Senaste nytt

Vägen till Kina

Glenn E

Medlem
Jag sitter på CA6832 SAS flyget från Göteborg till Stockholm. Därifrån ska jag ta CA 912 till Peking.
Det blir en snordyr resa i Business.
Enkel Göteborg till Shanghai för cirka 40000 sek.
För två dagar sedan tog jag PCR och IGm och IGg test hos medicinska intyg på Radisson hotel. Igår fick jag svar och laddade upp på en app för att få grön HDC kod. Nu taxar vi ut
8600559D-1FD8-4A7B-886E-FE57C8349C4F.jpeg
 

Glenn E

Medlem
Så laddade upp allt på appen igår inkl pass visum vaccinationsintyg och covid test på appen igår och idag klockan 10 ringde de från konsulatet och sa att jag saknade en blankett som jag måste skriva ut och skriva på:(.
Bläcket på min skrivare är torrt så det var till att vidarebefordra mejlet med blanketten till en bekant och sätta mig i bilen och köra dit.
Blanketten blev utskriven och ifylld och påskriven och så fick jag ladda upp allt i appen igen vid 11.30. Ringde konsulatet och 10 minuter senare hade jag den gröna HDC Q R koden i appen. Sedan packa klart ställa bilen i garaget och klockan 14.30 bar det av till Landvetter. 2 tunga väskor på 30 kg styck för jag tog med en hel del mat och dryck och en kokplatta som kommer behövas i Peking där det blir 3 veckors karantän på ett förhoppningsvis hotellrum:(
Incheckningen på Landvetter tog också tid då ett till miniprogram på Wechat China customs entry form måste göras och ytterligare en Q R kod scannades in. Min biljett går till Shanghai fast incheckning bara till Peking pga karantänen. Snart landar vi på Arlanda
 
Last edited:

Glenn E

Medlem
Anledningen till att jag tar detta flyg är att Kina säger att om det finns ett direktflyg mellan ett land och Kina måste man ta det så jag hade ingen alternativ :(
Dessutom 3 veckor på ett hotellrum i Peking. Hade jag kunnat flyga till Shanghai hade det räckt med 2 veckor. En del har lyckats flyga Finnair med 3 dagar där. Kan fungera om man har uppehållstillstånd i Kina. Jag har det men vilka inte chansa. Fungerar det inte är man rökt för allt är fullbokat en månad framåt.
 
Toppen