Senaste nytt

Värdet på en poäng

Kul tråd, blev road av denna största delen av min tågresa ner till london från manchester.

Jag tycker det är svårt att sätta ett värde på poäng, men behöver jag snabbt göra en privatresa så är ju poäng riktigt värdefulla då sista minuten resor är väldigt dyra. Nu har jag iof alltid använt BA och avios för detta, men principen torde vara densamma.

Jag har funderat på denna tråd lite, och har en teori som jag vill testa. Skälet är det var ett tag sedan vi hade en såpass "tung skyttegravskrig" mellan två läger bland våra medlemmar ;) Så jag tittade lite på "kombattanterna" och tror jag har en analys som jag vill testa.

"Den gamla fronten" består av medlemmar som har varit med oss under många år. När BusinessClass började var den stora snackisen US Airways Dividend Miles (USDM). Våra medlemmar suktade efter 2x kampanjer, och utmanade telefonagenterna på USDM Service Center och deras geografikunskaper. Lägg till en förmånlig USD/SEK och köp av USDM var en "guldgruva". Något år senare kom Avianca LifeMiles som hade makalösa routingregler så plötsligen fanns den annan aktör vi kunde använda. Några har kvar både USDM och LM och använder dessa, men det är inte fokus idag. För dessa gamla rävar värderades poäng/miles på ett annat sätt, ofta kopplat till anskaffningskostnad och vad man kan göra med dessa. Det var inte ovanligt att många medlemmar kom från FlyerTalk till BusinessClass där denna kunskap redan fanns.

För "Den nya fronten" är det jag skriver ovan kanske grekiska. "Vadå, köpa hundratusentals miles varje år"? :) Deras erfarenhet är SAS frikostighet med AMEX samt massor av andra partners som nu till stor del har ersatt vårt anskaffande via köp av miles med andra erbjudanden. Lägg på SAS (under kort tid) begränsade geografikunskaper så har en helt ny världen öppnats upp för långt flera. Så dagens snackis är värvningskampanjer, el-avtal, bostadsvärderingar och 2-for-1.

Vad tror ni?

Så kan det mycket väl vara @Senator . Jag har varit "aktiv" kring detta i ca 1 år och jag har aldrig tänkt tanken på att köpa EuroBonus poäng utöver årskostnaden för Amex/SAS MasterCard och kanske lite Betalo/Billhop.
Jag personligen värderar mina poäng efter jag bokat en awardresa.

Intressant analys även om jag tycker att både de "konservativa" och de "nya" verkar ha en liten väl snäv bild av helheten. Jag (och säkert många andra) har varit en del av båda "fronterna" och helt enkelt anpassat mig till de nya förutsättningarna. Kan tycka att erfarenheten av hur snabbt ett bonusprograms poängvärde kan förändras är en av de viktigaste lärdomarna av min tid på BC/FT. Både för insikten att det sällan är klokt att spara poäng för länge men även för att vara öppen för nya möjligheter till poängsparande

Personligen värderar jag poängen till kostnaden för en first till asien + ett emotionellt pris eftersom jag njuter väldigt mycket av att flyga first men är för snål för att betala för en.

Så det blir en värdering på 0.8 - 1kr, och då har jag inte räknat in all champagne jag njuter av under resan.

Det är så jag också tänker. Matematiskt är det inte svårt att räkna ut att poängen är värderad till ~0,10 kr. Men om man har tålamod och intresse att skrapa ihop tillräckligt för att börja kika på en F med många ben, gör det till en upplevelse på semestern och dricker riktigt mycket champagne så stiger värdet snabbt. Man bör räkna in att biljetten är återlämningsbar vilket gör att den kan liknas med en fullprisbiljett också. Jag och min fru njöt av en 2-4-1 First till Sydney via Bangkok hösten 2016 för 240''' p. Vi kom ner mäta, glada och utvilade och hem orkade vi nästan bara sova på sista "långbenet" BKK-CDG. Den resan lever vi länge på och jag roade mig innan jag åkte med att räkna ut vad en fullpris skulle kostat. 320''' delat på 240''' skulle kunna tolkas som 1,33 kr/p. Den enda slutsatsen jag vill dra är att värdet ökar ju längre och dyrare man åker och det är lättare om man är intresserad och ute i mkt god tid. En sak till, heder åt SAS-personalen i Estland som tar fram så trevliga StarAliance-alternativ via telefon.

Det som blir "fel" är ju att i detta läge så betalar du ju inte för poängen, du betalar för att bo på Hilton som är din standardkedja, av många anledningar. Som en bonus tjänar du x antalet poäng.

Jag ser det fortfarande som att poängens värde ligger i när du bokar din vistelse på tex Hilton Miami Bentley, då blir ju värdet på dina poäng $5 795.
Väljer du istället att lägga poängen på Hilton Frankfurt airport så får dom ju inte samma värde.
Poängens värde tycker jag mest man kan se efter det att man har utnyttjat dom.

Att sälja tex 10.000 poäng finns inget värde i. Jag skulle heller inte köpa 10.000 poäng för 20 öre /st. Värdet avgörs med vad man kan BYTA poängen mot som man tjänat ihop på diverse sätt. Ingen skulle ju betala mig tex 70.000sek för 150.000poäng som räcker t/r till USA med LH F. Däremot om jag väljer att lägga mina poäng på en sån resa så blir ju värdet av poängen biljettpriset.

Precis. Håller med. Att räkna ut vad det jag köpte skulle ha kostat i pengar räcker för mig. Där har vi ett sätt att se på värdet. Jag mår bra och ingen mår direkt dåligt så länge jag inte raljerar. Jag skulle aldrig åkt till Australien ens för en tiondel av det värdet utan semestern hade blivit mer närodlad. Det handlar om värderingar och omvärderingar. Men kan jag se att det finns en prislapp på flybolagens sidor för en liknande biljett tar jag fasta på det och mår bra.

Intressant analys även om jag tycker att både de "konservativa" och de "nya" verkar ha en liten väl snäv bild av helheten. Jag (och säkert många andra) har varit en del av båda "fronterna" och helt enkelt anpassat mig till de nya förutsättningarna. Kan tycka att erfarenheten av hur snabbt ett bonusprograms poängvärde kan förändras är en av de viktigaste lärdomarna av min tid på BC/FT. Både för insikten att det sällan är klokt att spara poäng för länge men även för att vara öppen för nya möjligheter till poängsparande
Du har helt klart rätt i att det inte är optimalt att samla poäng för länge. Dock är det just det jag gjort, men det är ruskigt svårt att använda poäng vettigt med barn och dåligt med barnvakter. Jag tror jag och min fru blir Aviosmiljonärer inom kort, med 2 st 241. Jag vet inte om det är bra eller dåligt. Sen sitter jag med 100k eurobonuspoäng som jag inte vet vad jag ska göra med. Dvs man kan samla och samla utan att veta varför....

Du har helt klart rätt i att det inte är optimalt att samla poäng för länge. Dock är det just det jag gjort, men det är ruskigt svårt att använda poäng vettigt med barn och dåligt med barnvakter. Jag tror jag och min fru blir Aviosmiljonärer inom kort, med 2 st 241. Jag vet inte om det är bra eller dåligt. Sen sitter jag med 100k eurobonuspoäng som jag inte vet vad jag ska göra med. Dvs man kan samla och samla utan att veta varför....

Men herre gud! Hur många barn har du? En miljon poäng och 4 som kan resa för (poäng)priset för 2. Någonstans passar det väl att åka om än bara över helgen? (Säger en som inte längre har barnen hemma ;-) )

Men herre gud! Hur många barn har du? En miljon poäng och 4 som kan resa för (poäng)priset för 2. Någonstans passar det väl att åka om än bara över helgen? (Säger en som inte längre har barnen hemma ;-) )
Vi brukar använda avioserna till Billund eller Göteborg (dock finns inte denna rutten just nu) med Sun Air från Manchester. Annars är ju problemet att våra barn, bara 2 dock, går i skolan och under engelska skollov finns ungefär noll rewardplatser och att hitta 4 är helt omöjligt - om vi inte nöjer oss med att flyga till LHR.

Du har uppenbarligen inte tittat på skatter och avgifter för Avios-awards med BA. De är rätt saftiga, så det blir inte alls liks självklart att man bara drar på en kort helg.

Toppen