Senaste nytt

Värdet på en poäng

Att sätta värde på en resa i First, som du kan planera precis som du vill flera månader eller år i förväg är en sak. Men att exempelvis bo utomlands och behöva flyga hem på grund av dödsfall i familjen med några timmars varsel sätter potentiellt värde på poäng i ett helt annat perspektiv. Jag var i denna situation för några år sedan, där jag antingen hade kunnat betala 8000 kr i ekonomi (t/r visserligen) CDG-ARN eller göra mig av med 30 000 poäng. Just där och då var mina poäng värda över 3 kronor per poäng. Hade jag inte haft några poäng hade jag gladeligen köpt poäng för just det värdet av någon annan. Men dagen därpå var de, för mig, värda 8 öre igen.

Hade jag inte haft några poäng hade jag gladeligen köpt poäng för just det värdet av någon annan.

Men de kostar ju bara 20öre att köpa direkt av SAS, så varför skulle du köpa dem för 3kr av någon annan?

Man får dock köpa max 60,000 poäng per år, men det hade ju funkat bra att köpa de 30k du behövde för hemresan.

Men de kostar ju bara 20öre att köpa direkt av SAS, så varför skulle du köpa dem för 3kr av någon annan?

Man får dock köpa max 60,000 poäng per år, men det hade ju funkat bra att köpa de 30k du behövde för hemresan.
Bra poäng naturligtvis! :)

Hade jag bott i Australien hade mitt exempel blivit tydligare.

Håller med om högt värde i akuta situationer. Därför man alltid ska ha lite poäng sparade i programmen. Knappt 27 öre/poäng får jag det till i ditt exempel vilket är ett bra värde det också ;-)

... där jag antingen hade kunnat betala 8000 kr i ekonomi (t/r visserligen) CDG-ARN eller göra mig av med 30 000 poäng. Just där och då var mina poäng värda över 3 kronor per poäng. Hade jag inte haft några poäng hade jag gladeligen köpt poäng för just det värdet av någon annan. Men dagen därpå var de, för mig, värda 8 öre igen.

Räknade du inte åt fel håll här? Hade priset varit 3 kr/poäng hade du fått betala 90.000 kr för 30.000 poäng.

Nu betalade du 8.000/30.000 = 27 öre/poäng. Hade du köpt poängen direkt av SAS för resan hade du betalat 6.000 kr för 30.000 poäng (= 20 öre/poäng).

Men i övrigt håller jag helt med i resonemanget om att man alltid skall ha en poängbuffert för oförutsedda resor. Många gånger som det varit markant billigare med poäng. Som nu i julas när jag fick en inrikesresa för 7.000 poäng i Plus (kampanj + MasterCard Premium) mot ca 3.000 kr för en inrikesbiljett i SAS Go tur o retur .

Räknade du inte åt fel håll här? Hade priset varit 3 kr/poäng hade du fått betala 90.000 kr för 30.000 poäng.

Nu betalade du 8.000/30.000 = 27 öre/poäng. Hade du köpt poängen direkt av SAS för resan hade du betalat 6.000 kr för 30.000 poäng (= 20 öre/poäng).

Men i övrigt håller jag helt med i resonemanget om att man alltid skall ha en poängbuffert för oförutsedda resor. Många gånger som det varit markant billigare med poäng. Som nu i julas när jag fick en inrikesresa för 7.000 poäng i Plus (kampanj + MasterCard Premium) mot ca 3.000 kr för en inrikesbiljett i SAS Go tur o retur .

Jag flyger ofta inrikes (totalt 4 ben t/r Skåne-Norrland) med två barn på poäng. 20000 poäng och fly premium för oss alla är riktigt bra deal (med tanke på lounge, bagage, mat på planet osv för de som inte har guldstatus). Vanlig ekonomibiljett landar kring 6000kr. Beräknar man genomsnittligt pris per poäng enl "köp hos SAS FÖR 20 öre", så är poängresans pris 4000kr. Och jag betalar mindre än så i genomsnitt för mina poäng.
Och åker jag med fru på 2-4-1 business med sas för 100000 poäng till tex Tokyo tror jag de flesta förstår att värdet är väldigt gott sett till vad vi får för poängen per flugen mile jämfört om vi betalat för samma resa.

Och just så skulle jag säga att jag fördelar intjänade poäng. Fly Premium används till inrikes och Amex Voucher till longhaul. Så maximerar jag värdet av mina poäng.

Toppen