Senaste nytt

Vad är det för fel på SAS vilja att informera?

Sir Lemon

Medlem
Sitter i Chicago på arbete som nu pga Corona får upphöra.

Har returbiljett i maj ORD-GOT i plus smart (arbetsgivaren betalar ekonomi och jag betalade mellanskillnaden till plus för att jag själv önskade bättre komfort, biddade sedan till mig biz).

När jag nu behöver ta mig tillbaks behöver/önskar ta mig tbx före utsatt datum verkar från igår till idag alla vägar gå via Newark (UA) och sen SK till ARN (sk) till GOT.

Vad är det som gör att SAS inte kan annonsera detta enkla faktum att man stryker ORD-CPH på sin hemsida? Det finns ingenstans. Ikväll finns i verkligheten CPH-ORD.

Om jag, pga Corona och UD, vill byta min biljett till ett tidigare datum än maj, så är ändringspriset 7200:- i plus (som är det jag har originalbiljett bokad i) och 13.900 om jag vill ta business (vilket jag hade biddat för på originalbiljett) och alla möjligheter går plötsligt istället via New York utan att någonstans tala om detta officiellt? Hur är det möjligt?

Funderar på att vägra åka hem och sitta här i karantän istället och invänta 12 maj när min biljett i plus träder i funktion och låta min arbetsgivare betala 1,5 månad av traktamente.

Ge mig råd ni som förstår mig!
 

Nemo

Medlem
Det handlar nog inte om brist på vilja, det är snarare så att de ställer in 90% av trafiken och Chicago är bara en av många indragna destinationer.
Vill du hitta en lista på indragna turer finns den på Message - Traffic Information | SAS
Prata med din arbetsgivare om vad som är bäst för er, sedan laga efter läge och acceptera att ingenting är som förr. Nu är det improvisation som gäller.
 

011430121

Medlem
Kan det vara så att din bokning i maj ligger så långt fram att SAS tror att alla restriktioner är lösta.
Måste vara svårt för flygbolagen att ändra på biljetter innan man vet att avgången blir inställd eller hur långt fram myndigheternas restriktioner gäller.
Säger UD att man skall åka hem? Jag trodde de bara säger att man inte skall resa ut ur Sverige.
Hörde på radion att de som har fastnat i Spanien och Grekland där hotellen stänger på måndag får ingen hjälpa av UD att ta sig hem.
Tydligen fick de som var i Marocko hjälp av UD, som bokade personerna på Norwegian till ARN.

Hoppas de löser sig på något vis för dig.
 

AABack2ARN

Medlem
Det verkar helt klart som om SK943/944 är inställd de kommande veckorna även om sas.se säger att de flygen skall köras. Eller så är de utsålda till sista platsen vilket jag kanske inte tror på.

Men borde det inte vara upp till din arbetsgivare att få hem dig till Sverige? Hen kan ju knappast vilja ha dig i USA i dessa tider, eller? Och jag tror du bara skall ta vilket flyg du får. Det verkar ju vara långt ifrån fullt på planen och 8 timmar i ekonomiklass överlever du. I synnerhet om beläggningen är låg.

Avseende priserna. Jag tror inte du krävs på någon ändringsavgift, däremot vill SAS ha eventuell skillnad i biljettpris - vilket de varit väldigt tydliga med. Just nu har SAS bara fullprisbiljetter till försäljning. Och en sådan biljett kostar 32000SEK i business och 13000SEK i Plus mellan Chicago och Stockholm (som en del av en tur och retur resa med fiktiv återresa i september).

Hoppas det löser sig
 

palmen

Moderator
Om de flyger ikväll, åk ut till flygplatsen och se om de där kan boka om dig. Många andra har lyckats med liknande nu, men självklart inget man har rätt till.

Kan vara värt ett försök åtminstone om du vill hem.
 

danielhog

Medlem

Sir Lemon

Medlem
Tack för era tankar vänner! Lyxliraren i mig contra den kloka rösten får väl avgöra antar jag.

Det är nog inte förändringen i sig som stör mig så mkt (det fanns ju en tid före businessclass.se, även om det är en tid sen) så mycket som just den officiella kommunikationen i sig i ett absurt läge som stör.

Att både rutter och priser dramatiskt blir annorlunda dag för dag är logiskt, men marknaden förutsätter (undervisar bla i nationalekonomi) transparens så långt möjligt.
 
Last edited by a moderator:

Nemo

Medlem
Tack för era tankar vänner! Lyxliraren i mig contra den kloka rösten får väl avgöra antar jag.

Det är nog inte förändringen i sig som stör mig så mkt (det fanns ju en tid före businessclass.se, även om det är en tid sen) så mycket som just den officiella kommunikationen i sig i ett absurt läge som stör.

Att både rutter och priser dramatiskt blir annorlunda dag för dag är logiskt, men marknaden förutsätter (undervisar bla i nationalekonomi) transparens så långt möjligt.
”The first casualty when war comes is truth” som Hiram Johnson lär ha myntat. Och i denna kris, av människan skapad, är det inte så lätt med transparens; med vad som är sant och vad som är falskt.
 

Swissbob

Medlem
I och med att man permitterat 90% av sin personal så finns det stora risker att kommunikation blir utebliven just nu. Flygbranschen har fått ett stort hårt slag i och med Corona, och de 10% som jobbar har nog fullt fokus på att få tillbaka flygbolaget på fötter igen, och då kanske inte kommikationen ut till kunder står som nr 1 på listan...
 

Sir Lemon

Medlem
I och med att man permitterat 90% av sin personal så finns det stora risker att kommunikation blir utebliven just nu. Flygbranschen har fått ett stort hårt slag i och med Corona, och de 10% som jobbar har nog fullt fokus på att få tillbaka flygbolaget på fötter igen, och då kanske inte kommikationen ut till kunder står som nr 1 på listan...
Kunde kanske tänka sig att man ändå om man var glassförsäljare som hade tre glass-sorter kvar kommunicerade just de tre sorterna.
 
Toppen