Senaste nytt

Värt att köpa Hilton-poäng?

Big Birger

Medlem
Om du planerar att till exempel bo på Waldorf Astoria Amsterdam sparar du nog en slant på att betala med köpta Hilton-poäng, om det finns tillgänglighet på lägsta poäng-nivån (är väl höjt till 120 000 poäng nu, om jag inte minns fel).

Men det gäller att ha koll på vad du betalar för poängen och vad samma hotellnatt kostar i pengar. Inte alltid en bra affär.

Har också för mig att om man bokar 5 bonusnätter betalar man för 4, om man har silver-, guld- eller diamond-status.
 
Har också för mig att om man bokar 5 bonusnätter betalar man för 4, om man har silver-, guld- eller diamond-status.
Har Gold genom Amex plat

Om du planerar att till exempel bo på Waldorf Astoria Amsterdam sparar du nog en slant på att betala med köpta Hilton-poäng, om det finns tillgänglighet på lägsta poäng-nivån (är väl höjt till 120 000 poäng nu, om jag inte minns fel).
Om man köper 80k poäng så får man 160k, så då skulle minsta nivå vara uppnådd. Priset är 800 usd för 80k poäng.

Testade att kolla vad det skulle kosta med en bokning, men kan bara se vad bokningen kostar i pengar och inte i poäng. Så jag har ingen aning vad en poäng är värd.
 

varva77

Medlem
Hej!

Kampanjen om att köpa upp till 80k poäng hos Hilton Honors. Värt? Hur ska jag tänka? #newbie
Jag har köpt vid kampanjer tidigare. Skulle väl egentligen behöva lägga ”tyvärr”. Köpt vid dubbla poäng och bättre dollarkurs. När jag utnyttjat dem har jag helt sonika räknat ut priset för båda och betalat med det som är bäst. Erfarenheten är precis som nämnts att riktigt dyra med femte natt fri kan bli en bra deal, alternativt riktigt poängbilliga eller konstigt prissatta. Exempelvis Oman tog (många år sedan så kanske ändrats) 5000p för en natt, inget speciellt ställe men om man har gratis frukost och fri natt blir det inte många poäng för något som ändå är ett helt ok semesterhotell. ”Vanliga” men även en del hyfsade (tex Mauritius) blir högst marginell skillnad eller sämre så skulle säga att det beror helt hur du sen tänkt utnyttja dem. USA har ju för tillfället galna priser på sina håll vad jag sett så där kanske det kan finnas en del överlag där poäng just nu lönar sig.
 

Big Birger

Medlem
Har Gold genom Amex plat


Om man köper 80k poäng så får man 160k, så då skulle minsta nivå vara uppnådd. Priset är 800 usd för 80k poäng.

Testade att kolla vad det skulle kosta med en bokning, men kan bara se vad bokningen kostar i pengar och inte i poäng. Så jag har ingen aning vad en poäng är värd.
Kollade på Hiltons hemsida, och tog ett slumpmässigt datum i mars 2023. En bonusnatt kostar då 110 000 poäng för ett "King Superior room".

Köper du 55 000 poäng (och får 55 000 poäng till under dubbla-poäng-kampanjer) kostar det $550.

Samma rum kostar $760 att boka för pengar.

Med andra ord kanske inte århundradets deal med nuvarande dollarkurs, men bättre pris än att betala med cash.

Har ett svagt minne av att man inte heller betalar "resort fee" med bonusnätter. Beroende på hotell kan det bli en helt ok besparing.
 

fcx

Medlem
Kollade på Hiltons hemsida, och tog ett slumpmässigt datum i mars 2023. En bonusnatt kostar då 110 000 poäng för ett "King Superior room".

Köper du 55 000 poäng (och får 55 000 poäng till under dubbla-poäng-kampanjer) kostar det $550.

Samma rum kostar $760 att boka för pengar.

Med andra ord kanske inte århundradets deal med nuvarande dollarkurs, men bättre pris än att betala med cash.

Har ett svagt minne av att man inte heller betalar "resort fee" med bonusnätter. Beroende på hotell kan det bli en helt ok besparing.
I kalkylen för att jämföra en poängbokning mot en pengabokning bör man ta med poängen man tjänar in på pengabokningen.

I exemplet ovan skulle man som guldmedlem tjäna in 13680 poäng per natt. Dessa poäng har ett värde på 189 USD eller ett återanskaffningsvärde på 137 USD (beroende på hur man räknar). Så cashpriset är inte 760 USD per natt, utan 571 eller 623 USD per natt.

Så, för att det ska vara ordentligt värt att hålla på med att köpa poäng så måste man antingen kunna köpa billigare än listpris eller kunna utnyttja 5-nättersbonusen.
 

Borje L

Medlem
Det finns definitivt tillfällen när det är en bra deal, speciellt med 5e natten gratis.
 

Attachments

  • 9296F6BF-77D0-4425-9A3D-8BC1CC5943AF.jpeg
    9296F6BF-77D0-4425-9A3D-8BC1CC5943AF.jpeg
    116,6 KB · Visningar: 108
  • 6C1B8BD8-95C7-446C-B22B-05BFF65E0ED0.jpeg
    6C1B8BD8-95C7-446C-B22B-05BFF65E0ED0.jpeg
    348,6 KB · Visningar: 109
  • 800F0ED9-AD18-41FE-BEDE-D4FF005BC33A.jpeg
    800F0ED9-AD18-41FE-BEDE-D4FF005BC33A.jpeg
    60,4 KB · Visningar: 108
  • B829F95D-8C35-4B21-AA3E-FFD546E066C2.jpeg
    B829F95D-8C35-4B21-AA3E-FFD546E066C2.jpeg
    339,9 KB · Visningar: 109

palmen

Moderator
Så jag har ingen aning vad en poäng är värd.
Om du inte har en aning om vad en poäng är värd skulle jag absolut inte köpa dessa erbjudanden. Som många har nämnt så finns det tillfällen då värdet är bra, och andra gånger det är tveksamt men för det mesta är värdet dåligt.

Börja med att sätta dig in i vad poängen kan ge för dig dit du vill åka, sen kan du börja titta på att köpa. Kom ihåg att poäng nätter inte heller alltid finns att tillgå.
 
Toppen