Christian Bolander
Medlem
Tjaa vad jag är mest bekymrad om är exempelvis om man kan vara säker med en kamera runt axeln, eller finns det en risk att den ryker direkt? Förmodligen blir det i sådana fall att lämna dem hemma eller på hotellet. Detsamma gäller med mobiltelefoner. Kartor ska tydligen vara ett no-no såvida inte man vill skylta att man är turist och därmed göra sig själv till ett byte.
Min erfarenhet med kamera i Brasilien är helt beroende på området. Att under dagtid lägga systemkameran eller liknande i väskan och ta upp vid tillfälle fungerar utmärkt. Däremot är traditionella kameraväskor att undvika då det är lätta att känna igen. Och som sagts tidigare så skulle jag nog undvika visa delar när det börjar bli mörkt. För en generell uppskattning av läget finns mer information via UD:
Reseinformation Brasilien | SwedenAbroad
Gällande rån på Ipanema och stränder i större städer så är sk. arrastão ett växande problem. Dvs. där ett gäng springer genom stranden och tar med sig olika saker från solande besökare. Medan alla besökare fokuserar på gänget som springer igenom kommer ett annat gäng som tar det av värde.
Men, oavsett det nuvarande säkerhetsläget så är det inte så farligt att man ska undvika att besöka Brasilien. Bara man är vaksam och tänker på vad man gör och bär.