Senaste nytt

Utveckling av nya tjänster med api.flysas.com

Jo, jag är medveten om detta. Kan dock nästan ta gift på att det såg lika ut på sas.se igår, och dagarna innan.

Sök enkel resa och inte ToR på SAS sida så brukar det stämma bättre. Det är nån bugg när man söker ToR som för att inget visas för ena sträckan beroende på vad som finns tillgängligt andra hållet.
Bra tips! Jag klickar på "Book" länken i Travelhacks och då blir det automatiskt sökning på enkel resa. Inga träffar på sas.se idag heller. Kan det ha något med blockeringen på bonusresor under sommaren att göra?

Jag ser flera skillnader i tillgänglighet mellan Travelhacks och manuell sökning av bonusresa på sas.se.
...
....
Söker jag "fel" på sas.se, eller är det en bugg?

Tack för felrapporten! Precis som Berglund säger gör jag inget anspråk på att listan alltid ska vara helt korrekt. Det skulle kräva allt för många "frågor" mot deras API. Ju lägre frekvens jag kan hålla desto större sannolikhet är att de inte försöker stoppa mig eller liknande tjänster.

Däremot ska befintliga platser bekräftas varje dygn vilket inte skett i dina exempel. Övriga rutter uppdateras så förmodligen returnerar APIet här en felkod jag inte känner till. Det är tyvärr inte så att de svarar med 0 platser utan de kastar ett felmeddelandet när platser saknas. Om det är ett fel jag inte känner till väljer jag att inte "lita" på svaret utan behåller senaste svar jag kan "lita på". Tyvärr hittar de på nya felkoder stup i kvarten vilket försvårar en del.

Jag är ute på sexbenad maratonresa så det kan dröja innan jag hinner felsöka och lägga ut en "rättad" version.

Last edited:
Hej forumet! (blev precis medlem)

Jag satt och använde SAS *A award trips-sökning förra veckan och fick lite panik över hur dålig den är när man är flexibel med datum, finns ju så lite tillgänglighet för business. Av en slump när jag lekte runt i webbläsarens inspector tool såg jag att det fanns ett API, så jag började koda lite och kan nu söka en hel månad på samma tid som en dag. Nu precis snubblade jag över denna tråd och hittade att jag inte var ensam med detta :) Tänkte länka mitt verktyg här men såg att @LSH valt att inte ha en SAS *A-sökning på sin sida pga belastningen det skulle innebära för SAS API (grym sida btw!)

Vad tror ni om det? Är det en dålig idé att göra mitt verktyg offentligt? Har inte gjort någon research men det känns som SAS API kan ta en del, det ligger på Telias geo-CDN (så man skulle kunna skicka requests från olika locations) och svarar på 60 samtida requests på samma tid som 1 request :rolleyes:

Roligt med fler utvecklare här. Välkommen!

Jag har också varit inne på att skapa en liknande funktion. 60 anslutningar låter dock som väldigt mycket. Den gamla HTTP-specen säger väl max 2 medan de flesta moderna webbläsare tillåter 4-8 samtidiga anrop.

När jag skriver att belastningen blir för hög menar jag att i förväg samla in alla rutter (som jag gör med SAS). Detta blir annorlunda. Vad om du sänker antalet trådar till 3-4 och tillåter sökning per vecka?

Jag ser flera skillnader i tillgänglighet mellan Travelhacks och manuell sökning av bonusresa på sas.se. Några exempel:
.....
.....
Söker jag "fel" på sas.se, eller är det en bugg?
Nu har jag tittat på detta och det var ingen bugg, bara jag som har dåligt minne... Jag hade sänkt frekvensen för befintliga platser i intervallet 125-310 dagar. Har platserna "överlevt" från 329 dagar anser jag att chansen är stor att de finns i 48h till.

Detta kan förstås bli lite galet i fall som HKG där de släppte hundratals biljetter på en gång i detta intervall som snabbt gick åt. Det får vara så... Du kan se när platserna senast hittades. I listan genom att föra musmarkören över raden, och i sökresultatet skrivs det ut som "seats Xh ago".

Tack för felrapporten! Precis som Berglund säger gör jag inget anspråk på att listan alltid ska vara helt korrekt. Det skulle kräva allt för många "frågor" mot deras API. Ju lägre frekvens jag kan hålla desto större sannolikhet är att de inte försöker stoppa mig eller liknande tjänster.

Däremot ska befintliga platser bekräftas varje dygn vilket inte skett i dina exempel. Övriga rutter uppdateras så förmodligen returnerar APIet här en felkod jag inte känner till. Det är tyvärr inte så att de svarar med 0 platser utan de kastar ett felmeddelandet när platser saknas. Om det är ett fel jag inte känner till väljer jag att inte "lita" på svaret utan behåller senaste svar jag kan "lita på". Tyvärr hittar de på nya felkoder stup i kvarten vilket försvårar en del.

Jag är ute på sexbenad maratonresa så det kan dröja innan jag hinner felsöka och lägga ut en "rättad" version.

Varför skulle dom stoppa dig tänker du?

De flesta företag gillar inte att deras databaser automatsöks utan att få betalt för det.

Kräver det inte auth är det ju öppet. Nu har jag inte läst igenom alla 28 sidor, men om man nu behöver autentisera sig, så har man ju fått OK att göra förfrågningar. Har SAS nämnt något om någon begränsning? Mest nyfiken på tänket :)

Kräver det inte auth är det ju öppet. Nu har jag inte läst igenom alla 28 sidor, men om man nu behöver autentisera sig, så har man ju fått OK att göra förfrågningar. Har SAS nämnt något om någon begränsning? Mest nyfiken på tänket :)

Jag tror tänket är att flyga under radarn. Att inte ställa massa frågor som eventuellt för att det blir mer restriktivt.

Toppen