Senaste nytt

Värt att skaffa SAS Eurobonus Mastercard?

Hur är detta korts reseförsäkring egentligen? Är Coops MMM reseförsäkring myyycket bättre eller har jag missat något? Verkar ju exempelvis inte ens finns ersättning för ifall du behöver avbryta din resa och åka hem eller liknande. Enbart ersättning ifall du behöver avboka resan....

Är egentligen sugen på Amex Premium, men tyvärr så känns det som att jag måste ha ett extra kort som backup bara för att det inte tas på alla ställen, vilket jag inte är så sugen på. Så jag försöker hitta vilket det bästa enskilda kortet är ifall man bara ska ha ett enda kort...
Om du har ett Amex premium skulle jag gissa på att 100% av dina resor kommer bokas med detta kortet, mig veterligen tar alla flygbolag och Hotell av lite högre standard Amex. Sen jag skaffade amex för 3-4 år sedan har jag aldrig behövt betala flyg/hotell med något annat än amex-kortet. De Mastercard/Visa jag har som backup bryr jag mig inte om vad de har för reseförsäkring då dessa kort inte användas för detta.

Hur är detta korts reseförsäkring egentligen? Är Coops MMM reseförsäkring myyycket bättre eller har jag missat något? Verkar ju exempelvis inte ens finns ersättning för ifall du behöver avbryta din resa och åka hem eller liknande. Enbart ersättning ifall du behöver avboka resan....

Är egentligen sugen på Amex Premium, men tyvärr så känns det som att jag måste ha ett extra kort som backup bara för att det inte tas på alla ställen, vilket jag inte är så sugen på. Så jag försöker hitta vilket det bästa enskilda kortet är ifall man bara ska ha ett enda kort...

Ang. Reseförsäkring är jag inte så påläst men jag har både mastercard och amex premium.
Allt handlar om vilka parametrar som är viktiga för just dig samt din spend.
Amex har ju 2-4-1 vouchern vid 150k och 5 poäng mer/100kr och dessa två saker gjorde att jag valde just det kortet. Sen är det fortfarande begränsat med var man kan handla även om det blir bättre och bättre. Samt att amex har bra värvningserbjudanden vilket ger en bra bonus om man uppfyller kriterierna.

Men har du lägre spend så är amex inte värt det i min mening utan ett mastercard ett bättre alternativ. Fördelen är ju att det fungerar överallt.

Det står Betalskydd 0,85% av ditt utestående saldo per månad...vad menas med det? Är det ifall man använder sig av krediten?

Och en följdfråga till detta: kan man föra över pengar så man alltid ligger på plus på SAS Mastercard som man kan på MMM kortet?

Betalskydd är en slags försäkring om det skulle gå åt helvete. Som att du skulle dö tex. Du betalar en premie varje månad för detta vilket är 0.85%. Personligen tycker jag dessa försäkringar är helt värdelösa och riktar sig mot de som inte har en aning om vad de ska göra eller vilka försäkringar de ska teckna. Nu när jag tänker efter så är det iofs säkert de flesta:)

Man kan betala in pengar i förväg på kortet men jag ser ingen anledning till att göra detta.

Man kan betala in pengar i förväg på kortet men jag ser ingen anledning till att göra detta.
Ok, vad bra. En till fråga; finns det någon app för att ha koll på detta eller är det hemsida som gäller? Har just nu Coop MMM som har en app och som faktiskt fungerar förvånansvärt bra. Söker ett ersättningskort, så det är därför jag ställer en massa frågor =)

Ok, vad bra. En till fråga; finns det någon app för att ha koll på detta eller är det hemsida som gäller? Har just nu Coop MMM som har en app och som faktiskt fungerar förvånansvärt bra. Söker ett ersättningskort, så det är därför jag ställer en massa frågor =)

Ingen app, men du kan skapa en genväg till hemsidan där du kan se saldo.
Du loggar in med mobilt bankID.

Ifall man har ett EBG så är ju SAS MC kortet gratis, men är extrakortet för att ge till ex frugan också gratis eller betalar man alltid för det oavsett status?

En annan fråga: ifall man vill höja köpgränsen på kortet, görs en ny UC check då? Vill ju inte att det görs en UC check varje gång man gör någon ändring som sedan syns hos ex banken....

Edit: kom på en sak. Köpgränsen syftar väl bara på krediten? Just nu fick jag standardvalet på 15 000kr när jag ansökte via länken. Men ifall jag lägger in pengar i förväg så jag inte utnyttjar krediten, kan jag då ex lägga in 20 000kr i förväg och spendera det? Eller blir det ändå stopp för att det verkligen handlar om en köpgräns?? @kaktusen, @flonken och @MrGunnar, något ni har koll på? :)

Last edited:
Toppen