Senaste nytt

Vad får man inte göra ombord på ett flygplan?

Ack ja, det är en konst att kommunicera väl. Inte bara innehållet utan också formen spelar stor roll. En definition på en diplomat: en diplomat kan be dig dra åt helvete på ett sätt som får dig att längta dit.
 
Kabinpersonalen är ansvarig för säkerheten i kabinen. Om dom säger att en förutsättning för att få åka med är att du stänger väskan så är det väl inget konstigt? Varför uppfattar du det som hotfullt?

För att jag inte på något sätt sagt eller visat att jag inte ämnade göra det. Jag ställde bara en ödmjuk följdfråga eftersom jag inte varit med om det förut. Hade jag käftat emot eller varit otrevlig så hade jag förstått att hon kunde dra upp "inte följa med-kortet". Tycker inte det är ett speciellt trevligt sätt helt enkelt.

Jag tycker i alla fall att det är konstigt att en flygvärdinna börjar prata om att slänga av en passagerare precis när man klivit på och man inte är något hot mot säkerheten. Hennes förfrågan om att stänga väskan skulle ju hörsammas, men att trycka ner en smånervös hunds huvud och få igen ett blixtlås kanske inte görs i en handvändning?
 
Ack ja, det är en konst att kommunicera väl. Inte bara innehållet utan också formen spelar stor roll. En definition på en diplomat: en diplomat kan be dig dra åt helvete på ett sätt som får dig att längta dit.

Precis, jag känner en projektledare som ofta kan lyckas få en från början mycket irriterad kund att frivilligt förlänga en deadline och avsluta samtalet skrattandes gott utan att ens ha blivit erbjuden någon kompensation :)

Alla måste inte vara så skickliga, lite vanligt hyfs räcker oftast.
 
Om det Vaniljvodka skriver stämmer, har ju flygvärdinnan uppträtt oproffsigt och rent oförskämt även OM hon haft rätt i sak, så jag förstår inte hur någon kan anse att hon agerat korrekt utifrån det vi vet. Det låter inte som någon som bara velat att allt går korrekt till, utan en som med förhöjt kontrollbehov varit på väldigt dåligt humör och låtit detta gå ut över en kund. Jag är verkligen med på att regler ska följas på flygplan, men en tax som tittar upp med huvudet ur en väska känns inte som något som rimligtvis kan störa någon såvida den inte skäller järnet.

Tack, NyfikenGrau - precis så. Antingen hade hon en extremt dålig dag eller så är det helt enkelt hennes stil. Oavsett så kändes det inte okej. Hade jag varit mer rättshaverist än jag är (bara en smula) så hade jag mailat och klagat till SAS.

Och för att förtydliga: Jag är för att kabinpersonalen ber folk följa de regler som de har (blir själv sur på att folk inte kan stänga av mobiler etc.), men det måste ju kunna göras på ett snyggt sätt.
 
Kan inte heller förstå de som håller med flygvärdinnan enligt Vaniljvodkas story. Har full förståelse för att hon vill ha väskan stängd, men sättet att säga det på är ju avgörande i det här fallet. Hade sedan hunden hoppat ut och sprungit runt i kabin är det befogat att vara arg och otrevlig då Vaniljvodka inte följt de uppmaningar han fått.

Själv är jag inte speciellt förtjust i levande djur men tycker att även djurägare förtjänar att respekteras.
 
"Man kan tycka att hon borde säga till lite vänligare första gången".

Eh, ja. Tycker du inte att det är orimligt att man hotar med att slänga av nån av planet det första man gör så kräver du uppenbarligen inte mycket av dina medmänniskor.

Nej, hon kunde inte veta hur pass väluppfostrad vår hund var, men bör man ta för givet att jag kommer låta den springa runt i kabinen (något jag aldrig sett några andra hundar göra på nån resa) bara för att hans huvud sticker upp (han kan alltså inte ta sig ut på egen hand)?

Skrev jag nånstans att jag sa nåt till henne om att han var snäll? Och vad har det med saken att göra huruvida du har blivit biten av hundar förut? Den här hunden väger 4kg och sitter alltså instängd i en väska, skulle han vilja bita flygvärdinnan så skulle han inte ha en chans.
Och apropå att dra folk över en kam, så är du alltså precis som flygvärdinnan eftersom du tycker att ALLA hundägare är likadana och att det inte går att lita på dom.

"Att ingen sagt till er tidigare innebär bara att flygvärdinnan gjort fel eller kanske snarare inte upptäckt att ni haft luckan öppen."

Var du där de gångerna eller? De märkte det. Alla flygvärdinnor har tidigare sett att vi haft hund med och ingen har reagerat på att huvudet stack ut.

"Som sagt kunde hon varit vänligare första gången men stänger ni den inte då är det inte så konstigt att hon ryter till."

Från bakre galleyn till sista stolen är det alltså ca 1 meter. Jag hinner alltså knappt sätta mig förrän hon är framme igen med sin otrevliga stil.


Herregud vad du tar åt dig, frågan är vem som är otrevlig här egentligen.

Hon skulle varit trevligare men annars har hon agerat helt korrekt, du verkar ha svårt att se saker ur andras ögon. Hela din inställning bygger på att du anser att alla borde förstå hur väluppfostrad din hund är. Du skriver saker som "det har gått bra förut" och "skulle han vilja bita flygvärdinnan så skulle han inte ha en chans.". Du måste väl ändå förstå att flygvärdinnan omöjligt kan avgöra om detta stämmer eller inte? Jag har själv varit med på en flight där en hund sprang ur sin väska och viss kalabalik uppstod, det är både en säkerhetsrisk och olägenhet för de andra passagerarna.

"Och apropå att dra folk över en kam, så är du alltså precis som flygvärdinnan eftersom du tycker att ALLA hundägare är likadana och att det inte går att lita på dom"

Här har vi det stora problemet med din inställning. Man MÅSTE dra alla hundägare över en kam vid sådana här tillfällen, eller hur menar du att vi ska göra? "Vi ger alla en chans och sen blir vi arga först efter att hunden rymt"?
 
Herregud vad du tar åt dig, frågan är vem som är otrevlig här egentligen.

Hon skulle varit trevligare men annars har hon agerat helt korrekt, du verkar ha svårt att se saker ur andras ögon.

Jag tycker inte det är korrekt beteende att vara otrevlig i ett serviceyrke, så stäm mig. Ska jag se det ur hennes ögon så har jag svårt att se hur min eller min hunds uppenbarelse eller sättet jag ställde en fråga på skulle föranleda att hon ska hota med avslängning.

Hela din inställning bygger på att du anser att alla borde förstå hur väluppfostrad din hund är. Du skriver saker som "det har gått bra förut" och "skulle han vilja bita flygvärdinnan så skulle han inte ha en chans.". Du måste väl ändå förstå att flygvärdinnan omöjligt kan avgöra om detta stämmer eller inte? Jag har själv varit med på en flight där en hund sprang ur sin väska och viss kalabalik uppstod, det är både en säkerhetsrisk och olägenhet för de andra passagerarna.

Hunden är ju förutom att sitta i en väska, alltså även kopplad så jag förstår inte hur det skulle gå till i just det här fallet. Sen handlade det ju inte om att hon var rädd för att bli biten (det var ingenting i hennes kroppsspråk som sa att hon var hundrädd) utan att hon på ett otrevligt sätt skulle berätta för mig vad som gällde och om jag inte köpte det så skulle hon slänga av mig.

Jag har verkligen inga problem med att förstå att det finns folk som är rädda för hundar (hur små de än är), men hade du varit där så hade du sett att det inte handlade om det. Blir själv sur när folk går omkring med sina hundar okopplade på gator och i parker, eftersom de så sällan har full pli på dom och man aldrig vet ifall man stöter på en hundrädd person.

"Och apropå att dra folk över en kam, så är du alltså precis som flygvärdinnan eftersom du tycker att ALLA hundägare är likadana och att det inte går att lita på dom"

Här har vi det stora problemet med din inställning. Man MÅSTE dra alla hundägare över en kam vid sådana här tillfällen, eller hur menar du att vi ska göra? "Vi ger alla en chans och sen blir vi arga först efter att hunden rymt"?

Se ovan. Det fanns ingen anledning att tro att en liten, tyst, kopplad (fast i en väska) hund skulle fly. Som vi konstaterat hade hon förmodligen en extremt dålig dag eller så uppfattar hon inte jobbet som ett serviceyrke där man ska vara trevlig mot betalande gäster. Jag tror din aversion mot hundar och hundägare färgar av sig i det här fallet. Tycker inte det är en fråga om hundar eller regler (som jag alltså tycker att man ska följa) utan att man i ett serviceyrke inte kan vara så otrevlig utan anledning som hon var.
 
Vissa i den här tråden tycks inte förstå vad det innebär att arbeta inom ett serviceyrke. Det finns olika sätta att framföra saker och att direkt börja med hot gör ju för det första att kunden känner sig obehaglig till mods och kanske sätter sig på tvären för att han/hon blir trampad på vilket rikserar att eskalera situationen. Dessutom, om hon redan dragit "kasta av dig"-kortet, vad ska hon ta till sen? Verkställa hotet?

Det går bra att hålla på flygvärdinnan och hennes "korrekta agerande" när man inte drabbats själv, men jag lovar att de flesta i en liknande situation känner sig rätt "kränkta" för att använda ett populärt uttryck.
 
Toppen