i tjänsteresandet och ni gammelrävar med många år av flängande tänker säkert ``oh sweet summerchild, vänta du bara`` när jag tycker allt är kul och spännande med resorna.

När jag besökt en ny stad så har det blivit en vana att ta långa promenader efter avslutat jobb (om det inte är kl 02 som det tyvärr har vart en del av) för att både sightseeing, få in någon form av motion samt bara känna in atmosfären i aktuella staden. Som ett exempel med första besöket i Berlin blev det en väldigt spontaniserad ölrunda där jag bestämde mig för att ta 5 öl på olika barer runt om i staden för att helt enkelt se mig runt och suga in känslan i staden. I like! Andra, tredje och fjärde besöket var Berlin inte lika spännande och långa samt komplicerade installationer i kombination med tråkigt väder innebar att Uber eats och hotellgymmet blev en god bekant.

Jag gillar att promenera runt helt på måfå och bara göra det reptilhjärnan i stunden tycker är en bra idé. Blir det några öl på en krog som ser trevlig ut? Blir det second dinner på någon schysst food truck? Blir det att vända i hotellreceptionen när en sudden moment of trötthet slår in? Ingen vet och det är det jag tycker är det roliga och spännande tjänsteresandets vackra vardag, och Centurion lounge på LHR också, den var trevlig.

Jag har hittils ``bara`` vart i Europa men 2024 och framåt kommer till största sannolikhet bjuda på både längre och mer speciella resmål.
 

ante_77

Medlem
Tänkte det är dags för en liten uppdatering kring mina egna vanor under tjänsteresor nu när jag blivit varm i kläderna både med resande och i min roll som resande installatör. Jag tackar ödmjukast för alla olika svar om vad ni gör och jag känner igen mig i massor av dom.

Jag är såklart färgad av att vara såpass ung samt ny i tjänsteresandet och ni gammelrävar med många år av flängande tänker säkert ``oh sweet summerchild, vänta du bara`` när jag tycker allt är kul och spännande med resorna.

När jag besökt en ny stad så har det blivit en vana att ta långa promenader efter avslutat jobb (om det inte är kl 02 som det tyvärr har vart en del av) för att både sightseeing, få in någon form av motion samt bara känna in atmosfären i aktuella staden. Som ett exempel med första besöket i Berlin blev det en väldigt spontaniserad ölrunda där jag bestämde mig för att ta 5 öl på olika barer runt om i staden för att helt enkelt se mig runt och suga in känslan i staden. I like! Andra, tredje och fjärde besöket var Berlin inte lika spännande och långa samt komplicerade installationer i kombination med tråkigt väder innebar att Uber eats och hotellgymmet blev en god bekant.

Jag gillar att promenera runt helt på måfå och bara göra det reptilhjärnan i stunden tycker är en bra idé. Blir det några öl på en krog som ser trevlig ut? Blir det second dinner på någon schysst food truck? Blir det att vända i hotellreceptionen när en sudden moment of trötthet slår in? Ingen vet och det är det jag tycker är det roliga och spännande tjänsteresandets vackra vardag, och Centurion lounge på LHR också, den var trevlig.

Jag har hittils ``bara`` vart i Europa men 2024 och framåt kommer till största sannolikhet bjuda på både längre och mer speciella resmål.

Kul att någon passar på att uppleva något.
Jag har jobbat borta hela livet, men har aldrig sett annat än säng och jobb (lite överdrivet).
 

Fredde_G

Medlem
Många av mina resor går till USA, försöker alltid köra bil så mycket jag kan. Kan bli rätt roliga road trips.
Senaste resan innebar 3327 km bilåkande i en bil anpassad för mig och min datorväska, som slukade över 600 liter bensin under veckan.
IMG_2913.jpeg


En annan gång passade jag och väskan på att gå ”super size”. Hyrdes dock inte via Hertz….
IMG_1326.jpeg


Försöker också stanna till på lite sevärdheter…
IMG_1368.jpeg
IMG_1375.jpeg


En annan gång passerade man….
IMG_0376.jpeg


Hinner även med lite sol i Texas…
IMG_2165.jpeg


Och hälsa på en vän i San Diego, som köpt en bergstopp, hyvlat av toppen och byggt ett litet krypin där uppe.
IMG_6591.jpeg


Naturligtvis är det mycket slit mellan bilderna, men om man brinner för att se världen så är bilresor fantastiska.
 
Toppen