Senaste nytt

Utveckling av nya tjänster med api.flysas.com

Jag tror tänket är att flyga under radarn. Att inte ställa massa frågor som eventuellt för att det blir mer restriktivt.

Det känns som det är ett ganska genomgående tänk här. Jag förstår det delvis, då det blir mer åt oss så att säga. Men ta Lufthansa t.ex., dom har ju en quota på sitt API och sen får man säga till om man behöver utöka detta. Framgår inte att det skulle kosta nåt? Och har man en dialog med SAS kanske man till och med kan få till en officiell version tillslut..

Kräver det inte auth är det ju öppet. Nu har jag inte läst igenom alla 28 sidor, men om man nu behöver autentisera sig, så har man ju fått OK att göra förfrågningar. Har SAS nämnt något om någon begränsning? Mest nyfiken på tänket :)

för att det bryter mot deras allmänna villkor för webbtjänsten;

General terms and conditions | SAS

In addition, whether or not you have a commercial purpose, you agree not to:

(i) access, monitor or copy any content or information on this website using any robot, spider, scraper or other automated means or any manual process for any purpose without our express written permission

(ii) violate the restrictions in any robot exclusion headers on this website or bypass or circumvent other measures employed to prevent or limit access to this website

(iii) take any action that imposes, or may impose, in our discretion, an unreasonable or disproportionately large load on our infrastructure or

(iv) deeplink to any portion of this website (including, without limitation, the purchase path for any travel services) for any purpose without our express written permission.

Kräver det inte auth är det ju öppet. Nu har jag inte läst igenom alla 28 sidor, men om man nu behöver autentisera sig, så har man ju fått OK att göra förfrågningar. Har SAS nämnt något om någon begränsning? Mest nyfiken på tänket :)
Står i glasklart terms of service att man inte får göra det. Så det där med att försöka flyga under radarn är rätt smart.

för att det bryter mot deras allmänna villkor för webbtjänsten;

General terms and conditions | SAS

In addition, whether or not you have a commercial purpose, you agree not to:

(i) access, monitor or copy any content or information on this website using any robot, spider, scraper or other automated means or any manual process for any purpose without our express written permission

(ii) violate the restrictions in any robot exclusion headers on this website or bypass or circumvent other measures employed to prevent or limit access to this website

(iii) take any action that imposes, or may impose, in our discretion, an unreasonable or disproportionately large load on our infrastructure or

(iv) deeplink to any portion of this website (including, without limitation, the purchase path for any travel services) for any purpose without our express written permission.

Tack för infon! Dom har lite att jobba på helt enkelt.

Om vi ska hårddra villkoren så står det inte att det är "förbjudet". Bara att jag får använda sas.se om jag förbinder mig att inte spindla eller liknande. Bryter jag detta måste jag alltså använda resebyrå eller telefonbokningar...

Vi vet att sas faktiskt betalar sina underleverantörer per anrop till underliggande bokningssystem även för rent sas-data. Med den låga frekvens jag håller nu gör jag färre anrop till SAS än antalet sökningar på travelhacks. Man skulle då kunna påstå att jag gör dem en tjänst...

Sedan finns en separat problematik med återpublicering av uppgifter utan tillåtelse. I detta fall har de svårt att hävda verkshöjd men de kan fortfarande tycka illa om det och rent tekniskt försöka förhindra mig.

De skulle kunna stoppa liknande tjänster genom att kräva inloggning för sökning av bonusresor. Man har alltså all anledning att vara så "snäll" som möjligt.

Hej!

Jag har blivit inspirerad av denna tråden och ägnat lite av jullovet åt att göra en liten app för Android för att kunna se sina poäng och sin spending på Amex. Den gör dessutom en prognos för året, så man vet om man behöver använda kortet hårdare...

eurobonus.png

(Det verkar inte som man kan bifoga en bild i inlägget, men här är en länk till en skärmdump: Dropbox - eurobonus.png

Om någon är intresserad av att testa, så skicka ett meddelande. Förslag och synpunkter mottas gärna.

Mvh
Fredrik Prüzelius

Hej!

Jag har blivit inspirerad av denna tråden och ägnat lite av jullovet åt att göra en liten app för Android för att kunna se sina poäng och sin spending på Amex. Den gör dessutom en prognos för året, så man vet om man behöver använda kortet hårdare...

eurobonus.png

(Det verkar inte som man kan bifoga en bild i inlägget, men här är en länk till en skärmdump: Dropbox - eurobonus.png

Om någon är intresserad av att testa, så skicka ett meddelande. Förslag och synpunkter mottas gärna.

Mvh
Fredrik Prüzelius

Kommer man behöva logga in på SAS och Amex via appen? Det här är inte mitt område så jag blir lite misstänksam att logga in hur som helst.

Hej!

eurobonus.png

Mvh
Fredrik Prüzelius
Trevligt!

Ligger koden någonstans, alternativt har du skrivit ner vad du hittat om Amex apierna? Egentligen intresserad av en app men helt klart intresserad av datan :)

Toppen