Senaste nytt

Vad går er på nerverna på flygen/flygplatserna ?

Jag skulle nog vilja påstå att det går bra att diskutera hur man "bör" bete sig i ett flygplan och fötterna på sätet är kanske inte det bästa - såvida man inte t.ex skyddar det med en handduk eller då. Har man t.ex bytt till rena strumpor och har ett par fräscha morgontofflor på sig samt handduk över stolen ser jag inga problem om man lägger upp fötterna.

Däremot är det kanske inte så lyckat att köra den ohygeniska varianten med t.ex skor och liknande.
Det är väldigt subjektivt hur man bör bete sig. Kommer bara sluta i anmälningar i tråden...
 
2. Att folk, trots att det är uttalat att man inte ska, knäpper upp bältet(och reser sig) innan bältesskylten släckts och flygplanet stannat!? Vad tror man att man ska uppnå, hinna ut först trots att man sitter på rad 10? Har kommit på mig själv de senaste 5-10 flighterna med att hoppas att piloten tvingas tvärnita, så att dessa knockar huvuden med varandra, och lär sig en läxa. :mad:

Hej och välkommen till Lufthansas affärsresenärer! Tror det mycket har att göra med att de inte släcker skylten förrän planet har markström (tror jag, kanske efter kabinpersonalen har verifierat och rapporterat in alla slides deactivated, men det brukar ta längre tid än vad det borde göra) till skillnad från t ex SAS som släcker den så fort de har stannat och slagit av motorerna.

De brukar förvisso vänta tills planet har stannat, men så fort det verkar ha stannat så kliver alla upp med en gång och har plockat på sig jacka och väska innan skylten släcks.
 
Hej och välkommen till Lufthansas affärsresenärer! Tror det mycket har att göra med att de inte släcker skylten förrän planet har markström (tror jag, kanske efter kabinpersonalen har verifierat och rapporterat in alla slides deactivated, men det brukar ta längre tid än vad det borde göra) till skillnad från t ex SAS som släcker den så fort de har stannat och slagit av motorerna.

De brukar förvisso vänta tills planet har stannat, men så fort det verkar ha stannat så kliver alla upp med en gång och har plockat på sig jacka och väska innan skylten släcks.
Känner jag inte igen på Lufthansa... varken på longhaul eller shorthaul.
 
Brukar störa mig på dom (ofta en eller två) personer som envisas med att ha sin "gardin" uppe när det annars är mörkt i kabinen.
Jag stör mig på de som drar ned min gardin när jag vill titta ut. På "nattflighter" och vid väldigt stark sol har jag den dock neddragen. Är ju mest en issue på longhaul att de släcker ner kabinen och har man inte dragit ned den själv brukar någon i crew komma och säga till eller göra det åt en.
 
Efter jag vet inte hur många påtvingade rundor i tax freen för att komma ut till gateområden, så funderar jag mycket på sätt att begå civil olydnad för att hoppa över butikerna...
 
Jag hade en intressant upplevelse idag på flyget hem till Köpenhamn.

Sist ombord av alla kommer en kvinna. Hon släpar på sju påsar och en väska med en katt i och tränger sig ned på andra sidan gången från där jag sitter. Givetvis stöter hon till allt och alla på vägen in i planet. När hon sätter sig ned drar hon våldsamt i stolen framför. Påsarna låter hon stå kvar i gången varpå flygvärdinnan säger att påsarna måste hon själv lyfta upp på hyllan. Kvinnan sitter dock kvar och kräver att flygvärdinnan ska göra det. Så blir det också. Under taxning mot take-off ringer hon samtal på sin mobil trots att flygvärdinnan sagt åt henne på skarpen ett par gånger. Redan vid inflygningen till Kastrup ringer hon igen. Kvinnan försöker inleda en konversation med en annan stackars kvinna som sitter vid fönstret. Denna kvinna har inget som helst intresse av att diskutera med denna galning varpå kattkvinnan ilsknar till rejält. Direkt efter att skylten med säkerhetsbälten släckts tar sig kvinnan upp ur stolen (återigen genom att rycka våldsamt i stolen framför) och springer fram till flygvärdinnorna i förhoppning om att få byta plats. Det fick hon inte så hon lunkar tillbaka. Vid beställning av dricka tar hon in två flaskor vin, en Carlsberg, nötter och fresh bite. En flaska försvinner ned i hennes lilla handväska. Ölet hinner hon inte dricka upp. Under tiden har hon också hunnit fälla sätet till max, dra ned bordsbrickan i mittensätet och snacka högljutt om hur otrevlig kvinnan vid fönstret är. Vid gate ställer kattkvinnan till med en scen då hon upplyser alla om hur mkt hon avskyr svenska, oförskämda kvinnor.

Allt detta på en timme. Där har vi nog en prototyp på hur man inte beter sig ombord.
 
Jag hade en intressant upplevelse idag på flyget hem till Köpenhamn.

Sist ombord av alla kommer en kvinna. Hon släpar på sju påsar och en väska med en katt i och tränger sig ned på andra sidan gången från där jag sitter. Givetvis stöter hon till allt och alla på vägen in i planet. När hon sätter sig ned drar hon våldsamt i stolen framför. Påsarna låter hon stå kvar i gången varpå flygvärdinnan säger att påsarna måste hon själv lyfta upp på hyllan. Kvinnan sitter dock kvar och kräver att flygvärdinnan ska göra det. Så blir det också. Under taxning mot take-off ringer hon samtal på sin mobil trots att flygvärdinnan sagt åt henne på skarpen ett par gånger. Redan vid inflygningen till Kastrup ringer hon igen. Kvinnan försöker inleda en konversation med en annan stackars kvinna som sitter vid fönstret. Denna kvinna har inget som helst intresse av att diskutera med denna galning varpå kattkvinnan ilsknar till rejält. Direkt efter att skylten med säkerhetsbälten släckts tar sig kvinnan upp ur stolen (återigen genom att rycka våldsamt i stolen framför) och springer fram till flygvärdinnorna i förhoppning om att få byta plats. Det fick hon inte så hon lunkar tillbaka. Vid beställning av dricka tar hon in två flaskor vin, en Carlsberg, nötter och fresh bite. En flaska försvinner ned i hennes lilla handväska. Ölet hinner hon inte dricka upp. Under tiden har hon också hunnit fälla sätet till max, dra ned bordsbrickan i mittensätet och snacka högljutt om hur otrevlig kvinnan vid fönstret är. Vid gate ställer kattkvinnan till med en scen då hon upplyser alla om hur mkt hon avskyr svenska, oförskämda kvinnor.

Allt detta på en timme. Där har vi nog en prototyp på hur man inte beter sig ombord.


Tips om man har en stolsryckare bakom sig: håll in knappen för att luta ditt säte när passageraren i fråga är på väg i/ur sin stol. Brukar generera viss förvåning, ett välförtjänt dunsljud och kanske en insikt om det egna beteendet (prövade senast i förrgår).
 
Toppen