Senaste nytt

Vad gör man i Umeå en lördag/söndag?

Wow! Får nog stanna en hel vecka istället :)

Hotell (Comfort Winn) hade jag visst också bokat till söndag, men vart rekommenderas det annars att bo?
Eftersom jag är från stan så har jag inte direkt provat ut hotellen. Elite Hotels har precis öppnat i det gamla Högre Läroverkets lokaler, mer känt som Mimerskolan. Har för mig att varje hotellrum har individuella mått eftersom de inte fick flytta på befintliga ytter- såväl som innerväggar, utan bara smälla upp nya, vilket gjorde att man inte kunde köra standardmått på rummen.

Som några har skrivit här har Vezzo bra pizza men det är tyvärr inte en verksamhet man vill stödja pga dem dåliga vilkåren anställda får och den mer än ifrågasättningsbara ägaren som finns bakom.

Jag är förvånad att ingen har nämt REX än. Dem har en ölkällare med finger food som har vunnit 2016 bästa ölupplevelse. Sen finns det en resturang med klassiska brasserie rätter med lite lokalt. Sist har dem en 20 tals inspirerad cocktailbar med drinkar i världsklass.

Som nämnt är Gotthards och Köksbaren riktigt bra restauranger med. Open/Closed är en cocktailbar med världsklassdrinkar med och har Emil Åreng i spetsen, en av Sveriges och världens bästa bartenders.

Duå är en delikatessbutik som helt enkelt är fantastisk. Det är denna lokal som förvandlas till open/closed senare.

Stora hotellet är definitivt bästa alternativet men Elit öppnade helt nytt i april som jag tror kan vara trevligt.

Nej nej, ska man bo i Umeå själv så ska man bo på U&ME. Frukosten är trevlig, men ingen buffé. Däremot är sängarna i rummen vända med utsikt över älven. Det är skitkonstigt badrum med klarglas (skulle aldrig bo där med en kollega) men bor man själv så är det nice att duscha med utsikt.

De kan ha Eurobonusintjäning också men är inte hundra. Men det är strunt samma, hotellet (och kulturväven) är ascoolt. Till skillnad från resten av Umeå, men det är min högst privata åsikt.

Lite feedback såhär långt. Alla ställen på nya kulturhuset Väven var supernice (DUÅ, Kulturbageriet, Gotthards). Hela Umeå känns som en fantastisk stad med bra drag i på kvällarna. Är det tack vare studenterna eller vad säger ni?

Lite feedback såhär långt. Alla ställen på nya kulturhuset Väven var supernice (DUÅ, Kulturbageriet, Gotthards). Hela Umeå känns som en fantastisk stad med bra drag i på kvällarna. Är det tack vare studenterna eller vad säger ni?
Vet inte vad statistiken säger idag, men för femton år sedan var Umeå den stad med i genomsnitt yngst befolkning, och det är ju främst studenterna som sänker åldern. De vill ju gärna vara ute och röra sig, inte sitta hemma med tacos, fredagsmys och en Mariestad.

Vet inte vad statistiken säger idag, men för femton år sedan var Umeå den stad med i genomsnitt yngst befolkning, och det är ju främst studenterna som sänker åldern. De vill ju gärna vara ute och röra sig, inte sitta hemma med tacos, fredagsmys och en Mariestad.
Ja det är många unga men dom ser inte ut att sitta hemma och snåla. Här är det champagne och drinkar innan maten och sen full meny.

Smet in på Köksbaren precis när dom öppnade och lyckades knipa en plats i baren.

a35574e088d7df4a42ccdc0a1db37973.jpg

God ipa till burgaren (standardburgare). Nu lite Brännland Iscider :)

Många bra tips här ser jag. Brukar bo på Uman förr i tiden, bra bastu och trevligt hotell. Tyvärr så började det bli lite slitet sist jag bodde där för ca 3 år sen. ( sen hade de nedgraderat från folköl 3,5% till lättöl i gratis ölpumpen i relaxen...

Om du är ett fan av gamla Tv-spel kan jag tipsa om att Ulla Olsson blandar Zelda, castlevania och stumfilm på kyrkoorgel i Umeå stads kyrka vid 2130. Del av UmaObscurafestivalen som hålls i helgen, gratis inträde.

Den stora skillnaden mot femton år sedan är nog att Umeå är en större stad, och den tillväxten är mycket utanför studentlivet. Det märks mest på hur aktivt det är i utelivet på sommaren, femton år sedan var det ofta helt dött under sommaren efter studenterna åkte hem efter vårterminen.

Toppen