Senaste nytt

Vad behöver man tänka på om man flyttar till Tyskland och jobbar på et tyskt företag?

Glöm inte läderstövlarna och strykjärnet.

Annat tips är att ändra titel på visitkort och, om du inte sedan tidigare, träna på formellhet och hiearkiskt arbetssätt.

Funderar på subj. En möjlighet har dykt upp, tyvärr ingen bättre lön eller arbetsuppgifter dock det ligger ju närmare Sverige.

Mest troligt blir det ingen Tyskland för min del i närmsta 1-2 år: Kindergarten verkar kosta en hel del och det verkar inte vara klart att de får någon mat där.
Däremot rekommenderar en av kollegorna varmt Vienna, jag är inte så hajpat på idén eftersom Austrian lade ner GOT-VIE linjen. Men flyttar man med familjen då spelar ju en mellanlandning ingen roll.

Det verkar som Tyskland är nästan ett u-land när det gäller mottagning av kreditkort. Det var svårt att hitta ställe som tog emot kreditkort överhuvudtaget.
Jag åt på middag på en restaurang där de serverade varmrätter för 40-50 EUR men de tog inte emot kreditkort. Enda kort de tog emot var EasyCash.

Om flyttning till Tyskland blir aktuellt, måste jag tänka på att skaffa kreditkort lokalt.
Det ser dock ganska mörkt ut när det gäller affiliated kreditkort med bonusprogram från flygbolaget.
airberlin topbonus och Lufthansa Miles&More är inget jag vill ha så det återstår bara British Airways Executive Club som jag kunde hitta.

Avios mit Kreditkarten sammeln | Executive Club | British Airways

Så vitt jag vet, det finns inga affiliated kreditkort i Tyskland från bland de attraktiva bonusprogram.
  • Air Canada
  • American Airlines
  • Delta Airlines
  • United Airlines
  • US Airways
  • Avianca/TACA

Amex Membership Rewards i Tyskland
1 EUR = 1 poäng
5 poäng = 4 miles till flygbonusprogram

American Express Deutschland Membership Rewards®
  • airberlin topbonus
  • British Airways Executive Club
  • Cathay Pacific AsiaMiles

Dr Miles, jag visste inte ens att BAEC hade ett kreditkort för tyska marknaden... ;)

Visst är det ett U-land när det gäller kort, och det är inte bara så att kreditkort inte används, utan de rentav föraktas. Folk kommer att tro du inte har råd att betala egentligen, om du betalar med kort.

En intressant punkt är annars att just Air Berlins Visa-kort ger statusgrundande poäng vid inköp, det känner jag inte till från något annat bolag.

EC-Karte är ett absolut måste att ha i Tyskland, med det går det att betala på *nästan* lika många ställen som med kort i Sverige.

Säg till om att du vill ha ett sådant när du öppnar konto, eller när du sitter på bankkontoret och undertecknar alla papper som utgör kontoavtalet... ;)
Sedan får man ofta en rejäl "dispo" (en slags övertrasseringskredit) på kontot, som är betydligt högre än motsvarande i Sverige. De flesta tyskar får övertrassera sitt konto med åtminstone 5000 euro (mycket mer om du bara frågar), inget krav på återbetalningstid så länge det kommer in pengar.

Sedan får man ofta en rejäl "dispo" (en slags övertrasseringskredit) på kontot, som är betydligt högre än motsvarande i Sverige. De flesta tyskar får övertrassera sitt konto med åtminstone 5000 euro (mycket mer om du bara frågar), inget krav på återbetalningstid så länge det kommer in pengar.

Är det ungefär som Revolving credit? Det är ganska vanligt i Japan numera.
En bra inkomstkälla för bank/finansinstitut då folk inte fattar hur mycket de är skyldig att betala tillbaka. De betalar en fix summa varje månad oavsett hur mycket man har lånat.

Nja, alltså Dispo (= Dispositionskredit) är en helt vanlig övertrassering, fast den är tolererad och rentav önskad av bankerna för att de tar ränta på återbetalningen. Men ingen fix summa, ingen särskild återbetalningstid etc.

Säg att du har 3000 € på kontot och ska betala biljetter för 8000 €, då har du -5000 € kvar, sedan kanske du får in 4000 €, då har du -1000 osv...banken kommer inte höra av sig till dig så länge det går in pengar på kontot, men det finns inget som säger att "skulden" måste betalas av si och så snabbt - de tjänar ju på att du betalar tillbaka långsamt :)

Jag tycker nog Doktorn ska stanna i Sverige. Det verkar vara bättre... ;)

Och ja, Tyskland är ett U-land.

Toppen