Senaste nytt

Vad är rimligt att begära i kompensation

Hej SK0945 som landade för snart 1h sen på ORD. Underhållningssystemet fungerade inte ombord. Vad är rimligt att begära ? Och vad är rimligt att förvänta sig?
Frågar åt en kollega mer detaljer följer.
Runt 10000 EB poäng känns som standardersättning för trasig IFE.
 
Som benchmark kan jag nämna att jag igår fick 800kr i ersättning för en skjorta, deo, schampo och lite annat plock. Fick också välja €150 el 7000 KLM poäng som plåster på såret. Jag är nöjd, speciellt när jag idag betalade en tjänsteresa med vouchern. Ka-ching degen kommer med nästa reseräkning.

Allt detta för två försenade väskor; 23 timmar sena (på hemresa).

10,000 poäng låter i mina öron som ganska låg ersättning. Må vara standard, vilket är mindre relevant. För mig är det ganska enkelt har inte någon oavsett om det är en restaurang, bilhandlare eller flygbolag levererat; börja med att be om pengarna tillbaka, hela summan. När ett flygbolag marknadsför sig med IFE och fräscha kabiner vilket påverkar köpbeslutet så är det långt ifrån ok att inte leverera.

Du är kund. Är du nöjd med 10,000 poäng, så fine. Annars är det bara att tjata.

Trevlig kväll :)
 
Det står ganska tydligt på första sidan av entertainment guiden att monetär ersättning inte kan lämnas vid icke-fungerande underhållningssystem.
 
Bra info!

Den typ av kompensation som i många fall diskuteras på detta forum handlar om goodwill, inte om regler eller lagar (utom i vissa konkreta ersättnigsfall).

Så igen, om man inte berättar för sitt bolag att man tagit skada så kommer det inga gratis pengar - nothing for nothing.
 
Hej SK0945 som landade för snart 1h sen på ORD. Underhållningssystemet fungerade inte ombord. Vad är rimligt att begära ? Och vad är rimligt att förvänta sig?
Frågar åt en kollega mer detaljer följer.

Jag fick 8000 EB-poäng för en flight till PVG där IFE inte fungerade i business. Andra har fått 100€ i vouchers också har jag hört.
 
Förseningen har du inte mycket att hämta från. Underhållningssystemet kan man få allt från 8k till 20k EB-poäng för och vid något tillfälle har jag fått 2x€150 när den var trasig i business för oss.. På senare tid har ersättningen gått ner något vad jag har läst här.
 
Jag har fått 10k för trasig IFE i C-klass, och 5k i Y-klass. Minns inte exakt vilka sträckor det var, men det var i varje fall mellan CPH och USA.
 
Flög ORD-ARN med SAS i C i måndags med ett udda problem. Väl vid måltidsserveringen upptäcktes att mitt bord gått halvt itu och hängde helt ohämmat löst och gjorde det svårt att användas till nåt. Nu var besättningen väldigt tillmötesgående och försökte dels lappa ihop bordet med tejp (väldigt business) dels fråga om jag kunde tänka mig äta 3 rader nedåt där det fanns ett ledigt säte. Förklarade att det inte var ett val då jag reste med sambon och självklart ville vi äta och sitta tillsammans. Nu fick jag lösa det hela med att ha kudden emellan mig och bordet för att det överhuvudtaget skulle funka. Kändes bara pinsamt. Har förklarat missnöjet till SAS men vad ska man egentligen förvänta sig till svar?
 
Flög ORD-ARN med SAS i C i måndags med ett udda problem. Väl vid måltidsserveringen upptäcktes att mitt bord gått halvt itu och hängde helt ohämmat löst och gjorde det svårt att användas till nåt. Nu var besättningen väldigt tillmötesgående och försökte dels lappa ihop bordet med tejp (väldigt business) dels fråga om jag kunde tänka mig äta 3 rader nedåt där det fanns ett ledigt säte. Förklarade att det inte var ett val då jag reste med sambon och självklart ville vi äta och sitta tillsammans. Nu fick jag lösa det hela med att ha kudden emellan mig och bordet för att det överhuvudtaget skulle funka. Kändes bara pinsamt. Har förklarat missnöjet till SAS men vad ska man egentligen förvänta sig till svar?
Kabinerna sjunger verkligen på sista versen. Du bör absolut söka kompensation för detta, inte OK.
 
Toppen