Senaste nytt

Vad är roligast, Rio de Janeiro eller Sao Paulo?

Tjaa vad jag är mest bekymrad om är exempelvis om man kan vara säker med en kamera runt axeln, eller finns det en risk att den ryker direkt? Förmodligen blir det i sådana fall att lämna dem hemma eller på hotellet. Detsamma gäller med mobiltelefoner. Kartor ska tydligen vara ett no-no såvida inte man vill skylta att man är turist och därmed göra sig själv till ett byte.

Min erfarenhet med kamera i Brasilien är helt beroende på området. Att under dagtid lägga systemkameran eller liknande i väskan och ta upp vid tillfälle fungerar utmärkt. Däremot är traditionella kameraväskor att undvika då det är lätta att känna igen. Och som sagts tidigare så skulle jag nog undvika visa delar när det börjar bli mörkt. För en generell uppskattning av läget finns mer information via UD:
Reseinformation Brasilien | SwedenAbroad

Gällande rån på Ipanema och stränder i större städer så är sk. arrastão ett växande problem. Dvs. där ett gäng springer genom stranden och tar med sig olika saker från solande besökare. Medan alla besökare fokuserar på gänget som springer igenom kommer ett annat gäng som tar det av värde.

Men, oavsett det nuvarande säkerhetsläget så är det inte så farligt att man ska undvika att besöka Brasilien. Bara man är vaksam och tänker på vad man gör och bär.

För mig vinner Rio hands down över SP

Jag tycker SP är den tråkigaste storstad som jag besökt. God mat, bra churrascaria, finns nattliv om man vill, men allt annat är ..... för att inte tala om trafiken.

Rio däremot är det bara trafik som man blir förbannnad. Kanske säkerhet också, men numera står det polis i vartenda hörn. Sist gick jag till och med på Engenhao för att se fotboll. Aldrig varit dit tidigare, hade ingen karta eller info hur det skall fungera men det gick ganska smärtfritt iaf. Grundregeln är ju "if you can live without it, don't wear it" om man är rädd för rån.

Fru Kiev og jeg er helt enige på at Brasil er det beste ferielandet vi har vært. Men husk at det er vinter der nå :cool: RdJ er en virkelig opplevelse. Har vært der med 4+8 åringer, og det går veldig bra. Lurt å bo nært stranden pga trafikk, helst Copo Cabana. De siste gangene dro vi til Cabo Frio utenfor RdJ, bedre strender og LANGT mindre turister. Veldig barnevennlige folk - de kom over gaten for å ta på nordiske blonde guttehoder:). Men lurt å snakke litt Portugisisk der.
S-P er businessby. Finnes noen bra barnevennlige parker, men man må være lokalkjent. Anbefales ikke med barn uten lokal guide.
Sikkerhet: ja, det finnes kriminalitet i Brasil. Masse kriminalitet. Men jeg har reist 150-200 reisedøgn over absolutt hele verden i mer enn 25 år nå, og har blitt ranet to ganger. En gang i Milano for 5 år siden, og for to måneder siden i Parc Royal i Brussel. Så lenge man tar elementære forhåndsregler som nevnt overfor, er det bortkastet å gå rundt å bekymre seg. Bruk heller energien til å nyte stemningen, folkene, maten, musikken, vinen,...

Tjaa vad jag är mest bekymrad om är exempelvis om man kan vara säker med en kamera runt axeln, eller finns det en risk att den ryker direkt? Förmodligen blir det i sådana fall att lämna dem hemma eller på hotellet. Detsamma gäller med mobiltelefoner. Kartor ska tydligen vara ett no-no såvida inte man vill skylta att man är turist och därmed göra sig själv till ett byte.
Personligen skulle jag inte gå med en kamera runt axeln, det är lite som att be om problem enligt mig.
Mobiltelefon ser jag inga problem med, har den alltid i fickan och går jag genom större folkmassor brukar jag alltid stoppa händerna i fickan om jag har fickor som är "lättåtkomliga".
Jag hade en liten karta jag kunde vika ihop till fickformat som jag fick från hotellet, nu åkte jag mest runt på turistställen så oavsett om jag hade karta eller inte så var det rätt uppenbart att vit man vid jesusstatyn är en turist ;)

Jag skulle absolut vilja åka tillbaka till Brasilien, det jag upplevde under ca 1 vecka där var inget som skrämde mig på något sätt.

Toppen