Senaste nytt

Världens längsta flygplatspromenader

Jag hade spontant väntat mig FRA lite högre upp, men när man tänker till är det inte så farligt från ingång till längst bortresta gate alls, inte jämfört med sträckan från typ A40-ish till C15/16. Så nära, men ändå så långt bort.
 

Tjaeng

Medlem
Precis, i rregel är det ju transfers som ger längsta promenaderna, inte entre till gate.
ARN borde ligga högt där om man räknar bort people movers som ju i princip saknas helt.

VIssa transfers känns som en evighet även när people movers/buss finns. CDG från Terminal 1 till 2G t.ex... ryser bara av att tänka tanken.
 

David

Medlem
Tycker ofta det är segt att gå de 700-800m det är på PVG T2 mellan den gate där planet från CKG brukar stå (längst bort i terminalen såklart) och bagagekarusellen... Inser ju nu att det avståndet inte borde hamna så himla långt ner på listan... :)
 

JonW

Medlem
Jag skulle ranka in Bangkok med listan.
Avståndet mellan C pir till G pir (när jag bytte mellan THAI och Ethiopian) var ganska lång.
Hamnar man längst ut på C-piren och ska längst ut på E-piren tror jag det handlar om ca 2 km. En bra bit även om det finns gott om people movers och faktiskt också fri cart för alla mellan öst- och västkorset.
Som dock aldrig brukar synas till när man behöver den som mest....
 

Jacob

Medlem
Nu handlade listan faktiskt om flygplatser. Jag ser inte CDG som en sådan, det är mer som att ha hamnat i helvetet...
Som avgång/ankomstflygplats är det inga avstånd att tala om på CDG, i terminaler som 2B/2D/2F är det tvärtom väldigt kort att gå från incheckning till gate. Men om man behöver byta terminal är det förstås en annan femma, men det är knappast något som är unikt för CDG.

Bangkok är väl annars den flygplats jag kommer att tänka på när vi pratar långa avstånd, ja och Delhis nya terminal 3.

Sen har man väl sammantaget promenerat ett maraton på Frankfurts flygplats.
 

Magino

Medlem
Tycker enbart gång / peoplemovers ska räknas in här och inte shuttle trains och liknande. Ingen sport annars.

Håller med här. PEK kanske är längst men den är långt ifrån den som upplevs längst för oss passagerare. Själv tycker jag PEK är en av de trevligare flygplatserna där ute för oss som reser i ekonomi.
 
Toppen