Senaste nytt

Vad är det för strategi bakom SAS flotta?

Najk

Medlem
Jag håller med om att långt fram i MD-80 är det väldigt tyst! På det sättet kommer jag att sakna The Mad Dog. Däremot ur miljösynpunkt kommer det kännas bättre att åka 737NG och A320Neo
 

campaigner

Medlem
A318, 319, 320 och 321 borde räcka ganska långt när det gäller att täcka SAS behov på Europa-flygningarna. Jag vet inte varför de vill fortsätta med två olika familjer, B737 och A320. För vissa mycket stora flygbolag (t.ex. vissa av de amerikanska) så handlar det delvis om att helt enkelt kunna få tillräckligt många flygplan levererade under en viss tid, men det borde knappast vara orsaken för SAS. B737 var den första nya flygplanstypen SAS började köpa när de fortfarande hade DC9/MD-80 rakt igenom (jag räknar nu inte mindre matarflygplan). När de sedan började köpa A320-familjen så trodde jag att de helt skulle gå över till Airbus, men icke. Själv föredrar jag helt klart A320 över B737 - Airbusen är bredare i kabinen, känns luftigare och rymligare. Som matarflygplan så håller jag med om att E190/195 vore trevligt. De har samma konfiguration som CRJ (2+2) men har en bredare och rymligare kabin. Håller med vad som sagts om MD-80 vad gäller den låga ljudnivån långt fram, men de börjar verkligen kännas slitna nu. Det är ofta sätesinställningarna är sönder (t.ex. går inte att fälla bakåt) och likaså borden, som ibland inte ens går att fälla upp ordentligt. Ska bli trevligt med de nya planen!
 
1–19 paxseats: 0 F/A
20-50 paxseats: 1 F/A
51-100 paxseats: 2 F/A
101-150 paxseats: 3 F/A osv.

Således måste det enligt lag vara 3 F/A på Boeing 737-600 (då den tar 123 passagerare) och förstås 2 F/A på CRJ-900 då den tar 88. Numer tror jag att SAS på inrikes och Europa enbart använder så många F/A som krävs, ett av undantagen kan förstås vara när det är F/A under utbildning.

På inrikes avgångar med en B738 före kl. 09:00 är det oftast 5 F/A som jobbar på grund av frukost serveringen istället för 4 F/A som enligt lag krävs. De hinner helt enkelt inte annars att servera frukost-lådor och kaffe samt te.
 

twiggs

Medlem
På inrikes avgångar med en B738 före kl. 09:00 är det oftast 5 F/A som jobbar på grund av frukost serveringen istället för 4 F/A som enligt lag krävs. De hinner helt enkelt inte annars att servera frukost-lådor och kaffe samt te.

Det var jag som skrev något liknande i en annan tråd som du också var aktiv i för ett par månader sedan. Efter att jag vid x antal tillfällen kontrollräknat så upptäckte jag att detta knappt stämde; ena gången var det 5 F/A, tre gånger var det 4 F/A, två gånger 5 F/A rullandes om vartannat... Därför drog jag själv tanken att det måste vara rena slumpen som avgör om det kommer att vara fler i kabinen än att man alltid kör med det före kl 9.
 
Men CPH har väl kvar MD, trodde att det var dit dom migrerat nu när dom försvann från inrikestrafiken?

MD80 er fortsatt i bruk på CPH basen. Men der er 14 a320 på vei til CPH basen, slik at MD80 er historie på CPH basen innen 1 år. Så fra 2016 kommer der 30 nelt nye A320neo til å erstatte de gamle airbusene.

Første A320 er ventet en av de nærmeste dagene, og er satt opp til å fly i regulær trafikk fra 22/12 dette året. Deretter kommer de neste fortløpende i løpet av neste år.....
 

ski

Medlem
MD80 er fortsatt i bruk på CPH basen. Men der er 14 a320 på vei til CPH basen, slik at MD80 er historie på CPH basen innen 1 år. Så fra 2016 kommer der 30 nelt nye A320neo til å erstatte de gamle airbusene.

Første A320 er ventet en av de nærmeste dagene, og er satt opp til å fly i regulær trafikk fra 22/12 dette året. Deretter kommer de neste fortløpende i løpet av neste år.....
Här finns info om nuvarande och historik
SAS Fleet of A320 (On order) | Airfleets aviation
SAS Fleet | Airfleets aviation
 
Toppen