Senaste nytt

Vad går er på nerverna på flygen/flygplatserna ?

Har samma erfarenheter som Gnopps med mitt icke-metalliska bälte. Förr gick det alltid bra, men de senaste ett-två åren har personalen inte längre accepterat min försäkran om att det är okej utan kräver att jag ska lägga det i lådan. Har hänt på allt ifrån LPI och ARN till JFK och SYD, så det verkar vara något nytt generellt påfund. Tyvärr :(

Jag tror ni har listat upp mycket som kan vara irriterande på flyget, loungen, och i säkerheten. Men jag vill kanske vinkla denna diskussionen lite åt ett annat håll:
1. Flygresande är i dag en ”utility” eller nästan en form för ”public transportation”
2. Räknar man inflation så är flyget idag billigt i förhållande till mycket annat: det kostar mig det samma i 2011 kronor som i 1993 kronor att resa till Denver
3. Vi som är medlemmar i detta forum är inte representativa för den allmänna resenären då ”alla” kan flyga idag
4. Så vi måste kanske ha lite tålamod med andra när vi reser fast detta är ofta en stressande situation för andra
5. Kultur styr mycket av beteende; kö finns i engelsmännens gener, men troligen inte i det kinesiska vokabulär
6. Jag har inga barn, men har inga problem med barn ombord. Jag håller dock barnens föräldrar ansvarig för att barnen beter sig
7. Att resa, och visa omtanke för medresenärer reflektera det övriga samhälle tycker jag. Kombinationen av stress, mindre plats osv gör att människors tröskel sänks och irritationen ökar.
8. Trots snart 15 år med mycket resande, är det fortfarande privilegier för mig att resa, och särskilt att sitta i främre delen av planet
9. Trots kort med alla möjliga status/färger tycker jag inte jag har massa rättigheter

Last edited:
Samtliga inlägg har ju varit mer el mindre spot on så här behöver man knappast fylla på med något.
Skrikande barn på Long haul är oftast det mest irriterande, gör en dålig nattsömn till en enormt dålig natt.. tex

Vad gäller säkerhetskontrollen.. hur många tar av sig klockan förresten, ibland har jag glömt men det har oftast inte pipit.. ibland piper det ändå, känns lite som inställningen på bågarna varierar från dag till dag.. tänker främst på ARN Fast Track.. T4 där piper det aldrig.. kanske man ska börja pröva iofs..

6. Jag har inga barn, men har inga problem med barn ombord. Jag håller dock barnens föräldrar ansvarig för att barnen beter sig

Tror man ska passa sig för att kritisera barnen som individer utan mer som Senator, hålla föräldrarna ansvariga. Jag har barn, 1,5 och 4 år. flög till BKK via DOH i julas och den lilla knallhatten var inte kul att ha ombord. Som föräldrar gjorde vi vårt yttersta för att försöka hålla honom lugn, sova, äta mm för att inte störa för övriga pax ombord. Alla är inte som vi, jag är medveten om det men stör man sig på barn eller andra "icke resvana" personer ska man nog betala för sig och hålla sig framför skynket. Precis som en föregående talare så är flyget för alla, i apklassen reser "svennebanan" med sina internationella motsvarigheter av snoriga ungar, människor med kylskåp och gitarrer som handbagage.
Reser jag i tjänsten försöker jag se till att hamna fram, både för lugnet och för att kunna jobba.

MIna störningsmoment är annars som många andras: Säkerhetskontroller, boarding mm Trots att jag har barn kan jag också störa mig, framförallt på deras föräldrar som inte bryr sig. .

Det som jag irriterar mig på absolut mest är:

Personer som boardar tidigt och som sitter långt fram som ställer sig mitt i gången och fipplar med sina saker i bagagehyllen i godan ro en bra stund och som därmed blockerar hela boardingen för alla andra. (man kan faktiskt stå vid aisle sätet och göra samma sak utan att blockera)

Det absolut värst som har hänt mig är en dam som som lyfter ner min väska från baggagehyllan för att göra plats och tryckte in sitt XXXL baggage och lämnade MIN kanbinväska på golvet och sedan gick och satte sig. (det värsta var hennes nöjda flin) Då blev jag irriterad på riktigt! Var tvungen att kalla på flygvärdinnor då situation blev ohållbar!!! Den incidenten ligger på topplistan

Tror man ska passa sig för att kritisera barnen som individer utan mer som Senator, hålla föräldrarna ansvariga. Jag har barn, 1,5 och 4 år. flög till BKK via DOH i julas och den lilla knallhatten var inte kul att ha ombord. Som föräldrar gjorde vi vårt yttersta för att försöka hålla honom lugn, sova, äta mm för att inte störa för övriga pax ombord. Alla är inte som vi, jag är medveten om det men stör man sig på barn eller andra "icke resvana" personer ska man nog betala för sig och hålla sig framför skynket. Precis som en föregående talare så är flyget för alla, i apklassen reser "svennebanan" med sina internationella motsvarigheter. .

Jag håller med dig, i ekonomiklass är det helt OK att ta med sig barnen och som förälder göra sitt yttersta för att förhindra att småbarnen stör. Ekonomiklass är som Mc Donalds, "till för alla" och man får köpa rätt många udda beteenden. Problemet som jag ser det uppstår när folk släpar med sig småbarn framför skynket och tror att det är lika OK att förvandla den delen av kabinen till en lekstuga! Jag anser att business/first class, som inte är till för den stora massan, kräver större hänsyn och respekt för att andra ofta har betalt en ansenlig summa för att få lugn och ro. Därmed lämnar man, precis som vid andra vuxna tillställningar, antingen småbarnen hemma eller reser i ekonomi! :)

Jag håller med dig, i ekonomiklass är det helt OK att ta med sig barnen och som förälder göra sitt yttersta för att förhindra att småbarnen stör. Ekonomiklass är som Mc Donalds, "till för alla" och man får köpa rätt många udda beteenden. Problemet som jag ser det uppstår när folk släpar med sig småbarn framför skynket och tror att det är lika OK att förvandla den delen av kabinen till en lekstuga! Jag anser att business/first class, som inte är till för den stora massan, kräver större hänsyn och respekt för att andra ofta har betalt en ansenlig summa för att få lugn och ro. Därmed lämnar man, precis som vid andra vuxna tillställningar, antingen småbarnen hemma eller reser i ekonomi! :)
Här har jag en annan syn. Barn är en del av omvärlden precis som alla andra människor och det är upp till oss alla att komma överens. När jag flyger är jag mycket glad om det är tyst och lungt omkring mig men förväntar mig inte det. Jag lägger precis som många andra ansvaret på föräldrarna att se till att barnet är väluppfostrat men förväntar mig inte att ett litet barn ska klara av att vara stilla/tyst i 10 timmar. Således tycker jag det är ok att ett barn låter så länge jag ser att föräldrarna bryr sig och försöker få barnet tyst. Detta oavsett resklass.

En idé skulle kunna vara att likt tåget ha en tyst avdelning (där jag gärna sätter mig). Många flygplan har trots allt flera avdelningar för både affärsklass och ekonomiklass. Om det vore genomförbart skulle det vara toppen att kunna välja: affärsklass tyst kabin eller affäsklass vanlig kabin.

Att resa i en bättre serviceklass handlar inte bara om lugn och ro utan även om att som resenär få bättre service - oavsett vem det du är. Det betyder att affärsresenären får internet, fast track osv. och barnet får en rolig måltid och leksaker. Sedan får dessa två passagerargrupper samsas precis som överallt annars i livet. Återigen krävs här tolerans från båda; förälderna måste acceptera att barnet inte kan springa omkring till alla säten och hälsa på alla medan affärsresenären måste acceptera att barn inte är helt tysta. Jag är helt med på att det ska gå att köpa sig tysthet, men det ska inte ske på någon annan passagerargrupps bekostnad.

Gnopps!

Du hann före mig här. Jag vill inte använda stora ord i diskussionen, men det handlar om hyfs och omtanke. Som Marcus skriver, ibland kan man som föräldra inte göra nåt om ett barn flippar helt ut! Kom ihåg, jag har inga barn själv. Jag har haft en familj med 9mnd baby och 4 årig dotter bak mig i First på Lufthansa till HKG. När jag drog på mig LH First PJs efter avgång, talade farsan med lilla flickan och hon tittade på mig lite skumt… Jag frågade honom sen, och ha sa till henne att jag var polisen ombord. En lugn, tyst, underbar flight

Vad med affärsresenären som super ner sig? Eller en Op-Up i shorts, luktar illa, har inte duschat på 2 dagar? Eller någon som har käkat ”fel” mat och släpper sig under hela resan? Eller passagerna som är griniga på att favis vinet är slut?

Jag vet att det finns två väldigt stärka läger i frågan, det vet jag :p

Toppen