Senaste nytt

Värdering av SAS plus kontra SAS go

Är det värt att uppgradera från GO rad 32 till Plus raden längst bak?

Du får nog ge lite mer info än det. Värt att uppgradera för 10k poäng? Absolut. 60k poäng? nja....

Alla stolar i plus är skönare än en vanlig stol i GO - men det är så många fler variabler än bara stolen. Kostnad, poängintjäning, seatblock, din Eurobonusstatus etc etc.
Jag antar för övrigt att du talar om longhaul.

Du får nog ge lite mer info än det. Värt att uppgradera för 10k poäng? Absolut. 60k poäng? nja....

Alla stolar i plus är skönare än en vanlig stol i GO - men det är så många fler variabler än bara stolen. Kostnad, poängintjäning, seatblock, din Eurobonusstatus etc etc.
Jag antar för övrigt att du talar om longhaul.

Får be om ursäkt för det. Klart det behövs mer info.
Tänkte bara snabbt att det pratats om att man inte kan fälla de stolarna så mkt etc.
Det är mer eller mindre bara stolar längst bak kvar när man kollar lediga platser.

Vi är 2 st.

Uppgradering poäng är 14.000 per skalle
Uppgradering pengar är 1900 per skalle

På hemresan har vi i dagsläget GO med längst fram i kabinen med riktigt bra benutrymme.
På utresan har vi rad 32 A och B.

Stolen är såklart viktigt och benutrymme likaså.
Och kollar man nu så har de säkerligen dragit ett gäng seatblocks då vi reser ut på tisdag redan och från igår till idag har mer än 50% av stolarna försvunnit. Har svårt att se att folk har köpt stolar ( över 12k för utresa i plus om man köper nu) utan isåfall seatblocks eller uppgraderingar.

Jag är EBS och pratar om resa till New york och Newark.

Jag är EBS och pratar om resa till New york och Newark.

Det är mycket smaksak där. Jag personligen tycker att denna resa är för lång för att vara bekväm i Go, och skulle tveklöst betala 1900kr/huvud för att uppgradera till Plus. Även om man inte kan ligga ner är det betydligt mer utrymme att röra sig i stolarna (dvs inte bara benutrymmet som skiljer), får ni fönsterplatser har ni ingen annan bredvid er (återigen, smaksak ifall det är viktigt eller inte), och bättre mat/dryck.

Andra somnar som en stock i Go-sätet och sover hela vägen fram, i så fall är det så klart helt bortkastat med en uppgradering.

Det är mycket smaksak där. Jag personligen tycker att denna resa är för lång för att vara bekväm i Go, och skulle tveklöst betala 1900kr/huvud för att uppgradera till Plus. Även om man inte kan ligga ner är det betydligt mer utrymme att röra sig i stolarna (dvs inte bara benutrymmet som skiljer), får ni fönsterplatser har ni ingen annan bredvid er (återigen, smaksak ifall det är viktigt eller inte), och bättre mat/dryck.

Andra somnar som en stock i Go-sätet och sover hela vägen fram, i så fall är det så klart helt bortkastat med en uppgradering.

Detta är mittenrad längst bak. Verkar finnas ett par längst fram också men man vet ju aldrig vad man får men kanske är värt oavsett?
Det är ju såklart väldigt bra pengar inge snack om det.

Jag har som det märks aldrig åkt i plus, är relativt ny på hela den här grejen så alltid skönt och uppskattat med lite olika åsikter och infallsvinklar.
Saknar 5000 poäng för att uppgradera båda på poäng vilket hade varit maxat såklart. 14.000 är ju väldigt bra.
Kan ju chansa att uppgradera på Arlanda och dela poäng och pengar men de verkar ha fasta tariffer där?

Håller med dig i det bekväma. När man rest till tex Australien är ju SQ , Qatar etc fantastiska i ekonomi så man får ju räkna in standarden i SAS.

Kanske lika bra i slutändan att bara slänga iväg en uppgradering och se vad som sker.

Jag har som det märks aldrig åkt i plus, är relativt ny på hela den här grejen så alltid skönt och uppskattat med lite olika åsikter och infallsvinklar.

Då är mitt förslag att om du har råd, uppgradera! Om du sedan tycker att det inte var värt pengarna, så vet du det av egen erfarenhet för framtida resor; lyssnar du bara på andra kommer du aldrig veta hur relevanta råden är för just dig...

Jag tycker att SAS Economy är helt ok, men om jag kan uppgradera till Plus för 14 000 poäng för en resa till/från USA så gör jag det 10 gånger av 10.

Det är betydligt dyrare (kostar fler poäng) att uppgradera på flygplatsen, om man inte har tur att det är någon spezial-deal. Så om inte lägsta budet på auktionen går igenom, skulle jag sitta kvar i Economy utan bekymmer.

Då är mitt förslag att om du har råd, uppgradera! Om du sedan tycker att det inte var värt pengarna, så vet du det av egen erfarenhet för framtida resor; lyssnar du bara på andra kommer du aldrig veta hur relevanta råden är för just dig...

Tack för din input! Jag kör på det, som du säger man måste ju kolla själv också.
Jag tycker att SAS Economy är helt ok, men om jag kan uppgradera till Plus för 14 000 poäng för en resa till/från USA så gör jag det 10 gånger av 10.

Det är betydligt dyrare (kostar fler poäng) att uppgradera på flygplatsen, om man inte har tur att det är någon spezial-deal. Så om inte lägsta budet på auktionen går igenom, skulle jag sitta kvar i Economy utan bekymmer.

Tack! Ja , jag kör på uppgradering (bud iaf) på utresan sen hemresan sitta längst fram i GO på rad 30 med bra benutrymme.
Så får man förhoppningsvis bästa av två världar och utvärdera för framtiden vad man tycker är värt.

Tack för din input! Jag kör på det, som du säger man måste ju kolla själv också.

Tack! Ja , jag kör på uppgradering (bud iaf) på utresan sen hemresan sitta längst fram i GO på rad 30 med bra benutrymme.
Så får man förhoppningsvis bästa av två världar och utvärdera för framtiden vad man tycker är värt.

När jag reser Go försöker jag hålla koll på om det finns en ledig 3:a eller 4:a i mitten längst bak och knipa den när checkin närmar sig stängning.

En sista dum fråga. Jag gav ett bud nu och fick mejl att de har mottagit detta.
Det står då längst ner att det kan bli så att bara en av oss 2 får en uppgradering.

Om så är fallet, har man förlorat sin GO plats? Kan man tacka nej till uppgraderingen eller blir det bindande och vi då får åka olika?

Nej det går inte att tacka nej till uppgraderingen om den går igenom. Går alltid att fråga vid flygplatsen om du kan få en downgrade igen men det är inga garantier. Men i slutändan går det antagligen att byta plats med någon i kabinen efter boarding - de flesta som flyger go skulle nog tacksamt ta emot en plats i plus.

Toppen