Senaste nytt

Vädjan till er som köper biljetter via Kayak, Momondo, Flygresor.se, Skyscanner, etc

Observera att denna tråden inte ska ses som en uppmuntran till börja boka sina biljetter hos resebyråer, det är alltid säkrast att boka direkt hos flygbolaget! Läs mer här: Varför ska man inte boka via resebyrå? | BusinessClass.se forum | 880 000 inlägg om resor

Jag skulle vilja be personer som brukar köpa biljetter via Kayak, Momondo, Flygresor.se, Skyscanner, etc (eller rättare sagt, söker via de här sajterna och sedan köper av någon av resebyråerna som det länkas till) att bekräfta eller dementera en teori jag har. Många gånger vill man ju veta vilka bokningsklasser man får på sin biljett så man kan beräkna hur mycket poäng/miles man kommer att tjäna. Min teori är att Seat24 visar bokningsklassen i URL:en precis efter datumet när man klickar sig vidare.

Exempel, Köpenhamn-Stockholm 4-11 november 2022 med SAS via Kayak (www.kayak.se/flights/CPH-ARN/2022-02-04/2022-02-11?sort=price_a&fs=airlines=SK). Klicka på Seat24:
Klicka.jpg


Inspektera bokstäverna efter resdatumen:
Seat.jpg


Min teori är alltså att man får bokningsklass O på utresan och bokningsklass T på hemresan i det här exemplet. Vidare tror jag att det inte spelar någon roll vilken resebyrå man köper biljetten av, alla biljetterna hos de olika resebyråerna inom samma sökresultatsrad har samma bokningsklasser så man kan välja den billigaste resebyrån. Vänligen rapportera i den här tråden ifall min teori verkar stämma eller ej.
 
Last edited:

jsn

Medlem
Följdfråga - kan man isf byta ut "bokningsklasserna" till de klasser man önskar? Och då få en prissättning baserat på önskad klass?
 

pep

Medlem
Du er skarp! Jeg tror du har ret. Bookede en kompliceret multistop billet med QR/WB BKK-LUN via KGL og DOH. Fandt den paa alle soegemaskiner undtagen google-flight og ITA-matrix. Koebte til sidst hos Kilroy.DK (kunne have valgt seat.24, supersaver, eller GoToGate). Billetten var i M-klasse, hvilket fremgik af URL, men jeg havde svaert ved at tro det da billetten var hamrende billig (1000 usd) og M-klasse er en hoej klasse med alle perks for upgrade, m.m. (e.g. 250% Miles p.t. fra BKK-DOH for QRPC Gold Card holders). Hvis jeg havde koebt samme billet hos WB eller QR havde prisen vaeret 3-4 gange hoejere. Billet nu udstedt og PNR har gjort mig i stand til at haandtere seating og meals etc. hos de respektive 2 involverede flyselskaber. Dog er den udstedt paa WB-ticket no. hvilket goer at QR naeppe vil opgradere den, da de har regler at det skal vaere QR-document. Vil dog forsoege i lufthavnen.
 

pep

Medlem
....nu blev jeg yderligere interesseret og gentog soegningen (dummy paa flyresor.se) og derfra klikker paa deres link til seat24:
Seat24H_WB301-11Sep22-L_WB106-11Sep22-L_WB107-12Oct22-L_WB300-28Dec22-L_QR838-29Dec22-H..(afkortet)..................Bookningsklasserne i roedt

Disse bookningsklasser, H og L, er mega-billige. De optraeder ikke paa den umiddelbart udstedte bookningskonfirmation. Men så: da billetten blev udstedt 2 dage senere, saa kunne de (WB/QR) ikke faa deres bookningskoder (relativt nyt partnerskab) koordineret. Derved røg alt til sidst op i M-klasse (tak for det). På den udstedte billet står der Fare Basis MRTQRCS på alle 6 ben, hvilket er M-klasse. I mellemtiden havde jeg vaeret inde og checke bookningerne paa begge flyselskabers My Bookings for at få lagt fryns (meals, FFP-no, og seats) ind og bookningen var (er) i live i begge flyselskaber.

Nu afprøvede jeg dit/mit system ved at gentage søgningen men nu på Momondo. Lod mig derefter henvise til GotoGate. Samme resultat:

Gotogate Bookningskalsser ved soegningen igen H-L-L-L-L-H

Fra Skyscanner til OTA Kilroy faar jeg kun dette

https://ibe01.kilroytravels.com/kil...erDK&utm_medium=cpa&utm_campaign=skyscannerDK

Dette giver ikke megen info, maaske ligger der noget i ...fareId=v2.5f6ebae6bebb3fa37fe66de8f2870798...??

Men hvis jeg fra Skyscanner istedet vælger OTA Supersaver går det fint:

Supersaver (afkortet) Bookningsklasser ved soegningen igen H-L-L-L-L-H

Dit system virker tilsyneladende paa de fleste OTAer men næppe hos dem med specielle bookningsystemer (som f.eks. Kilroy) !?
 
Last edited:

pep

Medlem
Proevede nu en anden henvisning fra Skyscanner: nu til OTAen Mytrip. Prisen ca. 30 USD dyrere. Dine koder kommer fint frem men er nu ændrede lidt (en anelse mere eksklusive efter hvad jeg kan se):

Mytrip Her bliver det andre bookningsklasser (forventligt sårbare paa komplicerede bookninger?) B-S-S-S-S-H
 
Toppen