Senaste nytt

Västtrafik börjar trafikera Landvetter flygplats

Tycker att det är positivt att den vanliga kollektivtrafiken trafikerar våra flygplatser. Är det något som hindrar att vägburen kollektivtrafik som delvis är finanserierd genom skattemedel (i Sveriges fall via Landstinget/Regionen) trafikerar flygplatser i direkt konkurrens med privata bolag?

Exempelvis Landvetter-Göteborg eller Arlanda-Stockholm. Som det är idag trafikeras ett antal flygplatser både av privat och skattefinansierad kollektivtrafik.

Det man möjligtvis kan argumentera för är att det marknaden löser det ändå. Då ska inte det offentliga konkurrera med subventioner.

Mot detta får man ställa samhällsnyttan av att så många som möjligt ska välja kollektiva färdmedel.

Min åsikt är dock att det är väldigt synd att det är så gott om plats på Arlanda express..

Jag tänkte åka med Västtrafik till Landvetter flygplats på lördag morgon. Jag har installerat Västtrafiks app och hittat en resplan med 2 segment ("Röd" samt 612). Hur mycket huvudvärk bör jag förvänta mig på lördag morgon när jag har bråttom och försöker köpa en biljett i appen? Måste jag skapa ett konto först? Är appen kinkig och bara accepterar vissa kort? Annat jag bör ha i åtanke?

Jag tänkte åka med Västtrafik till Landvetter flygplats på lördag morgon. Jag har installerat Västtrafiks app och hittat en resplan med 2 segment ("Röd" samt 612). Hur mycket huvudvärk bör jag förvänta mig på lördag morgon när jag har bråttom och försöker köpa en biljett i appen? Måste jag skapa ett konto först? Är appen kinkig och bara accepterar vissa kort? Annat jag bör ha i åtanke?

Att betala med kort (VISA/MC) har funkat kanske 5/10 senaste resorna , så när inte det funkat har jag valt Swish

Jag hade lagt in kortet i förhand och förhoppningsvis när du ska betala fyller du bara i CVC koden så funkar det , funkar det inte så går det snabbt att ändra till Swish betalning

Tror att jag läst här på forumet om att man kunnat använda Göteborgs stad parkeringsapp för att köpa biljett och där skulle AMEX fungera , inget jag har provat så vet inte hur väl det funkar men det kanske går att söka sig fram :)

Ja jag vill minnas att man skapar ett konto och sen lägger till ett betalkort. När jag använde den sist var det smidigt och inte alls besvärligt. Glöm bara inte att aktivera din biljett innan du kliver på bussen eller spårvagnen.

Tror att jag läst här på forumet om att man kunnat använda Göteborgs stad parkeringsapp för att köpa biljett och där skulle AMEX fungera , inget jag har provat så vet inte hur väl det funkar men det kanske går att söka sig fram :)

Detta fungerar utmärkt att göra. Ett konto fixar man med Bankid på Göteborgs parkerings app.
Där lägger man in sitt Amexkort och kan köpa biljetter till västtrafik.

553AD674-8D3F-4E4C-8C1E-5669DC273072.png

Ska du åka en helgmorgon så får du inte missa att avgångarna på 612 före 08:10 måste förbokas via telefon minst 1 timme före resan.

Toppen