Senaste nytt

Väskans väg från plan till bagagebandet...

jsn

Medlem
Snygg film.

Vad gäller väntetid så beror "acceptabel väntetid" lite på vilken typ av bagage jag väntar på... Om jag checkar in kabinväskan för att jag vet att det är ett fullt flyg och jag har en tight anslutning så jag kommer komma ombord planet sist och därmed inte få plats med väskan - då skulle jag säga max 5 minuter är acceptabelt. Har jag varit på en längre semesterresa och har två stora väskor incheckade då kan jag lätt vänta 10-15 minuter.

En liten fundering - borde det inte gå att bygga en feature som visar var första bagaget befinner sig för tillfället på sin väg från belly till band? Hänga en kommunicerande sensor på första bagaget när det lastas ur planet och som hakas loss när denna väska läggs upp på bandet. Ju mer info man får som väntande person desto enklare är det att stå ut med väntetiden (tänk SJ med sina notoriska förseningar).
 
I framtiden kan det vara så att alla väskor förses med RFID eller någon annan teknik som gör att du med en app kan se exakt var din väska är. En funktion som jag ser fram emot, speciellt om bagaget är försenat och befinner sig på andra sidan jorden. :)

Fredrik
 
Espresso House öppnar nytt på Landvetter | Göteborg Landvetter Airport

Hej,

Det var planen från början men vi har haft en utmaning med tekniken som gör att det drar ut på tiden så vi valde att lägga det i vår digitala kanal först. Hoppas dock att vi skall kunna gå vidare med att visa mer information vid just ankommande bagage.

En rolig nyhet som jag kan läcka nu, och som vi går ut med på måndag, är att vi kommer att bygga en Espresso House Expressenhet vid band 3. Kan vara skönt att få köpt en kaffe innan man kör iväg från flygplatsen.

-Fredrik
 

thsred

Medlem
Bara av ren nyfikenhet. Vad händer egentligen med väskor som ska vidare till någon annan destination (alltså som tillhör en transitpassagerare). Måste dessa manuellt separeras från de väskorna som ska ut på bagagebandet, eller sorteras de på något speciellt sätt redan på planet eller när man lastar av planet. Känns ju lite jobbigt att slänga tillbaka väskor på vagnen samtidigt som man lastar av på bagagebandet.
 

Marcus01

Medlem
Bara av ren nyfikenhet. Vad händer egentligen med väskor som ska vidare till någon annan destination (alltså som tillhör en transitpassagerare). Måste dessa manuellt separeras från de väskorna som ska ut på bagagebandet, eller sorteras de på något speciellt sätt redan på planet eller när man lastar av planet. Känns ju lite jobbigt att slänga tillbaka väskor på vagnen samtidigt som man lastar av på bagagebandet.

Allt "trans- baggage" brukar sorteras för sej. Dvs allt point- point baggage ligger oftast bak medans trans, tidningar, frakt osv ligger fram ( detta gäller då en icke burklastad kärra såsom 737 mfl.) För burkkärror, oftast widebodies eller Airbus 320/ 321 mfl så brukar det finnas en separat burk med trans-baggage. Sånt bagage med short connection går direkt från kärra till kärra medans de med längre connection går via flygplatsens sorteringshall .
 
Hej, jag fick nedanstående svar:

Transfer sorteras av bagagesystemet automatiskt direkt efter bag-drop. Sedan lastas de separat på flygplanet och läggs på en separat vagn vid lossning på transferstationen för att slutligen läggas på nästa flyg.

-Fredrik

Bara av ren nyfikenhet. Vad händer egentligen med väskor som ska vidare till någon annan destination (alltså som tillhör en transitpassagerare). Måste dessa manuellt separeras från de väskorna som ska ut på bagagebandet, eller sorteras de på något speciellt sätt redan på planet eller när man lastar av planet. Känns ju lite jobbigt att slänga tillbaka väskor på vagnen samtidigt som man lastar av på bagagebandet.
 

TasselT

Medlem
Ursäkta att jag väcker liv i en gammal tråd - men att få sitt bagage redan efter 15 min - som ansågs acceptabelt i den här tråden - är en utopi idag.

Numera när jag kommer till t ex GOT är väntetiden för bagaget oftast upp mot 30 min. Ibland även ännu längre.
Även på mindre flygplatser som t ex UME kan man få vänta upp mot 20-30 minuter ibland.
Varför har just den här processen börjat ta längre och längre tid ? Man tycker ju att logistiken för bagage borde ha förbättrats istället med åren och inte tvärtom.

Vill minnas att SAS för många (25-30?) år sedan hade en garanti att första väsna skulle komma på bandet inom 10 minuter efter landning - något som dessutom infriades för det mesta.
Vad är det som gör att hanteringen av ankommande bagage numera tar sån oerhört lång tid ?

/ TT
 

Hachans

Medlem
Ursäkta att jag väcker liv i en gammal tråd - men att få sitt bagage redan efter 15 min - som ansågs acceptabelt i den här tråden - är en utopi idag.

Numera när jag kommer till t ex GOT är väntetiden för bagaget oftast upp mot 30 min. Ibland även ännu längre.
Även på mindre flygplatser som t ex UME kan man få vänta upp mot 20-30 minuter ibland.
Varför har just den här processen börjat ta längre och längre tid ? Man tycker ju att logistiken för bagage borde ha förbättrats istället med åren och inte tvärtom.

Vill minnas att SAS för många (25-30?) år sedan hade en garanti att första väsna skulle komma på bandet inom 10 minuter efter landning - något som dessutom infriades för det mesta.
Vad är det som gör att hanteringen av ankommande bagage numera tar sån oerhört lång tid ?

/ TT

Jag har noterat något i utlandet som jag inte vet ifall det sker i Sverige också. Det är att man minskat på markpersonalen rejält samtidigt som kravet på kort turn around ökat. Detta innebär att när flygplanet kommer in, så står väskorna redo på kärror. Flygplanet lossas först på andra tomma kärror och de körs åt sidan. Sedan lastar man de nya väskorna. Först när det är klart körs de ankommande väskorna till terminalen/droghundarna. Åtminstone har jag sett detta på narrowbody. På wide body med mer frakt verkar det som att man faktiskt kör iväg bagaget till bandet relativt kvickt, men det beror ju på att man inte kan börja lasta planet ändå förrän all frakt också är ute. Och widebodyn står längre på marken.

I min värld skulle man just lasta av väskorna, köra de till terminalen och lasta dem på bandet för det vore bäst för resenären, men från ett flygplatsperspektiv så behöver man inte så mycket personal om man först lastar flygplanet igen. Och flygbolaget skiter nog lite i vilket när väskorna väl lastats av.
 
Toppen