Senaste nytt

Vänta, ska vi flyga!? (Mycket bilder)

Aleksander

Medlem
Här kommer reserapporten jag utlovade;)

Efter att ha skapat tråden https://www.businessclass.se/forum/threads/tips-för-flightspotting-med-lillebror.97365/ där jag fick massvis med hjälp beslutade jag att det fick bli Oslo med besök på SAS-museet i Gardermoen. För att göra flygningen lite roligare blev det ET714 dit samt ET715 hem.

Två dagar innan resan ringde jag min flygtokiga lillebror (12 år gammal) och frågade ifall han skulle ha lust att flightspotta på Arlanda under måndagen och tisdagen. Han svarade lyckligt "JA!!". Vi bestämde oss för att mötas i SkyCity på måndag vid 16:00, eftersom han kom ner med tåg från Falun var det inga konstigheter att hitta. Jag tog tåget ut mot Arlanda och mötte upp en förväntansfull grabb.

IMG_0066.jpg

Det han trodde var att vi skulle kika på flyg i SkyCity, hem till mig och så ut igen på morgonen för att se de stora planen. Helt ovetandes om att storebror har andra planer..:p

Gav förslaget att vi skulle sticka ut till Jumbo Hostel och ta oss en fika på vingen, samt promenera till Bana 3 och se några starter. En bra idé tyckte han! Eftersom flighten kommande morgon avgick 07:45 gav mor min förslaget att stanna på Jumbo Hostel en natt, låg ungefär på samma pris som de andra hotellen. Vi begav oss dit och efter att vi satt oss på vingen blev jag "Akut kissnödig", så gick in till receptionen och hämtade ut nyckeln till rummet. Efter att ha sett några plan frågade jag om han inte ville se hur det ser ut inuti. Klart han ville! När vi promenerade runt i nosen sa han
- Ja, här skulle man bo..
- Du, det ska vi faktiskt göra!
Chockad tittade han på mig i några sekunder för att sedan ge mig en bamsekram.

Rummet vi fick var inte jättestort men absolut lagom för en övernattning.
%6pe78viTt+KSv5xl6hcIA.jpg

Kort efter att vi lämnat väskorna tänkte jag att vi skulle ta oss en titt uppe i cockpit. Men vid trappan satt ett band. Tydligen endast gäster i sviten som har tillgång till ovanvåningen. Men hon var snäll och visade oss runt ändå. Suget för att uppgradera till sviten började stiga, rejält. Frågade om pris, fick till svar att det ligger kring 3500kr-4000kr/Natt. Bara att glömma tänkte jag, men precis då sa hon att hon skulle se vad hon kunde göra.. 1000kr och sviten är er. Tvekade inte en sekund.

Brorsan stod bredvid med munnen vidöppen medans jag knappade in kortkoden. Med breda leenden gick vi upp på övervåningen. Jäklar, det här är maffigt sa jag!
oPTPn0aUTSm7awru+P3%Lg.jpg
5WPzzAzTTamW9W5SJMr%BQ.jpg
WT34e8YWSc+s55hkzZ1OxA.jpg IJ0RykWeQK+jbT+1MG1PrQ.jpg xsvPKHhgTJycpatcLNLaGw.jpg TEYCVXQMRd+8M4Fz5kY1Yg.jpg yjCQJ1nmT5KvlsxF2fRGnA.jpg

Brorsan lekte för fullt i cockpit medans jag planerade för morgondagen. Satt och funderade hur jag skulle lyckas lura upp honom 04:45 utan att det skulle vara alltför misstänksamt. Snackade ihop mig med en polare som jobbar på Arlanda (morgonpass). Han förklarade för brorsan att han kunde visa oss airside trots att vi inte skulle resa, men att han trots det måste igenom säkerhetskontroll och passkontroll samt att det endast går på morgonen då han var upptagen senare.

-Ja men det är klart, det är trots allt en flygplats svarade han.

Puuuh... Då var den biten ordnad;)

Middag kombinerat med flightspotting käkades i SkyCity. Tillbaka i sviten så ställde vi stolarna så att vi fick en liten egen hemmabio, sedan kikade vi på film innan det tillslut blev dags att lägga sig
zEBGbIIPR+SFt0E283Qftg.jpg
YAxO2koTRwi5r9d+gBzHug.jpg

04:30 och jag är klarvaken, en kvart innan alarmet skulle gå igång, toppen! Packade ihop våra grejer så att vi skulle vara redo. Väckte sedan brorsan för att käka frukost. Fanns ett bra utbud och vi gick båda proppmätta därifrån.
1GN7tJ0sThaSayKfKBTKmw.jpg

(Olika sorters bröd, yoghurt, fil, ost, skinka, grönsaker, frukt, nutella, honung, jordnötssmör etc.)
Kort promenad till busshållplatsen där vi sedan väntade i några minuter, väldigt smidigt.
0MFgqzn8R2O6Q8HJdmuhhw.jpg

(I väntan på bussen)

Kort efter att vi kommit fram gick vi direkt igenom säkerhetskontrollen, inte särskilt mycket folk och tack vare att jag hade boardinpassen i mobilen misstänkte han inte något. Vid passkontrollen sa jag tyst på engelska "Hedoesntknowthatweareflying", hon spelade med och sa att vi var tvungna att vara tillbaka vid 09:00 för utpassering och önskade oss en trevlig promenad:D

Promenerade runt vid gaterna och han kollade ivrigt på varenda plan med Flightradar24. Tid för boarding började närma sig, började smått ge ledtrådar om att vi skulle flyga, men han förstod ingenting. Lyckades tom ta den här bilden utan att han frågade vad tusan jag höll på med
OaKb3CGbRbOqd5MTlNGEXA.jpg

Utrop om att vi skulle åka ut med buss mot planet. Förklarade för honom att vi skulle flyga till Oslo.

-Vänta, ska vi flyga!? Ropade han högt

Inte många ord kom ur honom då chocken var ganska så stor, vilket är fullt förståeligt haha!
Buss ut till gate och medans folk började ta sig upp för trappan knäppte jag ett par bilder på kärran (B787-9)
uUw2HU9MSyKaW40gUUnTNA.jpg
F3miQhEyRHGbqyX5Kcpp6g.jpg
Z+rcLkgJQv+g3dseyi7jIw.jpg
tNC9I3CvSO2Obcc6W9vnJA.jpg

Sist ombord blev vi glatt välkomnade. Vi slog oss ned på 13A & B. Mycket bekväma stolar med helt okej benutrymme. En av de bättre stolarna, slår SQ om jag ska vara ärlig. Dock endast på 787-9, med 787-8 på hemresan var de lite obekväma, en aning hårda.

Pushback skedde i samband med säkerhetsgenomgången. En mjuk start med perfekt utsikt och väder!
HcV2O0RwSeGKqI30kWy1Bw.jpg
eT2WWavoTkOvZAjJmgeRgQ.jpg
pXoqKDenSIqNOnJQmCmnlA.jpg
s0hUinhSQUaa9n1waDgPmA.jpg
xPW+GMD9QoGwQKqG1pJX4Q.jpg
Fd3AxnAMRdmlmL402yk5GA.jpg
UTmC%t+eRaa%Fp1oaBcm8A.jpg

Kort efter start kom flygvärdinnorna och serverade dryck. Gick att välja mellan apelsinjuice, äppeljuice eller vatten. Påfyllning var inga problem.
jVjiRZTbRgiwyCPc+4cjoA.jpg

Steg upp ur stolen och gick till galley, pratade med flygvärdinnorna i några minuter. Berättade bla om hela upplägget och resan. Mycket trevliga. Frågade om de möjligtvis hade någon "souvenir" som brorsan skulle kunna få. Satt mig sedan ner och efter några minuter kom en av de med ett amenity kit inlindat i papper, med en blink gav hon den till honom. Tackade hjärtligt!
Måste erkänna att den var supersnygg och blev lite smått avis om jag ska vara ärlig;)

PqZhT82KTDC8BoyCU7GpSw.jpg
KG7JYwRiQUCkGTW3dTtVTA.jpg
grphsDdUScepIIzx0+nlEw.jpg

Inflygningen mot Oslo började och det va rejält med dimma. Det var inte förens någon minut innan vi landade som vi såg mark. Landningen var mycket mjuk och skicklig.

E6a5y9DmRUqfKs%jh1OBJw.jpg
+7TptUVMRsu5%uBrlEXqwA.jpg

Folk började stiga av och i samband med att vi va påväg ut frågade jag om det fanns möjlighet att kika in i cockpit. Självklart sa de! Jättetrevliga piloter som berättade om planet och lite annat. Bror min var helt tagen av alla intryck

7pjcrisrTGqTmUTx+mABgA.jpg
%+5bUj1wQVqLhM4Rj2HuDQ.jpg
6x2kgJPTQvy9B674zrPxDQ.jpg
7uE32LzHQMSTDbOkTxEctQ.jpg
t9RW+Vw8RKmaGMC9BEWQkg.jpg

Tackade flera gånger om för deras service och vänlighet. Eftersom vi steg på sist, steg vi även av sist;) Fick några sura blickar när vi steg på bussen sen.

Efter att ha gått igenom passkontroll igen så tog vi en shuttlebuss till hotellet (Scandic Oslo Gardermoen). Låg ca 4km från flygplatsen. Rummet vi hade var fräscht med stort badrum och bekväma sängar. Väldigt modern och stilren inredning! Tog tyvärr inga bilder på rummet men ni får lita på min beskrivning hehe..

Väskorna slängdes in och vi begav oss omedelbart till SAS-museet. Låg ca 25 min bort, promenad. Rekommenderar varmt att besöka om någon av er åker till Oslo och har tid över. Det är dock inte öppet varje dag. Endast Söndag 12-16 samt Tisdag 10-15. Inträde är gratis vilket förvånade mig. Jag förväntade mig att lägga ut minst 100NOK per person. Här nedan kommer lite bilder från museet!
IKkgMkc+QXazPesBgdHY%Q.jpg
7j5wg9xkQ76KycrHG692YA.jpg
05gNlufmShuXr8PN4iAHKg.jpg
rL+WYN9QStCoWcI00GvZMw.jpg
OFnynHPhSkqiJPSkzoZRpQ.jpg
ZHs+lYQlTEqzPlxd1qsn8w.jpg
Z38n5ynUQy20ebvX6V+xgQ.jpg
FAbmNeH5S3u1A15pwQKAUQ.jpg
d9OQm85bQXyvV%1t4u5u0Q.jpg
1aweLUWsSJGEzjbN2RPGPA.jpg
LelpXXUBQNSEgjyNf81nlg.jpg
P3LzeqWfQyCiCGjGtIZLLQ.jpg
%%WR2ohpTSeZyd0buDxZJA.jpg
8wthQ%9rR66aQfY79Zf1gQ.jpg
VDWZVBYuSYWd4tfJ8b7Rmw.jpg
s2mjkR0jQVqtru+kb0xSjg.jpg
Ip1NJ2+CQqqwv5cNseilpQ.jpg
xOl4i59dQ9uZzfkL6uV07w.jpg
COVjYWy7QBaDvBfdJfP5Kg.jpg
8mNZCcG+Q7CxG1RnTUxnCw.jpg
BsPHjUO7QpGrmwCZPUDKHg.jpg
bfc9zG5TSOWJBKmc1hJEww.jpg
s48lj2rtRXm1bVs8z%hlZg.jpg
B+cRMaOJTLOcbH4b+URCQQ.jpg
mnxJou3KRDGuQkQWH47bXw.jpg
NlgS7EP6TJOntI1NFNlgFw.jpg
1HrcC2vvREe3Kzq4BAtAJg.jpg
QWqDBhUTRCqBeaPTu56onw.jpg
qweQHiFJTTaFcdZOXXTfxw.jpg
QqDZGth5SsWfFGp%v3kGfg.jpg

Efter att ha spenderat ett antal timmar där promenerade vi tillbaka till hotellet. Vilade en stund för att sedan flightspotta ett tag. Tiden rann iväg och eftersom vi steg upp så tidigt var vi båda supertrötta. Innan klockan blev 20:00 sov vi sött:D

Morgonen efter så väntade en frukostbuffe med allt möjligt. Fantastiskt bra, 5/5! Inga bilder här tyvärr, var för koncentrerad på maten;)

Efter att ha gjort oss i ordning checkade vi ut och tog oss in till Oslo för lite sightseeing. Trots att jag sett större delen av sydost-Asien, USA samt Europa så har jag aldrig besökt Norge tidigare, så det var på tiden:oops: Tåget in till Oslo var fantastiskt. Pendeltåg med tyst vagn. Var blandat med ungdomar, pensionärer och vuxna. Alla knäpptysta, inte ett ord hördes. Hade aldrig fungerat i Stockholm... Oslo är enligt mig en mycket fin stad med vackra byggnader, ordning & reda, rent samt trevligt folk som är jordnära. Nedan kommer bilder från staden
Rqur%KmQSOO+wI8rgy+Ufg.jpg
rgYK7rSdTrqZrugWrLMNBA.jpg
fullsizeoutput_1160.jpeg
fullsizeoutput_115b.jpeg
fullsizeoutput_1154.jpeg
Ag5syUj9S460mD8Kn036Sg.jpg
fullsizeoutput_115c.jpeg
FrEp8I5mRparRTRmWmUQZQ.jpg
fullsizeoutput_115f.jpeg
fullsizeoutput_1159.jpeg
fullsizeoutput_115a.jpeg
b8kBP9EfS42dqXgBoR3f9w.jpg
mCNfEyxMTpSm65T8Uf+I1g.jpg
IMG_0357.JPG
29G+fKfhRhKOPtH2myE0vQ.jpg
xMAy1GYMShmYF7Ger2itkQ.jpg
XxNK6lBfQ+emVepHmC1Zzg.jpg

Efter en heldag i Oslo tog vi sedan tåget tillbaka till flygplatsen. Inte mycket att berätta här. Allt gick smidigt och lugnt. Boarding skedde via vanlig gate. Brorsan var extra glad då han iom den flighten fick flyga B787-8 också:cool: Den här flygningen serverade de dock en liten påse snacks i samband med att de serverade dryck.
vxjQmIYFR0OTlqf79PEdUQ.jpg
fullsizeoutput_1164.jpeg
hi5xhyvFS+2H85KNWe%aWw.jpg
eSTCmsYVTjOLXCo8KHu%8Q.jpg
CmaslKCzRIOr9R8yTv7o4w.jpg
IMG_0403.JPG
3UD1c6e+TC60UryoV3xdhA.jpg
U39yGh+ERu6dJHoQQoS0nQ.jpg

Framme i Stockholm tog vi pendeln hem. Skillnaden var att här fanns ingen tyst vagn, folk satt med fötterna på sätet, pratade så högt att jag frågade mig själv om de verkligen behövde mobiltelefon för att konversera... Morgonen efter följde jag med brorsan och vinkade av honom på Arlanda då han tog tåget mot Falun, behövde säkert lite egentid att smälta allt:D En fantastisk resa blev det och ett fint minne för livet! Stort tack till er som bidrog i tråden innan och hjälpte mig att få ihop det:)

Attachments

• 42GI0QoDRd6QQsWZ6wLYGA.jpg
    42GI0QoDRd6QQsWZ6wLYGA.jpg
    63,7 KB · Visningar: 313
  • F5mYB%siTG6HS79kcsKsng.jpg
    F5mYB%siTG6HS79kcsKsng.jpg
    112,8 KB · Visningar: 297
Vilken härlig berättelse! Kul att du lyckades hålla det hemligt så länge, måste ha varit en upplevelse för honom! Trevligt av Ethiopian att visa cockpit och komma med amenity kit, tycker själv att de brukar ha väldigt trevlig personal.

Jag landade på OSL ca 10 min efter er i tisdags och det var verkligen helt otroligt dimmigt, aldrig varit med om liknande.

• Gilla
Reactions: Gus
Vad roligt! Härligt att läsa! :)

Jag tog med min systerson (5 år) på en tur och retur till Arlanda. Han tyckte dock inte det var lika roligt och häftigt att flyga som jag tycker... Jag får väl göra ett nytt försök när han kommer upp i din brors ålder :)

...
Inflygningen mot Oslo började och det va rejält med dimma. Det var inte förens någon minut innan vi landade som vi såg mark. Landningen var mycket mjuk och skicklig.
...
Min mjukaste landning var med ett Finnair på landvetter i dimma. Efter landning tittade kaptenen ut ur cockpit för ett litet samtal med passagerarna på rad 1 och jag passade på att nämna just den mjuka landningen.
-Joo, sa han, när det är dåligt sikt landar vi alltid med auto-pilot.

Sant eller inte, det kan alltså ha varit med assistans.

Toppen