Välja säte som Star Alliance Gold på Lufthansa/Swiss i ekonomi?

palmen

New member
Har en bokning med Lufthansa/Swiss senare i år där jag lagt in mitt EBD i bokningen.

Det går ändå inte att välja säten i förväg utan att betala för det. Är detta något nytt, har inte varit så tidigare.

Eller är det något fel med mitt inlagda bonusnummer?

Det har alltid varit så. Endast SEN/HON som kan välja plats kostnadsfritt.

Bokningsklass? Och long eller short?

Har kunnat välja säte på både long och short haul på sistone, däremot kommer man förstås inte åt de bästa sätena som är blockade för Senator.

Jonas C skrev:Det har alltid varit så. Endast SEN/HON som kan välja plats kostnadsfritt.Klicka för att utvidga...
Nej, har flygit med båda två i ekonomi tidigare där det gått att välja platser vid bokning som Star Alliance Gold (EBD i mitt fall)

mha321 skrev:Bokningsklass? Och long eller short?Har kunnat välja säte på både long och short haul på sistone, däremot kommer man förstås inte åt de bästa sätena som är blockade för Senator.Klicka för att utvidga...
Bokat ekonomi inom Europa, har alltid kunnat välja säten tidigare. På swiss verkar jag kunna välja en del säten gratis men de bästa kostar. På Lufthansa kostar alla säten.

palmen skrev:Bokat ekonomi inom Europa, har alltid kunnat välja säten tidigare. På swiss verkar jag kunna välja en del säten gratis men de bästa kostar. På Lufthansa kostar alla säten.Klicka för att utvidga...
Hmm. Tänker jag efter så var det ett tag sedan jag hade en Europa tur under någons rese policy. Så mina erfarenheter gäller bara business bokningar den senaste tiden.

palmen skrev:Bokat ekonomi inom Europa, har alltid kunnat välja säten tidigare. På swiss verkar jag kunna välja en del säten gratis men de bästa kostar. På Lufthansa kostar alla säten.Klicka för att utvidga...
Var det på en betald biljett eller bonusresa?

Lyckades inte hitta något sätt att välja säte i förväg (utan kostnad) som EBG när jag åkte Swiss Economy Light tidigare i år. För Economy Light verkar de dock ha begränsningar även för Senator and HON Circle.

https://www.swiss.com/de/en/book/swiss-choice/advance-seat-reservation

Benefits for Miles & More status customers

As a Miles & More status customer (Senator and HON Circle), you can now reserve seats until just before departure on any flight operated by SWISS. There is no charge except for Economy Light fare (excluding flights with flight numbers between LX8000 and LX8999). Simply sign in with your Miles & More profile to choose your seat.

Ancistrus skrev:Lyckades inte hitta något sätt att välja säte i förväg (utan kostnad) som EBG när jag åkte Swiss Economy Light tidigare i år. För Economy Light verkar de dock ha begränsningar även för Senator and HON Circle.https://www.swiss.com/de/en/book/swiss-choice/advance-seat-reservationBenefits for Miles & More status customersAs a Miles & More status customer (Senator and HON Circle), you can now reserve seats until just before departure on any flight operated by SWISS. There is no charge except for Economy Light fare (excluding flights with flight numbers between LX8000 and LX8999). Simply sign in with your Miles & More profile to choose your seat.Klicka för att utvidga...
Har Economy Classic på Swiss, framgår inte vad det är på Lufthansa, men kan säkert vara någon form av light biljett

Lånar tråden.

LH business (award - både longhaul och shorthaul).

Är det likadant här? ...att man behöver status i M&M för att kunna välja plats i förväg, eller gäller detta bara ekonomi?

Onelifetolive skrev:Lånar tråden.LH business (award - både longhaul och shorthaul).Är det likadant här? ...att man behöver status i M&M för att kunna välja plats i förväg, eller gäller detta bara ekonomi?Klicka för att utvidga...

Lufthansa Business ska du alltid kunna välja innan, oavsett status. Det är bara en handfull säten som är ”Preferred” (blockade för HON/SEN fram till online check-in, då de öppnas för alla).

Vixit skrev:Lufthansa Business ska du alltid kunna välja innan, oavsett status. Det är bara en handfull säten som är ”Preferred” (blockade för HON/SEN fram till online check-in, då de öppnas för alla).Klicka för att utvidga...
Jag lyckas varken på hemsidan eller i appen :-/

Prövade precis ovan på en Lufthansabolning gjord via resebyrå, och det fungerade inte, fick felmeddelande "kontakta resebyrå". Funkar det bara på egna bokningar?

Kan inte heller välja sittplatser på Swiss i Ekonomi som EBD. Är codeshare via United och det går inte att välja via dem, eller direkt via Swiss eller via SAS Classic. Får väl vänta till online check-in öppnar 24h innan avgång.

Jag lyckades boka plats på ett av fyra ben igår. Reser med Swiss/Lufthansa. Codeshare med SAS ett ben, den gick det inte att boka plats på.

OT, kan du som EBD utnyttja fri dryck om det är codshare med SAS?

Back