SAS går från klarhet till klarhet att de är allt annat är seriösa i sitt agerande gentemot sina kunder.
Jag har ett flertal bokningar mellan Malta och Stockholm och upptäckte för några dagar sedan att SAS har förkortat årets och nästa års säsong med en månad i vardera ände. Sånt som händer när man bokat lång tid i förväg.
Men SAS har ett långtgående ansvar både vad gäller information och att ge mig valmöjligheter i enlighet med EG-261/2004.
Har SAS meddelat mig om de inställda avgångarna? Svar nej!
Har SAS informerat mig om mina rättigheter när jag påtalat att JAG själv har upptäckt att de har ställt in avgångarna? Svar nej!
Erbjuder SAS mig de tre valmöjligheter jag har rätt till enligt EG-261/2004? Svar nej!
Istället väljer två av varandra oberoende SAS-medarbetare att agera precis som Ryanair genom att svara att jag kommer få tillbaka pengarna för bokningen så snart det är min tur i deras återbetalningsordning!!! Just det, SAS har tydligen en kö även för detta. Just nu återbetalar de enligt uppgift resor som skulle ha avgått i september, vilket innebär att min återbetalning bör ske någon gång i september!!!
What, hur många återbetalningar gör ni?? Och vad får SAS att tro att jag vill låna ut pengar till ett konkursmässigt flygbolag gratis i två månader??
Det hela känns igen från Sterling innan konkursen då de sålde biljetter till flygningar de visste att de aldrig skulle komma att utföra och sedan återbetalade flera månader senare. Ett smart men minst sagt kortsiktigt sätt att få in räntefri kapitaltäckning.
När jag påtalar att jag vet att jag har rätt att få en kostnadsfri ombokning får jag till svar att det enda datum de vill erbjuda mig är 11 dagar tidigare, tar jag inte det så kommer pengarna att återbetalas när det är min tur i köordningen. Vad är skillnaden från Ryanair som också tror sig kunna agera precis hur de själva vill?
Jag påtalar att agerandet strider mot EG-261/2004 och att jag kräver att få prata med en supervisor eller annan ansvarig person som kan förklara vad de grundar sitt beslut på, samt varför de inte informerar sina resenärer omgående när de ställer in flygningar.
Självklart är ALLA i ansvarig position "upptagna" varpå jag blir lovad att bli uppringd. Personen ifråga ber mig vänta och återkommer efter en lång väntan med följande svar: SAS kan tänka sig att göra ett UNDANTAG och boka om min biljett till valfri SAS avgång annat datum på samma sträcka"...
Ett UNDANTAG??? SAS är SKYLDIGA att erbjuda mig detta från första början. Dessutom med andra flygbolag om jag hellre vill resa samma dag och SAS själva inte kan ordna detta! Jag påtalar att jag fortfarande vill tala med en ansvarig och lovas ännu en gång att bli uppringd. Självklart ringer ingen upp!!
Jag tycker SAS har sänkt sig till en nivå som i mina ögon knappt särskiljer SAS från lågprisbolagens agerande. Att servicen redan har sänkts till samma nivå i ekonomi gör ju inte direkt de påstådda skillnaderna tydligare!!
Jag har ett flertal bokningar mellan Malta och Stockholm och upptäckte för några dagar sedan att SAS har förkortat årets och nästa års säsong med en månad i vardera ände. Sånt som händer när man bokat lång tid i förväg.
Men SAS har ett långtgående ansvar både vad gäller information och att ge mig valmöjligheter i enlighet med EG-261/2004.
Har SAS meddelat mig om de inställda avgångarna? Svar nej!
Har SAS informerat mig om mina rättigheter när jag påtalat att JAG själv har upptäckt att de har ställt in avgångarna? Svar nej!
Erbjuder SAS mig de tre valmöjligheter jag har rätt till enligt EG-261/2004? Svar nej!
Istället väljer två av varandra oberoende SAS-medarbetare att agera precis som Ryanair genom att svara att jag kommer få tillbaka pengarna för bokningen så snart det är min tur i deras återbetalningsordning!!! Just det, SAS har tydligen en kö även för detta. Just nu återbetalar de enligt uppgift resor som skulle ha avgått i september, vilket innebär att min återbetalning bör ske någon gång i september!!!
What, hur många återbetalningar gör ni?? Och vad får SAS att tro att jag vill låna ut pengar till ett konkursmässigt flygbolag gratis i två månader??
Det hela känns igen från Sterling innan konkursen då de sålde biljetter till flygningar de visste att de aldrig skulle komma att utföra och sedan återbetalade flera månader senare. Ett smart men minst sagt kortsiktigt sätt att få in räntefri kapitaltäckning.
När jag påtalar att jag vet att jag har rätt att få en kostnadsfri ombokning får jag till svar att det enda datum de vill erbjuda mig är 11 dagar tidigare, tar jag inte det så kommer pengarna att återbetalas när det är min tur i köordningen. Vad är skillnaden från Ryanair som också tror sig kunna agera precis hur de själva vill?
Jag påtalar att agerandet strider mot EG-261/2004 och att jag kräver att få prata med en supervisor eller annan ansvarig person som kan förklara vad de grundar sitt beslut på, samt varför de inte informerar sina resenärer omgående när de ställer in flygningar.
Självklart är ALLA i ansvarig position "upptagna" varpå jag blir lovad att bli uppringd. Personen ifråga ber mig vänta och återkommer efter en lång väntan med följande svar: SAS kan tänka sig att göra ett UNDANTAG och boka om min biljett till valfri SAS avgång annat datum på samma sträcka"...
Jag tycker SAS har sänkt sig till en nivå som i mina ögon knappt särskiljer SAS från lågprisbolagens agerande. Att servicen redan har sänkts till samma nivå i ekonomi gör ju inte direkt de påstådda skillnaderna tydligare!!