Senaste nytt

Världens tio bästa Business Class produkter enligt DesignAir

Varje gång en lista presenteras, så kommer det ofta kommentarer om att den är felaktig, sponsrad osv.

Jag undrar dock hur gänget här på BC skulle vilja bygga ett betygssystem som gav en korrekt bild, utan att det skulle bli subjektivt?!

Är det överhuvudtaget möjligt och skulle en sådan icke subjektiv lista överhuvudtaget ge någon användbar information?

Varje gång en lista presenteras, så kommer det ofta kommentarer om att den är felaktig, sponsrad osv.

Jag undrar dock hur gänget här på BC skulle vilja bygga ett betygssystem som gav en korrekt bild, utan att det skulle bli subjektivt?!

Är det överhuvudtaget möjligt och skulle en sådan icke subjektiv lista överhuvudtaget ge någon användbar information?
Skulle vara intressant att bygga en helt objektiv jämförelse av olika BC-produkter, likt den man kan göra på tex Prisjakt.nu med prylar man ska köpa...champagne före avgång JA/NEJ...ingår bagage...Internet ombord...osv. om ni förstår vad jag menar :)

Den andra varianten av jämförelse är ju den subjektiva, dvs vad jag själv tycker, är ju också intressant men den vädras ju i varje tråd på detta forum varje dag :)

Eftersom Finnairs stol finns med på listan som inte existerar ännu utan har premiär i höst tappar i alla fall jag all trovärdighet av listan.
Av listans top 5 har jag inte provat någon av dem i business på long haul, eller singapores äldre stol har jag provat samt några av dem i första klass. Men av vad jag har hört och läst känns top 5 inte helt taget ur luften. Dock så saknar jag personligen EVA airs "nya" produkt på top 10 listan.

Intressant att listan spekulerar om "framtida" produkter. Detta känns inte helt okej kanske ur en objektiv synpunkt. Finnair har inte lanserat sin nya business än, medan SAS har och faktiskt har gjort ett erkänt bra val med XL versionen av det nya business sätet, vilket torde placera de på listan om Finnair skall med.

Samtidigt saknar jag Air France nya business i jämförelse med tex. Air China, som kanske hårdvarumässigt i en ny kabin är bättre men förlorar avsevärt i det mjuka.

• Gilla
Reactions: Gus
Skulle vara intressant att bygga en helt objektiv jämförelse av olika BC-produkter, likt den man kan göra på tex Prisjakt.nu med prylar man ska köpa...champagne före avgång JA/NEJ...ingår bagage...Internet ombord...osv. om ni förstår vad jag menar :)

Den andra varianten av jämförelse är ju den subjektiva, dvs vad jag själv tycker, är ju också intressant men den vädras ju i varje tråd på detta forum varje dag :)

Men frågan är hur skall man bygga en ranking baserat på det rent objektiva? Är Champagne före start värt mer än varm handduk?! :rolleyes:
Fast som ren objektiv listning så är det ju inte så svårt... Då snackar vi ju bara om en stor tabell...

Anledningen att det så ofta blir snack om dessa listor är nog att vi som individer har väldigt mycket subjektiva åsikter och när de inte stämmer med listorna så tycker vi att listmakarna är fel ute... :)

Men frågan är hur skall man bygga en ranking baserat på det rent objektiva? Är Champagne före start värt mer än varm handduk?! :rolleyes:
Fast som ren objektiv listning så är det ju inte så svårt... Då snackar vi ju bara om en stor tabell...

Anledningen att det så ofta blir snack om dessa listor är nog att vi som individer har väldigt mycket subjektiva åsikter och när de inte stämmer med listorna så tycker vi att listmakarna är fel ute... :)

Rent objektivt bör man kunna snegla på konkurrenten som spelar högst upp i ligan och sedan anamma konceptet och ta det ett steg längre. Vare sig vi snackar varma handdukar eller väl kyld champagne skall det finnas och levereras. Annars är man inte bättre än den andre.

Rent objektivt bör man kunna snegla på konkurrenten som spelar högst upp i ligan och sedan anamma konceptet och ta det ett steg längre. Vare sig vi snackar varma handdukar eller väl kyld champagne skall det finnas och levereras. Annars är man inte bättre än den andre.

Men vem är högst upp i ligan då? ;)

Finns ju en dimension som man lätt glömmer; resmålet. Det är ju begränsningen och det är oftast man diskuterar bästa alternativet dit man ska för tillfället. Är ju inte hjälp av att bolag X är bäst om jag ska till ett ställe dit dom inte flyger, utan då är bolag Y bästa alternativ på den sträckan.

Finns ju en dimension som man lätt glömmer; resmålet. Det är ju begränsningen och det är oftast man diskuterar bästa alternativet dit man ska för tillfället. Är ju inte hjälp av att bolag X är bäst om jag ska till ett ställe dit dom inte flyger, utan då är bolag Y bästa alternativ på den sträckan.

Nja, skulle säga att det inte är en dimension du glömmer i första taget. Jag har störtkoll på att du flyger KLM för att de har grym närvaro på Linköpings flygplats. :p

Jag har flugit Etihad Business Suite mellan Abu Dhabi och London och tyckte det var en alldeles förträfflig produkt. Inget som helst att kommentera på det valet. Dessutom har man underbara "The Lobby" med orientaliska soffor att besöka ombord.

Det enda som möjligtvis är lite märkligt är att Finnair är med. Jag gillar nya designen och har varit väldigt imponerad av vad dSign Vertti Kivi (finska designbyrån) åstadkommit i loungerna i Helsingfors, i synnerhet nya Premium Lounge med de olika projektionerna. Det blir säkert väldigt snyggt ombord, men i ärlighetens namn har produkten faktiskt inte lanserats än.

Toppen