Senaste nytt

Vad är smidigaste sättet att få ut receptbelagd medicin för resebruk?

Dock, tullverket tillåter införsel av läkemedel för tre månaders behov utom EES och 1 år inom EES enligt nedan,

Om du läst lite bättre, §10, så hade du sett vad jag och andra redan påpekat, att det gäller speciella regler för det som är narkotikaklassat.
I knarknojiga Sverige är det mycket som är knarklassat som säljs receptfritt i vanliga länder.
Ibland är det riktigt fånigt.

Jag fick Stilnoct av en bekant som jag har tagit med mig när jag åkt långväga. Skulle man behövt ha med sig receptet/intyg från läkaren för detta? Har fö hört att dom på Volvo har en företagsläkare som "delar" ut resekit som innehåller bla Stilnoct.

En snabb läsning på FASS och wikipedia får mig att tro att Propavan är ungefär det jag letar efter. Då återstår bara att få en läkartid för samråd och receptskrivning.

Propavan är ett läkemedel som får dig att sova mer "jämnt", sömnrytm, m.a.o ordineras det till personer som vaknar flera gånger per natt men som kanske inte har problem med själva insomningen. Klassiska insomningspreparat är som nämnts tidigare Imovane, Zoplikon, Stilnoct m.m. Läkarna har nog sina egna favoriter m.a.o beror det på vilken läkare du kommer till. Propavan är som tidigare sagts inte beroendeframkallande medan samtliga insomningstabletter är det. Själv har jag en medicin som heter Atarax vilket egentligen är en allergimedicin, dock receptbelagd, som ger trötthet i kroppen. Den används också som en svag ångestdämpande medicin. Fördelen med den är att den inte heller är beroendeframkallande. Hoppas att du kommer till en "bra" läkare, han/hon borde förstå vad du menar!

I Sverige får du nog gå den långa vägen via antingen privata sjukförsäkringar, privatläkare (välj en seriös) eller i värsta fall Landstinget. I ditt fall kan det vara klokt att ta upp behovet som arbetsrelaterat.
Om du visste hur många det är som söker "starkare" sömntabletter eller lugnande med motiveringen att de behöver det för flygrädsla vid semester osv. De flesta seriösa läkare rekomenderar dem att gå i terapi eller stanna hemma. De mediciner som är bra är beroendeframkallande och 99% av Sveriges läkare kommer att vilja att du prövar produkter som liknar de du använder idag. Efter flera besök hos samma läkare så kanske du har bättre tur.
Lycka till

Toppen