Senaste nytt

Vad gäller vid ändrad tid på flyget som gör att bokad hotellnatt inte kan nyttjas?

hallgren

Medlem
Nån som vet hur det funkar med ombokningar? Jag har en hemresa bokad på en tisdag, och den går ju med nuvarande tabell på tisdag morgon, men med den nya tabellen strax efter midnatt natten mot tisdag. Och inga flyg på onsdagar.
Jag har redan bokat hotell, ej ombokningsbara.

Vad har jag för rättigheter/möjligheter? Dessutom uppdelat på flera bokningar, både bonusbiljetter och betalda.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

hallgren

Medlem
Nån som vet hur det funkar med ombokningar? Jag har en hemresa bokad på en tisdag, och den går ju med nuvarande tabell på tisdag morgon, men med den nya tabellen strax efter midnatt natten mot tisdag. Och inga flyg på onsdagar.
Jag har redan bokat hotell, ej ombokningsbara.

Vad har jag för rättigheter/möjligheter? Dessutom uppdelat på flera bokningar, både bonusbiljetter och betalda.


Ingen?
Jag har alltså 2 bokningar på samma flyg (för olika resenärer), en betald biljett och en bonusbokning.
När de bokades var det utresa torsdag förmiddag, och fredag morgon till tisdag morgon i hk, hemresa tisdag morgon.
Om de bokas om rakt av så blir det ~6 timmar senare ankomst till hk, och sedan hemresa sent på måndag kväll (tisdag 01:20). Det gör att tiden i hk blir ungefär ett halvt dygn kortare, och dessutom en hotellnatt (ej avbokningsbar) som inte kommer att utnyttjas.

Hur ser oddsen ut för att få kompensation för detta, och i så fall vad?
 

Biznick

Medlem
Ingen?
Jag har alltså 2 bokningar på samma flyg (för olika resenärer), en betald biljett och en bonusbokning.
När de bokades var det utresa torsdag förmiddag, och fredag morgon till tisdag morgon i hk, hemresa tisdag morgon.
Om de bokas om rakt av så blir det ~6 timmar senare ankomst till hk, och sedan hemresa sent på måndag kväll (tisdag 01:20). Det gör att tiden i hk blir ungefär ett halvt dygn kortare, och dessutom en hotellnatt (ej avbokningsbar) som inte kommer att utnyttjas.

Hur ser oddsen ut för att få kompensation för detta, och i så fall vad?

Hej! Ny på forumet och undrar ungefär samma sak. Hemresa tisdag morgon som nu tidigarelagts med "onödig" hotellnatt som följd.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

dino_81

Medlem
Gällande ”förlorad” hotellnatt så tror jag inte att flygbolaget har någon skyldighet att ersätta dig.

Om jag tolkat ditt inlägg rätt så skulle du åka hem från Hongkong på tisdagsmorgonen men nu åker du hem natten mellan måndag och tisdag? Det är alltså en tidigareläggning av hemresan med 7-8 timmar?

Kan det då inte vara skönt att ändå ha ett hotellrum under måndagseftermiddagen/kvällen? Istället för att behöva checka ut vid lunch inför den sena (mycket tidiga) avgången?

Se det positivt istället! :)

Ett annat alternativ är att du hör med SAS om alternativ hemresa via Shanghai eller Peking? Mina erfarenheter är att SAS är tillmötesgående till mina förslag då de ändrar tidtabell, det har förvisso inte involverat andra bolag som i detta fall, dvs. Cathay och Air China.

Men du kan inte få mer än ett nej, hör av dig till SAS och kom med ett förslag på hemresa via PVG/PEK.

Ett sista tips (i all välmening) är att alltid boka hotell som går att avboka, speciellt om resan är planerad långt fram i tiden!

Lycka till!
 

Berglund

Medlem
Det är ju inte en rak jämförelse men vanligtvis ersätter flygbolagen inte hotellnätter som går förlorade vid exempelvis förseningar eller re-routing. Jag vet att det händer att de ersätter men att du har bokat icke-avbokningsbart är mer av ditt ansvar än flygbolagets. Man kan inte "boka billigt" och sedan skjuta över "försäkringskostnaden" på flygbolaget, i varje fall inte när de meddelar en sådan här förändring så pass långt i förväg. Jag utgår från att man får stå sitt kast och ta den onödiga kostnaden själv.
 

hallgren

Medlem
Jag har alltid sett icke-avbokningsbara hotell som ett val gällande sina egna planer på avbokning, men här är det ju inte jag som gjort ändringen utan flygbolaget. Men man lär sig något nytt varje dag.

Har precis pratat med SAS, men kom aldrig så långt som till frågan om hotellet. Det stannade vid att deras förslag till ombokning (ARN-OSL-CPH-HKG) var det absolut enda som fanns tillgängligt, och då beslöt jag mig för att göra ett nytt försök senare.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

palmen

Moderator
Jag har alltid sett icke-avbokningsbara hotell som ett val gällande sina egna planer på avbokning, men här är det ju inte jag som gjort ändringen utan flygbolaget. Men man lär sig något nytt varje dag.

Har precis pratat med SAS, men kom aldrig så långt som till frågan om hotellet. Det stannade vid att deras förslag till ombokning (ARN-OSL-CPH-HKG) var det absolut enda som fanns tillgängligt, och då beslöt jag mig för att göra ett nytt försök senare.
Om du vill dela med dig med datum kan säkert folk på forumet se om det går att boka om till något vettigare.
Jag frågade också sas vad som gällde med hotellnatt som nu inte går att nyttja och att man måste boka ytterligare en natt dagen innan och svaret var att de inte ersätter detta. Jag tror det bästa är att titta hemförsäkring och eventuellt kortförsäkring om det täcker detta. Personligen bokar jag alltid avbokningsbart om det inte är någon dag i förväg då kan jag ibland betala direkt.
 

WongHauw

Medlem
Sedan kan man ju kolla själv med hotellet om de kan tänka sig vara lite schyssta (jobbar själv i en hotellreception). Såklart är en flex-bokning alltid att föredra just på grund av sådana här situationer. Men om du får tag på en snäll person så kan de kanske hjälpa att utnyttja en natt ändå om hotellet inte är fullbokat eller om du betalar ev. mellanskillnad. Kan ju också variera mellan olika kedjor/hotell hur pass stränga de är och om du bokat direkt genom hotellet eller en OTA.
 

hallgren

Medlem
Chansade och drog iväg ett mail till hotellet i fredags, men fick just ett negativs svar därifrån. Ska kolla med mina försäkringar imorgon.

Flyget är dock löst nu så bra som det verkar gå.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen