Senaste nytt

Växling av diverse valutor

mha321

Medlem
Skulle tro att bankomaten debiterar revolut i SEK enligt BGC:kurs. Den verkar vara +5% enligt länken tidigare.
Då är det ju rätt värdelöst. Poängen hade varit om den såg kortet som utländskt kort med USD som basvaluta, och därför inte gjorde så.

Ta ut i bankomat på plats är ju ett bättre alternativ, men kanske inte alltid tillgängligt.
 

Tonton

Medlem
Blir det några avgifter om man använder ett revolut kort för att ta ut dollar i en bankomat i Sverige? Om inte borde det kunna vara en väldigt bra kombination som ger både bra kurs, poäng, och cash i handen före avresa.

Bra fråga.

Revolut:
Det blir inga avgifter från Revoluts sida, förutsatt att du
1. Har tillräckligt med USD på ditt Revolutkonto
2. Att du inte tar ut mer än din avgiftsfria gräns.

Bankomat:
Jag har försökt läsa mig till på Bankomats hemsida hur de hanterar uttag. Om kortet debiteras i SEK, för att sedan använda Bankomatens ofördelaktiga växelkurs? Eller om de kan debitera direkt i USD utan att behöva använda deras växelkurs? Hittar ingen tydlig info.

Nuvarande växelkurser
Revolut: 1 USD = 8,46 SEK
Bankomaten: 1USD = 8.96 SEK

Bankomatens växelkurs är således 5,9% dyrare...inte direkt så att man blir sugen på att ta ut pengar ifall det debiteras i SEK.

Edit: ser att flera redan svart under tiden detta inlägget skrevs :)
 

taxvalp

Medlem
Bra fråga.

Bankomat:
Jag har försökt läsa mig till på Bankomats hemsida hur de hanterar uttag. Om kortet debiteras i SEK, för att sedan använda Bankomatens ofördelaktiga växelkurs? Eller om de kan debitera direkt i USD utan att behöva använda deras växelkurs? Hittar ingen tydlig info.

Nuvarande växelkurser
Revolut: 1 USD = 8,46 SEK
Bankomaten: 1USD = 8.96 SEK

Bankomaten debiterar i SEK enligt kursen som andra redan har skrivit. Har själv använt Bankomat för USD flera gånger när jag rest till länder där jag behövt en bunt USD vid ankomst men ej kan ta ut i ATM på plats. Extremt smidigt och vettig kurs med tanke på alternativen.
 
Kollade lite snabbt, och idag såg det ut så här


Interbank 8,475
Bankomat 8,9556 5,7%
Forex 9,1228 7,6%
tavex.se 9,1095 7,5%
worldexchange.se 10,0591 18,7%

Det sista är nog fel, för de säger att de köper dollar för 8,76! 3,4% _bättre_ än interbank.
 

011430121

Medlem
USA vistelserna kommer att bli dyrare, inflationen den högsta på 40 år i landet, du får betala mer än 10 SEK för en dollar under fredagen.
Investeringarna sjunker Stockholmsbörsen ner nästan 3% igår
Jag kommer att tröst dricka en Cola Zero

Trevlig Helg på er:(
 
Toppen