Senaste nytt

Värt att switcha Amex kort bara för en resa?

Jag tänkte inte ens på inbjudan. Kollade nyss, Classic kan bjuda in uppåt. 5000 för den som bjuder in och 45 för den som bjuds in till elite. Det är ju såklart ännu bättre om din sambo ej varit medlem senaste 12 månaderna
Ok, ja det är ju toppen att det funkar att bjuda in uppåt. Lite synd att inbjudaren "bara" får 5000 poäng, men det blir ju ändå 50000 poäng totalt in till familjekontot, så då skulle jag säga att det är en no-brainer att byta kort.
(Allt detta som sagt var baserat på att hon inte haft Amex så värvningserbjudandet är giltigt).

Om ni inte riktigt når tillräcklig spend för en voucher finns det också sätt att ”artificiellt” öka den med betalo osv vilket kan vara en bra deal vid business-resor. Man kan egentligen då tänka att hela vouchern utan en krona i spend (150k på betalo) kostar 4500 i avgifter, vilket kan vara väl värt det för en resa värt tiotusentals kronor (och därtill 30k fler poäng)

Nej, tvärtom. Du testar att värva henne till Amex Elite (om hon inte haft något amex-kort de senaste åren, eget eller extra) och så får ni båda värvningspoäng. Hon skaffar sen ett extrakort till dig så hamnar allt ni spenderar på samma. Men jag är som sagt var inte 100% säker på om du kan värva från Amex Classic till Elite, men testa och se om det dyker upp som alternativ. Annars får du be någon annan som har Elite att värva henne.

Ja, det ska gå bra att få en ny voucher på nya kortet om ni spenderar 150k på årets återstående månader.
Jag tänkte inte ens på inbjudan. Kollade nyss, Classic kan bjuda in uppåt. 5000 för den som bjuder in och 45 för den som bjuds in till elite. Det är ju såklart ännu bättre om din sambo ej varit medlem senaste 12 månaderna
Hade varit sjukt smart, men tyvärr har hon ett extrakort på mitt Amex classic just nu :(

Nu kanske jag sticker ut huvudet lite men jag skulle helt ärligt vilja påstå att värdet av att teckna Elite för en (1) enskild planerad resa 2028 är tveksamt. Visst, det går säkert att räkna hem kalkylmässigt där summan av årsavgifter och andra kostnader < kostnaden för motsvarande resa revenue är om ni bokar en longhaul business men då får man även väga in faktorer som minimerar värdet i form av begränsning i tilllgänglighet etc.

Jag tycker att Elite är ett grymt kort och har det själv. Men enligt mig förutsätter det att man regelbundet bokar resor longhaul i business med voucher för att motivera värdet. Är planen att fortsätta dra in poäng för att boka bonusresor longhaul årligen eller oftare börjar det ge bättre värde.

• Gilla
Reactions: hco
Nu kanske jag sticker ut huvudet lite men jag skulle helt ärligt vilja påstå att värdet av att teckna Elite för en (1) enskild planerad resa 2028 är tveksamt. Visst, det går säkert att räkna hem kalkylmässigt där summan av årsavgifter och andra kostnader < kostnaden för motsvarande resa revenue är om ni bokar en longhaul business men då får man även väga in faktorer som minimerar värdet i form av begränsning i tilllgänglighet etc.

Jag tycker att Elite är ett grymt kort och har det själv. Men enligt mig förutsätter det att man regelbundet bokar resor longhaul i business med voucher för att motivera värdet. Är planen att fortsätta dra in poäng för att boka bonusresor longhaul årligen eller oftare börjar det ge bättre värde.

Nu kan man ju för all del nedgradera igen efter att man fått in en 2-4-1 med Amex Elite om man bara behöver en voucher för en specifik resa och inte bryr sig om uppgraderings-/signup-/värvningsbonusen (som oftast kräver att man har kortet i minst 9-13 månader) så den här regelbundenhetsfaktorn du pratar om behöver ju inte nödvändigtvis vara något som påverkar i detta fallet eftersom jklmn verkar harvat på med gratiskortet för att samla på sig lite poäng under ett par år och därför inte otroligt gör bäst i att köra vidare med gratiskortet även efter resan är bokad.

Nu vet jag ingenting om jklmns spenderingstakt men har man spenderat 150.000:- och fått sin voucher efter t.ex. tre månader så är det ju (i min värld) dumt att behålla kortet sex månader till (för visst får man uppgraderingsbonusen efter nio månader..?) för att få 15000 EB, det blir rätt dyra poäng.

Det jag vill ha sagt - alla har vi olika förutsättningar och mål :)

Toppen