Senaste nytt

Välkommen till Australien 2022?

ACervin

Medlem
Australien öppnar för turister från den 20 februari. Men vad jag förstår så är det väntetid på e-visitor-visa. Sen är det som @tidyverse påpekade lurigt eftersom Australien har dubbla gränser (något som man inte visste om förrän Covid slog till) där delstaterna har sista ordet. Western Australia öppnar 3 mars med krav om trippel vaccination och testning vid ankomst. Själv flög jag in till Brisbane den 3 Februari (är medborgare) efter 7 månader i Sverige. Inga problem att komma igenom och endast egen test med snabbtest på ditt hotellrum och ingen rapporteringskyldighet. Så kolla delstatens hemsida vad som gäller innan du bokar. Trippel vaccination blir nog också standard tror jag.

Som i-lands problem kan tilläggas att flyga business long-haul är inte vad det har varit. Med betydande prisökningar, plastinbakad mat och stängda lounger med seg väntan i en transit zon utan faciliteter (Changi). Enda glädjeämnet var att SQ hade spottat upp sig på vinsidan med bland annat en välsmakande Piper Heidsieck 2012.
 

intuition

Medlem
Jag gjorde en mycket snabb koll, det verkar som att det är subclass 600 (tourist stream) som har väntetider:
Processing Time
  • 25% of applications: 15 days
  • 50% of applications: 32 days
  • 75% of applications: 64 days
  • 90% of applications: 11 months

Men notera också att:
Visa processing times are based on the age of applications finalised in a given period. Many applications finalised recently had been on-hand for some months while borders were closed.



Subclass 651 (e-visitor) verkar vara normalt, tack-o-lov.
Processing times
  • 25% of applications: Less than 1 day
  • 50% of applications: Less than 1 day
  • 75% of applications: 4 days
  • 90% of applications: 30 days

Eftersom de gäller ett år kanske man ändå ska söka redan nu för eventuella resor under höst/vinter.
 
Toppen