Senaste nytt

Vad gäller vid avbokning Star Alliance bonusresa (eurobonuspoäng)?

Simon90

Medlem
Hej!

Jag tycker jag har hört lite olika och jag kan inte läsa mig till vad som gäller om jag bokar t.ex tur och retur business class till Seychellerna via SAS hemsida för eurobonuspoäng i Business class i september kommande år. Flygbolag blir Ethiopian Airlines.

Om jag får förhinder och behöver avboka resan minst 24 h innan avgång. Får jag då tillbaka alla poäng plus pengar jag betalat för resan?

Så gäller det ju för SAS Bonusresor om jag inte minns fel, men är det någon skillnad för Star Alliance bonusresor?

Det är ju lite pengar, så man vill ju inte boka hejvillt om det är så att en del av eller hela pengsbeloppet brinner inne.

Alla poäng under förutsättning att de är giltiga vis avbokningstillfället. Vad gäller pengar får någon gärna hoppa in för jag är inte säker, men Star Alliance-feen om 450kr p/p brinner inne.

Alla poäng under förutsättning att de är giltiga vis avbokningstillfället. Vad gäller pengar får någon gärna hoppa in för jag är inte säker, men Star Alliance-feen om 450kr p/p brinner inne.
Men gäller det även om man bokar allting själv online? Enligt SAS chatt får man tillbaka alla pengar, men jag vet att de inte alltid har haft rätt tyvärr. Jag tycker att det är märkligt att de inte specificerar det i sin Q&A, där står det enbart att poängen återbetalas, ingenting om pengarna nämns vad jag kan hitta.

@FilipJ har rätt!
Första 24h efter bokningen är det full återbetalning som gäller.
Sen gäller "Rubbet - 450kr" fram till dagen innan avresa
Spelar ingen roll var du bokar!

Hon på SAS kundservice sa även att det beror på om man bokat ekonomi eller business, men det har jag aldrig hört förut avseende bonusresor.

Hon på SAS kundservice sa även att det beror på om man bokat ekonomi eller business, men det har jag aldrig hört förut avseende bonusresor.
Alla tokigheter som SAS kundtjänst säger visar verkligen hur okunniga de är på sitt jobb. Inte unikt för outsourcade kundtjänster dock. I veckan hade jag kontakt med SLs (Storstockholms lokaltrafik) kundtjänst om en felaktigt debiterad biljett. Första personen sa "Trist att det blev fel men omöjligt att göra något åt i efterhand", andra personen sa "Det där är ett fel som händer ibland, kan nog inte lösas men jag kan ta dina kontouppgifter uti fall att" och sen återkom en tredje person som sa "Självklart vi återbetalar den felaktiga debiteringen".

Om man har en giltig periodbiljett och lösa enkelbiljetter på samma SL-kort ska enkelbiljetten givetvis inte dras men det händer ändå ibland visar det sig.

Toppen