Undrar vad handlingsbolagen gör egentligen!?! Svårt att åka vilse med bagage för dom på T2, det finns två band..
Jag gissar på: management! Säkert kan sådana saker som rast på fasta tider ställa till det, istället för att ta rast när det råkar vara en lucka i arbetsbelastningen. Med följd av att ett helt flygplans passagerare får vänta tills fikat är klart. Ofta är det så det fungerar i vårt kära land, men just i detta fallet är det bara en gissning. Eller så är jag bara bitter...Jag har vid flera tillfällen stått vid banden vid T5 i 30-90 minuter och väntat. "0 min till bagaget" har ofta stått en kvart... Vi kan nog diskutera länge och väl vilken flygplats som är sämst, det jag undrar är varför vissa flygplatser lyckas betydligt bättre än andra. Vad är det de "bra" gör som de "dåliga" inte klara av?
På Landvetter ställer layouten i bagagehanteringen till det rätt ofta. Ytan där ramparna lastar av bagaget är så pass liten och smal att det knappt går att få plats med en truck + bagagevagnar för varje band som finns.
Kanske kan det vara något liknande på Arlanda - även om det givetvis (precis som på Landvetter) inte är hela lösningen på det hela.
"Mest avancerat i europa".. Låter inte alls som någon risk för inkörningsproblemTerminal 2 på ARN har ett kraftigt underdimensionerad bagagehanteringssytem idag. Det är dessutom rejält slitet och utdaterat, haft i princip samma hela tiden sen det byggdes med vissa uppdateringar. Man är just nu i absoluta slutfasen av tester med det hypermoderna nya systemet som ligger under terminal 2 bort mot terminal 4. Det kommer vara ett av europas mest avancerade system där man har kapacitet att till och med idla bagage upp till 24 timmar.
Så vi får väl se om det gör det bättre eller sämre