Senaste nytt

Vad är vitsen med Premium Economy?

Jag förstår verkligen produkten och uppskattar den så håller inte riktigt med dig Jonas.

Jag är delägare och VD för ett mindre företag med ca 20 anställda och vi reser en hel del long haul med kort varsel.
Jag inklusive, de anställda reser mestadels i PE med olika bolag då jag anser att det är en extremt prisvärd produkt (vi betalar kanske mellan 7-15000:- per biljett, kontra C som oftast kostar avsevärt mer (två till tre gånger mer enligt min erfarenhet) och oftast inte är ett alternativ.

Då vi oftast behöver och vill flyga direkt innebär att våra alternativ är begränsade och vi har inte tid / möjlighet att jaga runt bästa C biljett och flyga via Istanbul eller liknande som många andra här på BC (resor går ofta till Asien / USA med flera direktalternativ från Arlanda)
Skillnaden i pris mellan en ekonomi biljett och PE känns sund med en komfort / service som motsvarar skillnaden i pris, och samtidigt innebär en förenkling av resandet för oss samt inom den budget som fungerar för vår verksamhet.

Men självfallet, finns det direktflyg i C för ungefär samma pris köper vi självfallet detta, men det är typ aldrig.

/T

PE är räddningen! Räddningen från hemska trängda ekonomiflygningar och räddningen från den tomma plånbok jag skulle fått om jag alltid flög business privat. Detta gäller long haul, regionalt betalar jag sällan för mer än ekonomi och speciellt när PE/C-platserna hos de flesta inte ger mer benutrymme och ekonomi i många fall möjliggör nödutgång. Kan tilläggas för dem som inte träffat mig att jag mäter 2m lång och för mig är några tusenlappar extra för några tum benutrymme väl värt, bättre mat och dryck är ett plus men inte en anledning för mig att välja PE.

Har förvisso inte provat speciellt många PE men jag är väldigt nöjd med TK Comfort som jag flugit ett tiotal gånger, synd att den sakta men säkert kommer att försvinna, eller iaf inte finnas på de nya planen. KLM Comfort halkade jag in på av misstag och tyckte den var OK. då undantagsvis hade köpt en ekonomibiljett blev den väldigt prisvärd. SAS Plus (eller Ekonomi extra som den hette när jag senast åkte den) är också helt ok (ev enhancements sedan 2011 ej medräknade) om än inte riktigt lika prisvärd.

Som någon skrev tidigare - PE är vad ekonomiklass borde vara. :)

För mig är den främsta anledningen att Premium Economy alltid är möjlig att uppgradera till Business. Det är ett bra sätt att resa bra till rimliga priser, jag har precis bokat Stockholm-New York för 9000 SEK i PE med Air France och Stockholm-Santiago de Chile för 16600 SEK i PE också med Air France. Ringde just Flying Blue och uppgraderade med Miles utan problem...

Intressanta svar i tråden. Det verkar ju mycket som att Premium Economy i första hand är riktat för affärsresenären och inte så mycket till leisure segmentet, då jag gissar att många privatresenärer (mig inkluderat) inte är så sugna att betala dubbla priset för en Economy biljett för Premium Economy.

Har förvisso inte provat speciellt många PE men jag är väldigt nöjd med TK Comfort som jag flugit ett tiotal gånger, synd att den sakta men säkert kommer att försvinna, eller iaf inte finnas på de nya planen.
TK är det enda flygbolaget där jag faktiskt kan tänka mig att boka Premium Economy. I synnerhet då stolarna motsvarar gammal Recliner Business (med undantag för något begränsad recline) samt att maten är på samma nivå som många andra flygbolag serverar i Business. Priserna är också väldigt attraktiva, exempelvis Hong Kong för 8000kr. Det är bara synd att de installerade för många stolar på 777an, där det hade räckt med 28 istället för dagens 63.

Jag tycker också det är intressanta slutsatser. Min arbetsgivare har inte Economy only policy, utan billigast möjligt only. Dvs PE är uteslutet. Behöver man vara ett orakel för att kunna se att detta är vad fler och fler företag går mot, för att stänga "loophole" med PE?

Däremot kunde jag bra tänka mig att privat betala lite extra för komforten i PE på en semesterresa.

Jag flyger gärna AF med PE på longhaul. Vi har som regel att flyga ECO men som sjömansbiljett för att få flexibla biljetter. Men ofta är det så att en PE biljett blir billigare än en ECO sjöman på mina destinationer. Iofs tillkommer en extra kostnad vid ombokning eller avbokning på PE men den står jag i så fall för själv och belastar inte min arbetsgivare.

Än så länge har jag inte behövt boka om mina biljetter men om det skulle ske tar jag den extra kostnaden utan att diskutera.

PE ger mig följande:
- Bättre arbetskomfort (större utrymme och ladduttag för dator)
- Bättre mat
- Det är lugnare i den delen av kabinen.
- Möjlighet att uppgradera billigt (24.000miles)
- Mer poäng än ECO
- Fler väskor i kabinen (2st + datorväska)

Toppen