Senaste nytt

Värdet på en poäng

Vi brukar använda avioserna till Billund eller Göteborg (dock finns inte denna rutten just nu) med Sun Air från Manchester. Annars är ju problemet att våra barn, bara 2 dock, går i skolan och under engelska skollov finns ungefär noll rewardplatser och att hitta 4 är helt omöjligt - om vi inte nöjer oss med att flyga till LHR.

Trekker: Jag förstår att det framför allt handlar om brist på ledigheter. Reaktionen på så mycket poäng var spontan. Och sedan hade jag faktiskt glömt att övriga kostnader är höga för Avios som agehall skriver. Det fick mig faktiskt att bli ointresserad för det programmet.

Det fick mig faktiskt att bli ointresserad för det programmet.
Det ska man inte nödvändigtvis vara. Det är bara extremt dåligt värde att utnyttja Avios på BA-metall. Däremot kan man få fint värde för dem på annat sätt, tex shorthaul i USA.

Som allt gäller det att väga fördelar och nackdelar och förstå varför man samlar i ett visst program. Det går inte att stirra sig blind på tex enbart burn eller earn rate.

Som trådskapare kan jag konstatera att ämnet berör till en grad som jag inte föreställde mig. Utgångspunkten i tråden var hur jag värderar poäng för min del. Inte vad jag är villig att köpa eller sälja dem för.

En poäng är därför värd cirka 80 öre för mig. Detta är ett högt värde som gäller i den situationen som jag är i nu. När barnen blir över tolv kommer detta förändras.

För att tydliggöra vad jag ville diskutera i tråden:

En öl kostar i Danmark cirka 5 kronor i butik. Om jag köper den på ett uteställe i en normal svensk småstad så kostar den cirka 40 kronor. Värdet är alltså olika beroende på situation man befinner sig i.

Blev väldigt förvånad över en del av de påhopp som kom på grund av mitt inlägg som startade tråden.

Som trådskapare kan jag konstatera att ämnet berör till en grad som jag inte föreställde mig. Utgångspunkten i tråden var hur jag värderar poäng för min del. Inte vad jag är villig att köpa eller sälja dem för.

För att tydliggöra vad jag ville diskutera i tråden:

En öl kostar i Danmark cirka 5 kronor i butik. Om jag köper den på ett uteställe i en normal svensk småstad så kostar den cirka 40 kronor. Värdet är alltså olika beroende på situation man befinner sig i.

Blev väldigt förvånad över en del av de påhopp som kom på grund av mitt inlägg som startade tråden.

Precis så är det. Priset är olika beroende på köpare och säljare. Värdet är något annat. Och jag väljer, för att må bra, att tänka på det som får mig att må bra. I detta fall först och främst att använda poängen så klokt jag kan, och kanske sedan för att roa mig, att leta upp ett faktiskt pris på en motsvarande produkt. I ditt exempel skulle det kunna jämföras med att jag går in i affären i Köpenhamn och njuter av 40 skr -ölen som jag bara betalat 5 dkr för. Det är nog denna form av tillfredsställelse många av oss här på BC är ute efter vid sidan av den faktiska upplevelsen. Men det är med värderingar som med smak; Det finns inga absoluta sanningar. Kul och spännande tråd att följa i alla fall.

Jag har också ibland (ofta!) roat mig med att se på vad kostnaden för mina bokade awardresor skulle vart, för mitt eget nöjes skull. Men dessa siffror blir lätt lite uppblåsta då en awardresa kan bokas på ett komplext sätt som en betald resa normalt sett aldrig skulle göras. Bara för att man kan prisa upp en resa på ITA MATRIX från Göteborg till Tokyo i första klass med massa konstiga avstickare för 100tkr så kanske man istället ska jämföra med en "normal" resa som kanske hade kostat 50tkr. Där nånstans har jag mitt upplevda värde, som jag självklart vet inte är samma som det reella värdet då jag aldrig nånsin skulle betala de pengarna.

För mig är värdet dock detsamma, säg att jag värderar ölen till 20 kronor så är det ett "klipp" att köpa den i i butik i Danmark medan det är en "dålig affär" att köpa på ett uteställe. Bara för att ölen kostar X eller Y betyder det inte att det är olika värde på ölen, snarare att priset är olika. Pris är inte samma sak som värde.

Lite offtopic men hur många poäng kan man köpa som max? Extrapoäng alltså.

The points you buy
  • are purchased in the currency € (euro)
  • start's at 1000 up to 40 000 Extra points per transaction
  • the same credit card can be used four times per day
  • are a non-refundable purchase
  • are valid for up to 5 years from the date of purchase
  • it can take up to 24 hours before the points appear in your account
  • are only available for purchase via the SAS web site
  • are personal and cannot be sold, transferred, passed on or exchanged for cash
  • are regarded in the same way as Extra points earned through other activities (flights, hotel stays)
  • The Extra points you earn do not influence your SAS EuroBonus membership status
  • To be able to buy or receive points, there need to be at least one registered activity on the EuroBonus account
  • Do not forget to write down your confirmation number after the purchase
Transfer of points between accounts
Donor of points
  • point transfers cost € 5 per 1000 Extra points
  • minimum transaction is 1000 Extra points
  • maximum transaction is up to 60 000 Extra points
  • maximum amount transferred out per year 100 000 Extra points
  • no limit of number of transfer transactions allowed per year
  • to be able to transfer points, you must have been a member one (1) year
  • points are transfered instantly
Recipient of points
  • will be added instantly on your account
  • maximum point’s amount received by recipient per year 200 000 Extra points
  • no limit of number of transfer transactions allowed per year

Såg detta på Facebook och tänkte på denna tråd.

Attachments

• 1266F5C2-3AD3-43D1-B47A-6303528E4293.png
    1266F5C2-3AD3-43D1-B47A-6303528E4293.png
    235,3 KB · Visningar: 291
  • 3CD525EF-7764-4BEE-92F7-E59B64DB31ED.png
    3CD525EF-7764-4BEE-92F7-E59B64DB31ED.png
    197,6 KB · Visningar: 272
  • 5FFEB975-B7E4-4216-945F-D0CDEBB0D7E6.png
    5FFEB975-B7E4-4216-945F-D0CDEBB0D7E6.png
    194,7 KB · Visningar: 267
  • 1910569E-7F83-45FE-8BBB-A5260CBBE92C.png
    1910569E-7F83-45FE-8BBB-A5260CBBE92C.png