Senaste nytt

Växjö återfår förbindelsen till Kastrup

Idag var det premiär för nya flyglinjen mellan Växjö och Köpenhamn. Klockan 06.15 lyfte första flyget från Växjö och satte kurs mot Köpenhamn, faktiskt tio minuter före tidtabell.

Ett femtontal passagerare var enligt uppgift med på premiärturen som trafikerades av en Canadair CRJ-200.

Och den nya linjen fick en bitter start. På måndagkvällen fick flygplanet som skulle flygas upp till Växjö för att övernatta ett tekniskt fel och dessvärre lyckades Cimber inte fixa fram ett ersättningsplan.
Resultatet blev att morgonflyget Växjö-Köpenhamn på tisdagen, dagen efter linjen startade, fick ställas in och passagerarna tvingades bli ombokade till andra flyg eller transportalternativ.

Köpenhamnsflyg inställt andra morgonen

Femton passagerare på en ATR42/72 eller CRJ-200 ger verkligen ingen som helst ekonomi – eller ja, det skulle ju vara om alla biljetter är den dyraste sorten (vilket jag betvivlar). Jag ändrar min prognos till att denna linje får max en och en halv tidtabellsperiod till skillnad från den tidigare prognosen på tre, åtminstone i dagens utformning.

Femton passagerare på en ATR42/72 eller CRJ-200 ger verkligen ingen som helst ekonomi – eller ja, det skulle ju vara om alla biljetter är den dyraste sorten (vilket jag betvivlar). Jag ändrar min prognos till att denna linje får max en och en halv tidtabellsperiod till skillnad från den tidigare prognosen på tre, åtminstone i dagens utformning.

Jag tror du har fel, jag vidhåller min tidigare prognos på att linjen klarar max en tidtabellsperiod.

Toppen