Senaste nytt

Värdecheck vid betalning av avgifter på bonusresor?

Det är såhär därför att 1 kr inte är 1 kr.

Det är skillnad på 1 kr som SAS ska betala i olika flygskatter på en poängbokning och 1 kr i flygbiljettsvärde där SAS säljer biljetten med viss marginal.

Vi hittar på, för argumentets sak på, att en flygbiljett säljs av SAS med 50% marginal.

Om man då ska betala 1000 kr i flygskatter på en poängbiljett så är det 1000 fysiska kronor, riktiga pengar, som ska betalas ut från SAS bankkonto. Om en värdecheck på 1000 kr används till detta, har SAS inte gjort någon ”vinst” genom att ge ut en voucher utan endast fått behålla kapitalet längre tid.

Om man istället ska köpa en vanlig flygbiljett och betala med en värdecheck på 1000 kr så finns det, i vårt exempel, 50% marginal inbyggt vilket gör att inte bara har SAS fått behålla kapitalet längre - de ”tjänar” också halva beloppet som blir en bokföringsteknikalitet och inte reda pengar som lämnar bankkontot.

Därför är det skillnad, ur SAS synvinkel, på 1 kr och 1 kr till staten. Eftersom de helt styr värdecheckens regler för användning kan de därför glatt ge ut den - väl medvetna om att den bara kan inlösas för hos SAS försålda varor och tjänster. De vet att en viss procent kommer tillbaka som marginal och behöver därmed inte utbetalas i reda pengar.

Ja det är ju solklart, men min fråga handlade om det någonstans i de offentliga regler står någonting om begränsningar för användandet,
som snubben på kundtjänst hävdade?
Kan användas för att köpa resor och tilläggstjänster är det enda jag hittar

Jag betalade skatter och bokingsavgifter med voucher (som jag fått med anledning av en nedgradering tidigare) för mig och grabben när jag bokade vår *A till Tokyo. Detta var i juli.

och jag använde en i mitten av augusti, men när jag nu ville ändra bokningen och
avgifterna var 6(sex) kronor per person högre var jag tvungen att betala detta med kreditkort.

Det här kanske inte spelade så stor roll tidigare, men det lär väl vara rätt många som har vouchers nu och någon
hos SAS har upptäckt att det går att spara pengar på att strama åt reglerna.

Last edited:
Försökte mig på samma sak. Alltså, jag förstår att SAS har det svårt. Men det är så otroligt sniket att när man väntat i ett halvår på att få en återbetalning för inställd resa till slut går med på att få en voucher istället, bokar en ny resa som även den ställs in och sedan när man försöker boka en bonusresa istället inte får använda de pengar som de lånat räntefritt av mig sedan jag bokade den första resan i januari! Vill gärna se var de skrivit att vouchern inte kan användas till detta.

Det känns ju inte bättre av att man dessutom gick in med 120 000 kronor i nyemissionen för att få Eurobonus Guld och sedan visar de att de bryr sig så lite om sina trogna kunder.

Det här blir ju väldigt knepigt för min del. Jag har 5100kr i voucher som går ut 2020-12-31 men får inte använda den till att betala diverse avgifter nu när jag ska boka en resa för två i december? Va tusan ska jag göra med 5000 kr i voucher då? Betala en Plus-biljett till Bryssel?

Tanken var ju att betala skatter och bokningavgifter med den på min Awardresa...

Ja det är ju solklart, men min fråga handlade om det någonstans i de offentliga regler står någonting om begränsningar för användandet,
som snubben på kundtjänst hävdade?
Kan användas för att köpa resor och tilläggstjänster är det enda jag hittar

och jag använde en i mitten av augusti, men när jag nu ville ändra bokningen och
avgifterna var 6(sex) kronor per person högre var jag tvungen att betala detta med kreditkort.

Det här kanske inte spelade så stor roll tidigare, men det lär väl vara rätt många som har vouchers nu och någon
hos SAS har upptäckt att det går att spara pengar på att strama åt reglerna.

I varje fall online har det inte fungerat att betala skatter och avgifter för bonusresor även innan augusti. Bokade du via telefon?

Ringde SAS idag. Första killen jag pratade sa att han inte visste om att det skulle vara något problem, men att jag var tvungen att ringa Amex för att boka 2-4-1. Ringde Amex, de sa att det inte gick att betala skatt med värdechecken. Ringde tillbaka till SAS, som kollade med en mentor. Fick vänta ett tag, sen svarade de att om jag bokat en vanlig bonusresa eller MAstercard Fly Premium så hade SAS kunnat ta bokningen över telefon och det skulle gå att betala med värdecheck. Men eftersom det var 2-4-1 så måste jag ta det med Amex, och om Amex protesterade så skulle jag be personen hos Amex att kontakta sin support.

Nåväl, jag pallade inte ringa Amex en gång till så jag bokade via webben och betalade skatterna med kortet ändå. Får försöka utnyttja värdechecken till sommaren istället.

Jag ringde SAS support i fredgags (20/11-2020) och stä'llde frågan huruvida det fortfarande går att betala skatter och avgifter med voucher när man bokar via Tallin.

Svaret var ett solklart ja, enligt kundtjänstmedarbeteren. Jag påtalade att en eller flera resenärer har blivit nekade att göra så när dom bokat via Tallin-nummret. Kundtjänst svarade då att det SKA gå att betala flygskatter och bokningsavgifter med voucher.

Ger en datapunkt då jag hittade tråden när jag själv sökte svar på ämnet "kan jag betala avgifter för bonusresor, SAS samt *A med min voucher?".
Med voucher här menas compensation voucher.

Efter några samtal med SAS idag (en HUACA, vilket vi gemensamt kom fram till) så blev svaret:
1. Avgifter för bonusresor med SAS ska gå att betala med voucher via SAS supporten/kundtjänst.
2. Avgifter för bonusresor med *A ska gå att betala med voucher via SAS supporten/kundtjänst.
3. Avgifter för avbokning/ändring går att betala med voucher via SAS supporten/kundtjänst.

Jag har dock bara praktiserat punkt 3 idag med telefonsupporten men det lät inte ens tveksamt gällande punkt 1 och 2.

Toppen