Senaste nytt

Vad gäller för Scandic uppgraderingar, är de endast vid överbokning eller alltid?

Gnopps

Medlem
Texten vad gäller uppgraderingar för statusmedlemmar på Scandic är rätt ambivalent. Det står att man har "förtur för rumsuppgradering" och att man är "först prioriterad" beroende bla. på hur "fullbokat" hotellet är. Den här texten kan tolkas som att man antingen blir uppgraderad alltid, eller bara då det finns behov från hotellets sida.

Jämfört med t ex Radisson och Hilton, så är uppgraderingsförmånen där reglerad i programmets villkor, medan Scandic ej nämner förmånen alls i sina villkor.

Ni med mer erfarenhet från Scandic, hur ska texten tolkas? Kan man förvänta sig uppgradering så länge som bättre rumskategori finns? (uppgraderingsrapporter vet jag finns här: https://www.businessclass.com/forum/threads/har-du-blivit-uppgraderad-på-scandic.16181/)

Scandic hemsida skrev:

Förtur för rumsuppgradering​

Som Loyal, True eller Best Friend (nivå 5, 6 eller 7) är du alltid först prioriterad för möjligheten till en fri rumsuppgradering. Uppgraderingar beror på flera saker – som hur fullbokat hotellet är, när du anländer och efterfrågan i sista minuten – men vi gör alltid vårt bästa för att ge dig en ännu bättre vistelse. Uppgraderingar hanteras automatiskt och du behöver inte göra något.

En liten petitess också angående formuleringen "hur fullbokat hotellet är": Antingen är väl hotellet fullbokat eller så är det väl inte fullbokat? Det borde väl stå något i stil med "beroende på beläggning" eller så?

Last edited:
Som relativt nybliven nivå 6 har jag i princip 100% hitrate på uppgraderingar, och jag kan inte tänka mig att hotellen varit fullbokade varje gång.

Texten är dock "bra skriven" på så sätt att det inte ska tolkas som att en uppgradering är någon rättighet för statusmedlemmar. Minskar antalet kundklagomål, och gör vardagen enkel för monopolister.

Matchad till Level 5. Blev uppgraderad vid incheckning ca 17:00 (fyra nätter). Ca 14:00 fick jag både tidig incheckning och uppgradering (en natt).

(Ingen uppgradering på min tredje bokning med ankomst ca 20:00, men den är ett mysterium, tror någon annan lyckats checka in på den, fick knappt betala vid incheckning som brukligt men behövde checka ut snabbt så det gick till slut. Fick sedan två kvitton på mailen, ett med någon annans betalning och ett med min samt nån konstig kommentar. Fick också dubbla poäng.)

Bott tre separata gånger som true friend på samma hotel, inte fått närheten av en uppgradering. Omöjligt att det varit fullbokat nån av gångerna. Så tolkar det som att Scandic gör som de vill...

• Gilla
Reactions: hco
Toppen