Det var dags igen att ge sig ut och göra en weekend resa. På den här gången blev det Düsseldorf med SAS och flygbiljetten gick på 1302kr. Jag köpte ju biljetterna under vårkampanjen så fick bra pris i Monkey.

Jag skulle ju vilja flyga alltid i Y eller C men när jag reser privat ungefär en gång i månad på en weekend trip så resekassan har vissa begränsningar – tyvärr. Kanske nästa år för göra så att jag inte gör en weekend resa varje månad utan mer sällan och satsar mer för flygresan också och inte bara på hotell, shopping och god mat...
Utresan ARN-CPH-DUS
Båda avgångar var fullbokade utan lediga platser som jag kunde se. Jag gjorde onboarding nästan som sista pax så kunde skapa en bra överblick om det skulle funnits några som jag känner onboard men inte på den här gången. Jag hade valt 20A på ARN-CPH på en MD81 som några av er tipsat och det var mycket benutrymme och jag kunde sova gått under flygningen. Jag hade ju kommit hem kvällen innan från Helsingfors så behövde lite sömn. Inte så mycket att berätta om resan ARN-CPH.
Under promenad från gate B08 till SAS Scandinavian Lounge fick jag sms från SAS att flyget från CPH till DUS skulle bli försenad samt att avgången fått en ny gate som A25. När jag kommer till Lounge fick jag information att flyget är cirka 45minuter försenad på grund av flygplansbyte – från MD81 till CRJ900. Jag fick plats 4A som var på första raden efter C och Y. Tyckte att det skulle vara intressant att följa om gardinen är på plats och hur hanteras toakön. Alltså är det täcken att jag hänger lite för mycket här på BC.se för att skulle vilja följa hur SAS Cabin Crew jobbar under mitt flyg.
Alltså resan från SAS Lounge till A25 var ju en låååång promenad så tog några bilder under resan samt hann besöka både Burberry och Gucci butiker under min promenad. Uppmärksammade att det har kommit en ny restaurang också till CPH. Ni som inte har besökt på ”pir” A så det är ju den tråkigaste delen av CPH. Bara jätte långa korridorer och svängar till höger och vänster samt trappor ner till gate.
CRJ900 har ju rad 1 och 2 bara på A-C sidan och på andra sidan finns det en toalett. Det var C för dessa rader och rad 3 var för Y. Det satt 2 i C och 2 i Y och varenda seat i M var paxat. Tyvärr ingen gardin på plats men på andra sidan i CRJ900 har SK ingen lång gardin från taket till golvet heller så den lilla gardinen har inte samma betydelse som t.ex. en gardin i MD81 eller B737. Det som jag tyckte var bra att när C pax hade fått sin varma mat stängde purser den främre toaletten för att göra måltiden lungnare. Alla fick gå längst bak i planet och damen samt herren i Business fick i lugn och ro äta sin måltid. Bra jobbat av SAS fast gardinen var inte på plats. J Flygningen gick annars bra och trivdes on board. Trist att SAS inte har flera CRJ900 för att använda också i inrikes trafik i Sverige.
Kaptenen beklagade att vi var försena men han också meddela att det finns risk för en ytterligare försening i DUS på grund av flygledarna hade begränsat ankomster till flygplatsen. Exakt varför skulle de göra så här har jag inte mer information. Det blev två rundor runt om kring DUS innan ankomsten.
Priority Bagage hantering funkade jätte bra och min väska var bland de första som kom till bandet. Annars tyckte jag att själva flygplatsen kändes jätte gammalmodig och lite trist. En rolig Sixt reklam fanns det iaf.
Jag tog taxin från flygplatsen till mitt hotell – kände mig lite lat och en tågresa först till Düsseldorf city och sen byta till en spårvagn lockade inte för att till slut kunna checka in. Jag hade ju bokat för 88.000 Club Carlson poäng ett standard rum men fick upgrade till Business Class samt gratis frukost och Wi-Fi till det som är inte vanligtvis inbakade på standard rum. Tyvärr fick inte rummet högre upp än på tredje våning så inga bilder att visa om utsikt som skall vara fin från våningarna högst upp.
Helgen gick bra med lite shopping, rundvandring i stad, besök av några museer och konstutställningar samt vistelsen till Mediahafen och Rheinturn. Jag gillade jätte mycket om staden. Allt vara närä, det var rent, det fanns fungerande spårvagnstrafik, enkelt att röra sig även om du gick, mycket att se, man har bevarat mycket om de klassiska empir- och jugend byggnaderna och inte minst det tog inte länge att någon kom och frågade om du behövde hjälp när du såg ut att vara i vilse och försökte lokalisera dig på kartan. Om du vill ha resesällskap till Düsseldorf så jag hänger gärna med igen. Prisnivån i Düsseldorf är ju lägre än t.ex. i Stockholm eller Helsingfors tack vara starka svenska kronan. Jag köpte sneakers från Louis Vuitton och räknade att sparade 950 kronor att köpte de från Düsseldorf än i Stockholm. Ännu roligare blev det att jag hittade de som röda och kunde inte göra något annat än passa på och köpa. J Ni som gillar klassiska tyska Tiroli kläder så hittade dessa i höstens nya färger – rosa.
Hemresan DUS-ARN
På väg hem i DUS flygplats funkade det inte så som jag hade tänkt. Vad hände egentligen? Först hade jag gjort incheckningen på WEB och hade redan då blivit lite fundersam hur det kunde vara möjligt att seaten som jag hade valt på min EBG profil var upptagen. Jag valde snällt en annan och tänkte att kanske en Pandion kan välja vilken seat som helst och tänkte inte mer på det sen. Dagen efter kommer jag till flygplatsen och tar ut mitt borading kort från automaten. Sen är jag på väg till bagage dropp och där blev jag vänligt hänvisat till LH First Class Check-In. Jätte bra service tyckte jag och allt funkar som det ska än så länge. Jag går till First Class disken och sen börjar det hända mer och mindre konstiga saker. Jag hade ju märkt att det står frequent flyer status som ”SKP” på mitt boardinpass. Detta genererar resultat att jag inte får ett Priority Bagage Tag på grund av check-in personalen säger att i deras system sägs det ingenting om att jag har Priority status på *A. Jag poängterade att jag har ju *A Gold genom SAS EuroBonus och visar ännu en gång mitt EBG kort men det hjälpte inte och bagaget gick på sin väg utan något Priority Tag och jag har fortfarande ett boarding pass med förkortning ”SKP”. Hennes kollega som hade betjänat mig hade hört vår diskussionen och kommenterade till sin kollega att ”You should remember that SAS Gold is same than Star Alliance Gold”. Det hjälpte inte mig på den här gången.
Jag kom i alla fall utan problem till Senator Lounge och njuter av stunden innan mitt flyg ska avgår. Jag tänkte kolla med Lounge personalen om de kunde ändra min status på Boardin pass just in case om flyget skulle bli inställt eller så. De var jätte snälla och förklarade vad som hänt och de själv sa att de skulle skicka feedback till First Class Check-in att SAS EBG ger samma förmåner som *A Gold. Som en kompensation vill de flytta mig till seat 9B och blockera 9C. Flygplanstypen på hemresan var en B736 så det var ju nödutgången. Jag tackade för erbjudandet och var nöjd för att något extra kunde LH i alla fall erbjuda till mig.
Sen var det dags att gå till gate och boarding till hemresan. Sen går jag omboard och ser att det är någon som sitter på seat 9C trots allt. Jag lägger mitt handbagage och shopping bags till hathyllan. Jag vill poängtera att det fanns lediga platser i M men jag orkade inte bry mig om och valde att stanna kvar. Det som jag kom på var att Lounge personalen hade blockerat säten och de hade visat också skärmen till mig så jag kunde se det själv att seat 9C var blockerat. När han reste sig kände jag honom igen att hade sett honom att vid gaten att göra sin incheckning. Det som jag undrar över är hur Lufthansas service kunde variera så mycket? Jag som varit mer än nöjd för service under alla åren som Lufthansa levererat för mig var lite fundersam om det som hänt. Att först blir lovat att säten bredvid är blockerat och sen sitter där en resenär trots allt tycker jag att inte håller måtten för bra service kvalité oavsett vem som satt på säten bredvid mig eller dig under resan.
PS: På hemresan var gardinen på sin plats mellan C och Y.
Hur som helst flygresan gick snabbt men obekvämt utan att vill lägga mig i detaljer. Servicen var jätte bra och det har jag tackat för Cabin Crew via SAS Customer Relations. Vi åkte från DUS med en liten försening så landade vi i tid. Mitt bagage kom till bagagebandet i ARN bland de sista så det tog en bra stund innan fick jag lämna ARN. I helhet är jag jätte nöjd för resan och allt som jag fick se och göra i Düsseldorf. Kan varmt rekommendera DUS för alla som vi besöka en ny stad som kanske inte är ett av de vanligaste resmålen och det kan vara jätte varmt fortfarande under september.
PS. Sorry för "rutnät" på bilderna. Glömde ta bort de här hjälp rutorna när jag modifierade bilder och klippte de ihop...