”Pris är vad du betalar. Värde är vad du får” - Warren Buffett![]()
En variant på detta resonemang kan vara:
"Ingenting är värt mer än någon kan tänka sig att betala för det"
Nu blev det kanske lite väl djupt och OT...
”Pris är vad du betalar. Värde är vad du får” - Warren Buffett![]()
Hade jag inte haft några poäng hade jag gladeligen köpt poäng för just det värdet av någon annan.
Bra poäng naturligtvis!Men de kostar ju bara 20öre att köpa direkt av SAS, så varför skulle du köpa dem för 3kr av någon annan?
Man får dock köpa max 60,000 poäng per år, men det hade ju funkat bra att köpa de 30k du behövde för hemresan.
... där jag antingen hade kunnat betala 8000 kr i ekonomi (t/r visserligen) CDG-ARN eller göra mig av med 30 000 poäng. Just där och då var mina poäng värda över 3 kronor per poäng. Hade jag inte haft några poäng hade jag gladeligen köpt poäng för just det värdet av någon annan. Men dagen därpå var de, för mig, värda 8 öre igen.
Räknade du inte åt fel håll här? Hade priset varit 3 kr/poäng hade du fått betala 90.000 kr för 30.000 poäng.
Nu betalade du 8.000/30.000 = 27 öre/poäng. Hade du köpt poängen direkt av SAS för resan hade du betalat 6.000 kr för 30.000 poäng (= 20 öre/poäng).
Men i övrigt håller jag helt med i resonemanget om att man alltid skall ha en poängbuffert för oförutsedda resor. Många gånger som det varit markant billigare med poäng. Som nu i julas när jag fick en inrikesresa för 7.000 poäng i Plus (kampanj + MasterCard Premium) mot ca 3.000 kr för en inrikesbiljett i SAS Go tur o retur .
JaNy på forumet och på EB, är 10 öre per poäng fortfarande en generell värdering?