Senaste nytt

Världen bortom Platinum, hur ser den ut?

A380*G

Medlem
Emirates har Invitation Only-nivån (fyndigt namn...) och Qantas har Chairman's Lounge. Strikt talat faller väl SAS Pandion under samma kategori, dvs FFP-nivåer där kraven är opublicerade och godkänns på individnivå av nån hög beslutsfattare.

Vilka som faller under CIP-definitionen varierar säkert jättemycket från bolag till bolag. Vissa ger säkert ut dem till vartenda kändis/Quintessentially-medlem som ber om det medan andra nog kräver att personen kontrollerar en viss spend som går till flygbolaget varje år.

VIP är man inte sålänge man måste dra fram ett kort för att få VIP-treatment. Fråga kungafamiljen om de får bättre service på utländska flygplatser av att de visar upp sitt gratis-EBG. Fast på någon nivå känns det också som att vissa i Kungafamiljen är precis den typ av person som skulle sätta en EBG-tagg på LV-väskan trots att det finns en OSI-kod i bokningen som anger status som kunglighet. http://www.vg.no/uploaded/image/bilderigg/2010/04/25/1272200223036_541.jpg

Ni minns väl detta? En hederlig VIP treatment! :D
Prinsen i förhör | Nyheter | Aftonbladet
 

JonW

Medlem
Emirates har Invitation Only-nivån (fyndigt namn...) och Qantas har Chairman's Lounge. Strikt talat faller väl SAS Pandion under samma kategori, dvs FFP-nivåer där kraven är opublicerade och godkänns på individnivå av nån hög beslutsfattare.

Vilka som faller under CIP-definitionen varierar säkert jättemycket från bolag till bolag. Vissa ger säkert ut dem till vartenda kändis/Quintessentially-medlem som ber om det medan andra nog kräver att personen kontrollerar en viss spend som går till flygbolaget varje år.

VIP är man inte sålänge man måste dra fram ett kort för att få VIP-treatment. Fråga kungafamiljen om de får bättre service på utländska flygplatser av att de visar upp sitt gratis-EBG. Fast på någon nivå känns det också som att vissa i Kungafamiljen är precis den typ av person som skulle sätta en EBG-tagg på LV-väskan trots att det finns en OSI-kod i bokningen som anger status som kunglighet. http://www.vg.no/uploaded/image/bilderigg/2010/04/25/1272200223036_541.jpg
Jag vet inte hur det är med Emirates eller Quantas, men EBP kan väl inte räknas in i kategorin. Vad jag vet så finns det en fastställd, om än hemlig, kilometer/intäktsnivå för att uppnå EBP.
Jag talar mer om kort som man varken kan eller behöver flyga sig till själv. Kort som ges ut bara för relationens skull.
 

Tjaeng

Medlem
Jag vet inte hur det är med Emirates eller Quantas, men EBP kan väl inte räknas in i kategorin. Vad jag vet så finns det en fastställd, om än hemlig, kilometer/intäktsnivå för att uppnå EBP.
Jag talar mer om kort som man varken kan eller behöver flyga sig till själv. Kort som ges ut bara för relationens skull.

Som sagt så finns det en flytande gräns mellan vad man själv flyger ihop och hur mycket business man drar till flygbolaget genom sitt inflytande. Det finns utan tvekan de med EBP-tagg på väskan, där personen ifråga omöjligen flyger tillräckligt mycket för att ha fått kortet på den vägen. I de fallen har de snarare fått EBP just för relationens skull. Att bank-VDar, chefer på konsultfirmor osv får EBP utan att flugit ihop det är direkt jämförbart med resekonton hos BA som resulterar i ett premierkort till någon bigwig.

Att det de facto går att flyga till sig invitation-only kort såsom BA Premier finns det (anekdotala) bevis för på Flyertalk. Tänk kändisar som betalar för sig själva + entourage, eller bara rikt folk med stor familj.
 

A380*G

Medlem
Jag vet inte hur det är med Emirates eller Quantas, men EBP kan väl inte räknas in i kategorin. Vad jag vet så finns det en fastställd, om än hemlig, kilometer/intäktsnivå för att uppnå EBP.

Tvivlar på det eftersom antalet bestäms, först var det 1000, sen 2000... nu vet jag inte hur många det är.
 

JonW

Medlem
Att det de facto går att flyga till sig invitation-only kort såsom BA Premier finns det (anekdotala) bevis för på Flyertalk. Tänk kändisar som betalar för sig själva + entourage, eller bara rikt folk med stor familj.
Jo, men då är det ju inte egna flygandet som kvalificerar, utan de indirekta intäkterna man genererar.
Vill minnas att BA bekräftade att de hade sådana kort, men att de inte önskade publicitet kring dem. Man orkade helt enkelt inte med en massa folk som ringde och sa "Ööh jag har kvalat in för Emerald/Platinum/Whatever tre gånger om 5 år i rad, hur mycket mer måste jag flyga för att få ert finaste kort?".
Och då blev jag förstås nyfiken på vilka förmånerna är för dessa kort, men de verkar ju ha varit skickliga med att hålla det hemligt.
 
Toppen