Senaste nytt

Vad är öppet på Schiphol?

TomJ

Medlem
Ser ut att bli en tur ner om AMS om någon vecka. Har flugit en del i Skandinavien under pandemin och det har inte varit något större problem, lounger öppna och det jag normalt villhöver på resan i form av lite lugn och ro, lite tilltugg, dricka och något trevligare toaletter har funkat (Framförallt arlanda har ju varit trevligare än vanligt!).

Men efter ett par turer söderut i Plus så inser man hur stängt Europa är! Utanför hubbarna är det sällan en lounge tillgänglig för en SAS-resenär med Guld.

Såå, frågan är då hur det ser ut på Schiphol nu? Som jag förstår det är Star alliance lounge stängd. Hänvisas till Aspire men där verkar inte SAS ha tillträde? Inte ens guld?

Då blir nästa fråga, vilka resturanger/caféer är öppna och kan rekommenderas? Även sådana verkar ju vara stängda både här och där...
 

Hachans

Medlem
Ser ut att bli en tur ner om AMS om någon vecka. Har flugit en del i Skandinavien under pandemin och det har inte varit något större problem, lounger öppna och det jag normalt villhöver på resan i form av lite lugn och ro, lite tilltugg, dricka och något trevligare toaletter har funkat (Framförallt arlanda har ju varit trevligare än vanligt!).

Men efter ett par turer söderut i Plus så inser man hur stängt Europa är! Utanför hubbarna är det sällan en lounge tillgänglig för en SAS-resenär med Guld.

Såå, frågan är då hur det ser ut på Schiphol nu? Som jag förstår det är Star alliance lounge stängd. Hänvisas till Aspire men där verkar inte SAS ha tillträde? Inte ens guld?

Då blir nästa fråga, vilka resturanger/caféer är öppna och kan rekommenderas? Även sådana verkar ju vara stängda både här och där...

Det allra mesta är öppet på Schiphol vad jag sett när jag rest där under pandemin. Vissa mindre tax free var stängda men det är ju samma sortiment överallt så spelar mindre roll. Jag har inte undersökt sortimentet i detalj utöver en nödburgare på Burger King.

Ja, Star Alliance verkar fortfarande stängd och nej SAS släpps inte in i Aspire.
 

TomJ

Medlem
Ok.

Holländarna är välkända för bra pommes så hade ju varit trevligt med någon godare burgare med några riktigt goa vlamse frites. Tråkigt att inte komma in i någon lounge, då hade ett lugnt ställe med god mat och en stor kall dricka suttit fint.
 

Hachans

Medlem
Ok.

Holländarna är välkända för bra pommes så hade ju varit trevligt med någon godare burgare med några riktigt goa vlamse frites. Tråkigt att inte komma in i någon lounge, då hade ett lugnt ställe med god mat och en stor kall dricka suttit fint.

känner inte till några pommesställen. Men du kan ju äta pommes innan du kommer till flygplatsen annars. Och det finns ju en del grejer på mattorget när man kommer med tåget.
 
AMS med SAS är ingen höjdare i dagsläget.
Det finns NNs ju en bubbelbar i slutet på ”torget” där du kan köpa moline frites antar jag.
 

TomJ

Medlem
Ja, det vanliga problemet med tjänsteresor är att man ofta har minimal tid i civiliserade trakter utan flyger in, tar sig till arbetsplatsen någonstans och sen tillbaka till flygplatsen. Så att hinna med en tur in i centrum och strosa lite (med arbetsväskorna i släptåg) är mindre lockande :)
 

Lagerman

Medlem
En liten uppdatering från idag. Det mesta är öppet (dock inte Star Alliance loungen ännu). Sitter i Aspire loung no 26 med en kall Heiniken efter att ha clearat Fast Track Security på 9 minuter. Dock långa köer till den ordinarie......
 

stopover

Medlem
Lägesuppdatering från imorse:

Kö till ordinarie säkerhetskontroll: ca. 1,5-2 timmar
Kö till säkerhetskontroll via SkyPriority: ca. 20 minuter

Många arga resenärer på plats. Halvtomt i KLM-loungen (intra-Schengen).
 
Toppen