A318, 319, 320 och 321 borde räcka ganska långt när det gäller att täcka SAS behov på Europa-flygningarna. Jag vet inte varför de vill fortsätta med två olika familjer, B737 och A320. För vissa mycket stora flygbolag (t.ex. vissa av de amerikanska) så handlar det delvis om att helt enkelt kunna få tillräckligt många flygplan levererade under en viss tid, men det borde knappast vara orsaken för SAS. B737 var den första nya flygplanstypen SAS började köpa när de fortfarande hade DC9/MD-80 rakt igenom (jag räknar nu inte mindre matarflygplan). När de sedan började köpa A320-familjen så trodde jag att de helt skulle gå över till Airbus, men icke. Själv föredrar jag helt klart A320 över B737 - Airbusen är bredare i kabinen, känns luftigare och rymligare. Som matarflygplan så håller jag med om att E190/195 vore trevligt. De har samma konfiguration som CRJ (2+2) men har en bredare och rymligare kabin. Håller med vad som sagts om MD-80 vad gäller den låga ljudnivån långt fram, men de börjar verkligen kännas slitna nu. Det är ofta sätesinställningarna är sönder (t.ex. går inte att fälla bakåt) och likaså borden, som ibland inte ens går att fälla upp ordentligt. Ska bli trevligt med de nya planen!