Senaste nytt

Vad får man inte missa i Reykjavik?

Som tidigare kommentarer: Blå Lagunen. Vi var där på em/kväll då det inte är så mycket barnfamiljer. Lite lugnare och lagom tid för att kunna avsluta kvällen på Lava. Kan rekommenderas! LAVA Restaurant | Blue Lagoon Iceland

Kan även rekommendera någon slags dagstur med buss för att få se gejsrarna, vattenfallet Gullfoss och klyftan mellan de tektoniska plattorna.

Vill inte direkt skjuta Blå Lagunen helt i bitar men man ska inte, i mitt tycke, har för stora förväntningar. Det är rätt turistigt, det är väldigt mycket folk där, badet är skönt men det är en stor bassäng med varmt vatten i. De har en bar i vattnet, man kan köpa en massa olika paket där det ingår olika mycket saker. Man kan få lite lera att ha i ansiktiet och så kommer någon och fotograferar er och mailar fotot till dig osv.

Jag tror t o m att det blåa är delvis bottens färg.

Har ni kort om tid så ta det kanske på vägen ut till flygplatsen när ni ska åka hem men spendera inte en hel dag där om ni har kort om tid, det finns så mycket annat ni kan uppleva på Island.

Golden circle:
Geysir, Tingvalla nationalpark och - det klart enastående - vattenfallet Gullfoss.
Finns dagsturer med buss, annars verkar bil ganska smidigt också.

Den här turen är helt gjuten tycker jag också. Vad som kan vara värt att kolla upp om man är 4-5 stycken, är vad det kostar att ta en rymlig taxi en hel dag. Var där -09. Kollegan hittade "Siggi" som hade en mini-van och tog 300 Euro för en dag. Tror att vi 5 hade betalt samma pris för en busstur. Men nu kunde vi stanna var vi ville om vi t ex ville ta lite kort.

Blå lagunen är väl i stort sett obligatorisk, inte minst pga läget. Den roterande restaurangen som tidigare nämndes heter "Perlan" och för att vara en dyr turistfälla så är den ändå värd att besöka, och ingår i Islands bucket list, imo..

Jag tycker Geysir (eller snarare Strokkur bredvid, eftersom Gaysir är insomnad) var största behållningen. Mycket användarvänlig gejser, med sina täta utbrott.

Undvik härsken haj och ät 7 rätter på Grillid på Radisson Blu Saga istället, med utsikt över staden.

Golden circle:
Geysir, Tingvalla nationalpark och - det klart enastående - vattenfallet Gullfoss.
Finns dagsturer med buss, annars verkar bil ganska smidigt också.

Hallgrimskyrkan i centrala huvudstaden är också ganska häftig.

Välj hyrbil och få en upplevelse i egen takt. Kör "Golden Circle" och stanna längs vägen vid vulkanen "Kerid". Gå runt kratern och njut av landskapet. Det finns en banan- och tomatodling längs vägen, men har glömt vad den heter.

Toppen